Ivan Levora: Dezinformace o energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy
24.3.2014 | Ivan Levora |
Při surfování na internetu jsem zjistil, že se na stránkách Ekolistu dosud nachází článek od pana Ing. Jana Zemana „Měrná energetická náročnost jednotlivých druhů dopravy v ČR“, ze dne 30. 5. 2007. Článek lze najít na adrese: <a href="https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/merna-energeticka-narocnost-jednotlivych-druhu-dopravy-v-cr">https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/merna-energeticka-narocnost-jednotlivych-druhu-dopravy-v-cr</a> V tomto a dalších článcích od uvedeného autora se vyskytují neuvěřitelné dezinformace!
<p>
Pan Ing. Zeman je zřejmě odhodlán za každou cenu protěžovat el. trakci a používá k tomu naprosto zkreslené údaje a chybné metody. U vozidel el. trakce uvádí spotřebu el. energie přepočtenou z kWh na MJ nebo TJ dle základního fyzikálního vztahu 1 kWh = 3.6 MJ a přitom zcela ignoruje spotřebu primární tepelné energie v elektrárnách. Tato spotřeba je při účinnosti elektráren necelých 30 % cca 3,5 krát vyšší! U metra naprosto ignoruje vysokou netrakční spotřebu, která je stejně velká jako spotřeba trakční.
</p><p>
Další závažné pochybení vzniká v údajích o měrné spotřebě energie, ze kterých lze odvodit, že v průměrném vytěžování autobusů, tramvají a metra se vyskytují ohromné rozdíly. Průměrné vytížení autobusů vychází na 8,5 % jmenovité obsaditelnosti, průměrné vytížení metra na 36 % normální obsaditelnosti a průměrné vytížení tramvají dokonce na 44 %. Tímto způsobem lze vytvořit minimální energetickou náročnost u jakéhokoliv druhu dopravy, neboť vytěžování dopravních prostředků má zásadní vliv na měrnou spotřebu energie.
</p><p>
V oblasti zatěžování životního prostředí zcela ignoruje u el. trakce produkci pevných odpadů z uhelných elektráren (škvára, popel energosádrovec z odsíření) a produkci radioaktivních odpadů z jaderných elektráren. Energetická náročnost jednotlivých druhů dopravy je ve skutečnosti zcela jiná, než je uvedeno v pracích pana Ing. Zemana. Nejmenší energetickou náročnost mají v osobní dopravě právě jím zavrhované autobusy (zejména autobusy na zemní plyn) a největší pak jím protěžovaná vozidla městské el. trakce. Podrobnější vysvětlení uvedených dezinformací přesahuje možnosti tohoto příspěvku. Vypracoval jsem proto podrobný rozbor této situace a umístil na internet do blogu o dezinformacích. Zájemci si mohou tento blog přečíst na adrese: <a href="http://dezinformace.blog.cz/ ">http://dezinformace.blog.cz/</a>.
</p>
reklama
Pan Ing. Zeman je zřejmě odhodlán za každou cenu protěžovat el. trakci a používá k tomu naprosto zkreslené údaje a chybné metody. U vozidel el. trakce uvádí spotřebu el. energie přepočtenou z kWh na MJ nebo TJ dle základního fyzikálního vztahu 1 kWh = 3.6 MJ a přitom zcela ignoruje spotřebu primární tepelné energie v elektrárnách. Tato spotřeba je při účinnosti elektráren necelých 30 % cca 3,5 krát vyšší! U metra naprosto ignoruje vysokou netrakční spotřebu, která je stejně velká jako spotřeba trakční.
</p><p>
Další závažné pochybení vzniká v údajích o měrné spotřebě energie, ze kterých lze odvodit, že v průměrném vytěžování autobusů, tramvají a metra se vyskytují ohromné rozdíly. Průměrné vytížení autobusů vychází na 8,5 % jmenovité obsaditelnosti, průměrné vytížení metra na 36 % normální obsaditelnosti a průměrné vytížení tramvají dokonce na 44 %. Tímto způsobem lze vytvořit minimální energetickou náročnost u jakéhokoliv druhu dopravy, neboť vytěžování dopravních prostředků má zásadní vliv na měrnou spotřebu energie.
</p><p>
V oblasti zatěžování životního prostředí zcela ignoruje u el. trakce produkci pevných odpadů z uhelných elektráren (škvára, popel energosádrovec z odsíření) a produkci radioaktivních odpadů z jaderných elektráren. Energetická náročnost jednotlivých druhů dopravy je ve skutečnosti zcela jiná, než je uvedeno v pracích pana Ing. Zemana. Nejmenší energetickou náročnost mají v osobní dopravě právě jím zavrhované autobusy (zejména autobusy na zemní plyn) a největší pak jím protěžovaná vozidla městské el. trakce. Podrobnější vysvětlení uvedených dezinformací přesahuje možnosti tohoto příspěvku. Vypracoval jsem proto podrobný rozbor této situace a umístil na internet do blogu o dezinformacích. Zájemci si mohou tento blog přečíst na adrese: <a href="http://dezinformace.blog.cz/ ">http://dezinformace.blog.cz/</a>.
</p>
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

