https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jak-rozvijet-dopravu-v-praze-a-okoli
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ing. Jan Zeman: Jak rozvíjet dopravu v Praze (a okolí)?

19.2.2003
Otázka je to ožehavá, neboť kromě výborných projektů typu výstavby pražského metra došlo při rozvoji pražské dopravy i k řadě vážných chyb. Jde zejména o budování velkokapacitních silničních komunikací, které otevírají centrální čtvrti Prahy záplavě aut s velmi negativními ekologickými, bezpečnostními i urbanistickými důsledky. Začalo to výstavbou Severojižní magistrály, jíž padlo za oběť i vlakové nádraží Praha Těšnov, což až do postavení nové odbavovací haly Hlavního nádraží v r. 1988 vedlo k citelnému omezení železniční dopravy v centrální Praze. Chybná dopravní politika pokračovala stavbou Strahovského tunelu. Devastaci Prahy má prohloubit tzv. karlovarská radiála, jež má spojit Strahovský tunel s Pelc Tyrolkou za snad 30 mld. Kč. Že zřejmě přivede povážlivě zadluženou Prahu k bankrotu, je prý detail.
 
Přání a možnosti

Již před povodní v srpnu 2002 bylo zřejmé, že na tyto velmi nákladné a silně problematické komunikace ČR ani Praha nemá peníze. Otázka, kam silně nedostatkové peníze vložit, je velice ožehavá. Praha dnes nemá ani dost peněz na rozvoj veřejné dopravy, tj. na výstavbu metra, chybějících tramvajových tratí a nezbytnou obnovu vozového parku. Jediná významná, spíše snadno mobilizovatelná rezerva v rozvoji dopravy Prahy leží ve vyšším využití stávající železnice pro městkou hromadnou dopravu (MHD). Železnice by mohla převzít podstatně větší dopravní zátěž v Praze, kdyby byla v lepším stavu. Lecos naznačila dopravní kalamita způsobená zatopením metra povodní v srpnu 2002. Zavedení kyvadlové vlakové dopravy mezi Smíchovem a Hlavním a mezi Masarykovým nádražím a Běchovicemi bylo jen nouzovou výpomocí, neboť pražská MHD ani České dráhy nebyly na větší využití železnice v Praze připraveny. Pražská MHD na stávající železniční zastávky nedostatečně navazuje. Pražské železnici z různých důvodů chybí nebo je špatně umístěno podle různých odhadů 20-35 železničních zastávek. Pro podstatně vyšší využití současné železnice v pražské MHD je nutné především chybějící železniční zastávky postavit.

Chybějící zastávky

Dosud se podařilo jen nahradit zastavování vlaků na nádraží Modřany zastavováním na nových zastávkách Modřany a Komořany. Možnosti jsou ale mnohem větší. Na území hlavního města Praze či v jeho blízkém okolí je třeba postavit (přesunout) na tratích:

a) Praha - Lysá n. L. novou stanici P. Rajská zahrada u stanice metra trasy B (i pro trať Praha - Turnov) a zvážit postavení zastávek Horní Počernice Západ a Východ. Studie ČD pro Prahu zvažuje i zastávky P. Třeboradice, Měšice, Neratovice a Neratovice Mlékojedy ve směru na Turnov a Čelákovice - Labe, Milovice - Letiště (při výstavby milovické spojky) a Choťany u Poděbrad ve směru Lysou n.L..

b) Praha - Vrané n.V. postavit zastávky P. Kačerov u stanice metra Kačerov (obnova zastávky Michle je údajně vzhledem ke změnám zástavby nezajímavá).

c) Praha - Kolín postavit nové zastávky P. Blatov, P. Běchovice, P. Krejcárek (problém ji umístit ve spleti kolejí Nového spojení u tramvajové zastávky - při projektu se zřejmě opomnělo - lze za vyústěním stávající trati z Vítkovského železničního tunelu, pokud se zachová žižkovská trať) a obnovit zastávku P. Karlín (přístup k ní od hory Vítkov je ale nutno prostřílet).

