Ivan Levora: Dezinformace o energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy
24.3.2014
Při surfování na internetu jsem zjistil, že se na stránkách Ekolistu dosud nachází článek od pana Ing. Jana Zemana „Měrná energetická náročnost jednotlivých druhů dopravy v ČR“, ze dne 30. 5. 2007. Článek lze najít na adrese: <a href="https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/merna-energeticka-narocnost-jednotlivych-druhu-dopravy-v-cr">https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/merna-energeticka-narocnost-jednotlivych-druhu-dopravy-v-cr</a> V tomto a dalších článcích od uvedeného autora se vyskytují neuvěřitelné dezinformace!
<p>
Pan Ing. Zeman je zřejmě odhodlán za každou cenu protěžovat el. trakci a používá k tomu naprosto zkreslené údaje a chybné metody. U vozidel el. trakce uvádí spotřebu el. energie přepočtenou z kWh na MJ nebo TJ dle základního fyzikálního vztahu 1 kWh = 3.6 MJ a přitom zcela ignoruje spotřebu primární tepelné energie v elektrárnách. Tato spotřeba je při účinnosti elektráren necelých 30 % cca 3,5 krát vyšší! U metra naprosto ignoruje vysokou netrakční spotřebu, která je stejně velká jako spotřeba trakční.
</p><p>
Další závažné pochybení vzniká v údajích o měrné spotřebě energie, ze kterých lze odvodit, že v průměrném vytěžování autobusů, tramvají a metra se vyskytují ohromné rozdíly. Průměrné vytížení autobusů vychází na 8,5 % jmenovité obsaditelnosti, průměrné vytížení metra na 36 % normální obsaditelnosti a průměrné vytížení tramvají dokonce na 44 %. Tímto způsobem lze vytvořit minimální energetickou náročnost u jakéhokoliv druhu dopravy, neboť vytěžování dopravních prostředků má zásadní vliv na měrnou spotřebu energie.
</p><p>
V oblasti zatěžování životního prostředí zcela ignoruje u el. trakce produkci pevných odpadů z uhelných elektráren (škvára, popel energosádrovec z odsíření) a produkci radioaktivních odpadů z jaderných elektráren. Energetická náročnost jednotlivých druhů dopravy je ve skutečnosti zcela jiná, než je uvedeno v pracích pana Ing. Zemana. Nejmenší energetickou náročnost mají v osobní dopravě právě jím zavrhované autobusy (zejména autobusy na zemní plyn) a největší pak jím protěžovaná vozidla městské el. trakce. Podrobnější vysvětlení uvedených dezinformací přesahuje možnosti tohoto příspěvku. Vypracoval jsem proto podrobný rozbor této situace a umístil na internet do blogu o dezinformacích. Zájemci si mohou tento blog přečíst na adrese: <a href="http://dezinformace.blog.cz/ ">http://dezinformace.blog.cz/</a>.
</p>
reklama
Pan Ing. Zeman je zřejmě odhodlán za každou cenu protěžovat el. trakci a používá k tomu naprosto zkreslené údaje a chybné metody. U vozidel el. trakce uvádí spotřebu el. energie přepočtenou z kWh na MJ nebo TJ dle základního fyzikálního vztahu 1 kWh = 3.6 MJ a přitom zcela ignoruje spotřebu primární tepelné energie v elektrárnách. Tato spotřeba je při účinnosti elektráren necelých 30 % cca 3,5 krát vyšší! U metra naprosto ignoruje vysokou netrakční spotřebu, která je stejně velká jako spotřeba trakční.
</p><p>
Další závažné pochybení vzniká v údajích o měrné spotřebě energie, ze kterých lze odvodit, že v průměrném vytěžování autobusů, tramvají a metra se vyskytují ohromné rozdíly. Průměrné vytížení autobusů vychází na 8,5 % jmenovité obsaditelnosti, průměrné vytížení metra na 36 % normální obsaditelnosti a průměrné vytížení tramvají dokonce na 44 %. Tímto způsobem lze vytvořit minimální energetickou náročnost u jakéhokoliv druhu dopravy, neboť vytěžování dopravních prostředků má zásadní vliv na měrnou spotřebu energie.
</p><p>
V oblasti zatěžování životního prostředí zcela ignoruje u el. trakce produkci pevných odpadů z uhelných elektráren (škvára, popel energosádrovec z odsíření) a produkci radioaktivních odpadů z jaderných elektráren. Energetická náročnost jednotlivých druhů dopravy je ve skutečnosti zcela jiná, než je uvedeno v pracích pana Ing. Zemana. Nejmenší energetickou náročnost mají v osobní dopravě právě jím zavrhované autobusy (zejména autobusy na zemní plyn) a největší pak jím protěžovaná vozidla městské el. trakce. Podrobnější vysvětlení uvedených dezinformací přesahuje možnosti tohoto příspěvku. Vypracoval jsem proto podrobný rozbor této situace a umístil na internet do blogu o dezinformacích. Zájemci si mohou tento blog přečíst na adrese: <a href="http://dezinformace.blog.cz/ ">http://dezinformace.blog.cz/</a>.
</p>
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk