Hugo Charvát: Praha 10 vážně uvažuje o ničení zeleně, aby bylo místo pro auta
„Rozvolněná zástavba v sídlištních lokalitách teoreticky umožňuje výstavbu nových parkovacích míst. Bylo by to ale ve značné míře na úkor současných zelených ploch, na úkor sídlištní zeleně,“ říká v příspěvku předseda výboru pro dopravu a cyklostezky Viktor Lojík. Podle Prahy 10 by mohlo vzniknout řádově až několik desítek nových parkovacích míst.
Zřejmě je na místě radnici pochválit za ochotu se se svými občany bavit. Dokonce se dá říct, že vlastně o nic nejde, jen zmizí pár pruhů trávy. Jenže přesně takovéto akce ukazují naprosto nesystémové uvažování při správě obce. Desítky parkovacích míst rozhodně městské části s více než 100 000 obyvateli nepomůžou. Naruší se ale princip, že městská zeleň je nedotknutelná a naopak je potřeba ji více a více do města zavádět.
Navíc v době, kdy dlouhotrvající sucha a vlny veder budou česká města trápit stále častěji. Alespoň částečnou ochranou je právě co největší podíl zeleně v ulicích. A nejen velkých stromů, ale i keřů travnatých ploch, které vsakují vodu. Na rozdíl od asfaltu pro parkování aut.
Je tu také Strategie adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu, kterou v loňském roce schválil Magistrát a v současnosti se připravuje její implementační plán. A světě div se, tato strategie na prvním místě jmenuje opatření „zlepšovat mikroklimatické podmínky města prostřednictvím víceúčelové zelené infrastruktury“.
Právě co největší podíl zeleně ve městech je to, o co by se měla snažit každá radnice. A když už budeme mluvit marketingově, může je svým občanům prodávat jako snahu o zlepšení kvality ovzduší, zdravotního stavu obyvatel a také nabídky prostoru pro oddych, sport a rekreaci.
Parkování ve mstě je samozřejmě problém, který musí radnice řešit. Nicméně nesmí se tak dít na úkor zelených ploch, jakkoli jsou v tuto chvíli nevyužité. Ono vysázet stromy nebo keře na zelené ploše jde přece jen lépe, než bušit krumpáčem do asfaltu.
reklama