d) Praha Mas. n. - Kladno, resp. v rámci výstavby rychlodráhy na Ruzyňské letiště postavit druhý vestibul stanice metra Vltavská, u jeho vyústění peróny a posunout tak stanici P. Bubny, zastávku P. Výstaviště, druhý vestibul metra Hradčanská, u jeho vyústění perony stanici P. Dejvice a posunout ji tak, zastávku P. Ořechovka, obnovit zastávku P. Dolní Liboc, postavit stanice P. Dlouhá Míle a P. Nové Ruzyňské letiště. Je třeba prodloužit tramvajovou trať z Divoké Šárky přes sídliště Dědina na Dlouhou Míli, lépe až na staré Ruzyňské letiště. Při výstavbě rychlodráhy na Kladno je na místě postavit zastávku Pletený Újezd, dále Ruda u Nového Strašecího, zřídit odbočku z Kladno Hlavní do centra města a postavit tam stanici (otázka je, kudy) a obnovit trať Jeneč - Středokluky.

e) Praha - Rudná u Prahy přemístit zastávku P. Hlubočepy do centra obce k přejezdu hlavní silnice. ČD uvažuje i zřídit zastávky P. Klukovice (podmínkou předchozí přesun zastávky P. Hlubočepy), Jinočany, Rudná u Prahy (u křižovatky trati se starou Plzeňskou) a Rudná u P. Hořelice (u kolejí vlečky na Mořinu u staré Plzeňské) + taktový režim osobních vlaků. Východiskem je prodloužení vlaků od Rudné na Hlavní nádraží (má být ještě letos), klíčové je postavení zastávky Rudná, dále zastávky Hořelice.

f) Praha - Beroun obnovit zastávku u Vinohradského tunelu (problémem velký oblouk trati a pestré majetkové vztahy k pozemkům) a P. Vyšehrad (v posunuté poloze u Ostrčilova náměstí), posunout zastávku P. Velká Chuchle od závodiště k hlavní silnici obce a postavit zastávku P. Radotín Jihozápad. ČD zvažuje i postavit zastávky P. Malá Chuchle (málo cestujících), Lety (špatný přístup + přes řeku + blízko nádraží Řevnice) a Tetín (ač blízko obce, z obce k ní by nebyl přístup) v rámci 3. koridoru.

g) Praha - Kralupy n. V. zvážit přesun zastávku P. Holešovice k metru Vltavská do polohy kladenské trati), postavit zastávky P. Stromovka a P. Podbaba u autobusových garáží místo nádraží P. Bubeneč (+ prodloužit k ní tramvajovou trať), Velvary a Malá Bučina na lokálce z Kralup do Velvar. ČD zvažuje tangentu osobní dopravy "Roztoky - Podbaba - Stromovka - Holešovice - Rokytka (u křižovatky se Zenklovou ulicí) - Libeň".

h) Praha - Benešov postavit zastávky P. Slávie, P. Zahradní Město (zastávku P. Strašnice zachovat) a P. Benice = Uhříněves Jih, Říčany Jih, Benešov (při výstavbě 4. koridoru) a Benešov Předměstí na trati na Vlašim. Zamýšlené zrušení seřazovacího nádraží Vršovice nevyvolává problémy.

i) Praha - Hostivice posunout stávající zastávku P. Smíchov - severní nástupiště do stanice P. Smíchov i za cenu provizorního přístupu z lávky. Při rekonstrukci stanice postavit 4. peron a výhybkou tam přivést vlaky od Hostivic. Je na místě postavit odbočku z nádraží P. Zličín ke stanici metra Zličín (0,5-1 km) + novou zastávku a ukončit tam vlaky, které dosud od Hostivic končí na Zličíně (stavebně komplikované, nutný druhý vestibul stanice metra). Jiné nové zastávky na této dráze nemají smysl, neboť dráha vede mimo hustěji osídlená území a projíždí po ní jen 1-3 páry osobních vlaků za den. Navíc ji křižuje trasa B metra na Smíchovském nádraží a přibližuje se k ní na 0,5 km u stanice Jinonice (metro Radlická) a u stanice Zličín (metro Zličín). Významná je jako odlehčovací, rezervní a pro turisty i jako vyhlídková trať. Spěšné vlaky po ní kromě Zličína projíždí.

j) Studie zvažuje i postavit zastávky na stávajících železničních spojkách, např. P. Dolní Počernice (malešické koleje), P. Jahodnice, (P. Kyje neuvažuje), P. Malešice, P. Skalka (mělo by vázat na připravovanou stanici metra Hostivař Depo), P. Spořilov, P. Kačerov, P. Bráník horní koleje. Tangenta by dle ČD mohla vypadat "P. Běchovice - P. Dolní Počernice malešické koleje - P. Jahodnice - P. Malešice - P. Skalka - P. Zahradní Město - P. Strašnice - P. Slávie - P. Vršovice - P. Vyšehrad - P. Smíchov". Studie zvažuje postavení trati pro vlakotramvaj z P. Čakovic do Kostelce n.L. Dopravně neodůvodněná je úvaha natáhnout vlakové koleje do Jílového u Prahy. Názvy zastávek jsou pracovní.

Další souvislosti

Realizace části chybějících železničních zastávek je vázána na výstavbu koridorových tratí a dráhy na letiště v Ruzyni, Krejcárek též na postavení Nového spojení. U ostatních je největší překážkou nedostatek peněz ČD i Prahy a donedávna i absence konstruktivního dialogu ČD - vedení pražská radnice.

Necháme-li stranou dnes staré rozvojové akce na železnici v Praze, bránickou a holešovickou spojku a rozšíření Prahy Hlavního nádraží, u zastávek zatím v Praze došlo k jedinému zlepšení železniční dopravy - postavení zastávek Modřany a Modřany Komořany v r. 1997 s tím, že osobní vlaky stanici Modřany projíždí. Vysoké možnosti železniční dopravy v Praze naznačila dopravní kalamita, vzniklá zatopením metra za povodně v srpnu 2002. Lidé z nouze znovuobjevili cestování po Praze vlakem. Efekt mohl být ale větší a trvalejší, kdyby existovaly mnohé chybějící nebo špatně lokalizované zastávky, zvláště pak Kačerov, Vyšehrad, Rajská zahrada, Karlín a Krejcárek.

SFDI obdržel společnou žádost Prahy a ČD o financování výstavby železničních zastávek Praha Rajská zahrada (250 mil.Kč - asi předražená), Vyšehrad u Ostrčilova náměstí, Kačerov u metra a Běchovice Střed (20 mil. Kč). V srpnu 2002 ji ale zmařila povodeň.

Rekonstrukce pražského železničního uzlu mimo koridory (končí v Úvalech, Podbabě, Zlíchově a před Hostivaří), rychlodráhu na Letiště a Nové spojení vyžaduje údajně asi 30 mld. Kč. Je to dost, ale proti 27 mld. Kč, které se mají promrhat na odsun hlavního brněnského nádraží z optimální dopravní polohy v centru Brna 800 m na jih, ne zas tak moc.

K pozitivům patří, že konečně začal konstruktivní dialog mezi vedením ČD a Prahy, resp. skončilo vzájemné se přehlížení obou hlavních partnerů. Zůstává ožehavá otázky, kde začít. Samozřejmě tam, kde to bude schůdné a přinese významnější dopravní efekty - zřejmě zastávky Vyšehrad, Kačerov a modernizační tah na trati Praha - Rudná u P. ČD chce průlom zahájit realizací tangenty Běchovice - Malešice - Vršovice - Smíchov a na trati z Prahy do Rudné u P., obojí včetně nových zastávek. U mimopražských zastávek se lze pokusit získat spolufinancování z fondů EU.

V Praze chybí i další návaznosti kolejové dopravy - tramvajové tratě Spořilov - Rozptyly metro, Radlice Křížová - Radlická metro, spojení tramvajových tratí Bílá Hora - Řepy ad.

V Praze chybí i další tramvajové tratě - Modřany nad roklí - Libuš, Stírka - sídliště Bohnice, Želivského - Malešice sídliště.

Diskutabilní jsou i některé připravované úseky metra. Úsek Ďáblice - Letňany sice plně napojuje sídliště Prosek, ale vytváří tam velký z hlediska dopravní logistiky problematický oblouk. Trasa D metra v úseku Pankrác - Vršovice - Žižkov má vést v těsném souběhu s trasou metra C, což je dopravně logisticky neodůvodněné. Za vhodnější vedení trasy metra D ze stanice Pankrác do centra vidím směr Želivského, Palmovka, Stírka.


reklama

 
ing. Jan Zeman

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist