Petr Pelcl: Jak se MŽP připravuje na využívání strukturálních fondů?
Je více než potěšitelné, že ohledně zapojení tzv. ekonomických a sociálních partnerů, prokázalo MŽP mimořádně "evropský" přístup. Nevládní organizace budou mít možnost se výrazně podílet na formulaci priorit, opatření a aktivit už v počáteční fázi zpracování. Budeme moci dokonce připomínkovat i finanční a implementační plán. Všechny připomínky budou zveřejněny a se všemi bude jednotlivě pracováno. Způsob jejich zapracování bude opět zveřejněn a případné nezapracování některých podnětů odůvodněno.
Na druhou stranu je smutné, že se objevují první pochyby o schopnosti MŽP celý proces efektivně zvládnout. Je to o to smutnější, že právě SOP ŽP je v podstatě jediný dokument související s NDP, ke kterému mají nevládní organizace možnost se strukturovaně vyjádřit a ovlivnit tak jeho obsah víc než bývá v případech podobných koncepčních dokumentů obvyklé. (Drobnou výjimkou je Operační program Rozvoj lidských zdrojů, kde MPSV a MV alespoň umožnilo do připravovaného programu nahlédnout).
Co je příčinou nedostatečného přístupu MŽP? Bylo velkou chybou, že na Ministerstvu byl zpracováním dokumentu pověřen jen jediný člověk , který pro oblast životního prostředí navrhuje priority, rozdělení prostředků a způsob financování ze strukturálních fondů. S ohledem na pravděpodobné datum vstupu ČR do EU určí SOP ŽP pro roky 2004 - 2006 jaké akce bude možné financovat, včetně pravděpodobných realizátorů. Právě v tomto dokumentu bude napsáno, jestli pro první období po vstupu ČR do Evropských struktur bude nejdůležitější budování nových ČOV, nebo komplexní péče o krajinu, nebo ekovýchova a ekologické vzdělávání. Právě teď se rozhoduje jestli tyto aktivity budou do programu navrženy a kolik prostředků na to které opatření bude vyčleněno. V okamžiku, kdy jediný člověk odpovědný za dokončení SOP náhle a vážně onemocní, nejenže se na celém Ministerstvu další práce na operačním programu zastaví, ale Ministerstvo dokonce není schopno ani pracovní verzi dokumentu poskytnout k připomínkování nevládním organizacím. Nikdo jiný než dotyčná (v tuto chvíli nedosažitelná) osoba totiž neví, kde pracovní verze dokumentu je a v jakém je stavu.
V napjatém harmonogramu zpracování, kdy základní strategie musí být hotova už do konce března, každý den bez informací o obsahu pracovní verze dokumentu celé schéma zapojení veřejnosti znehodnocuje. MŽP slíbilo předat pracovní dokument koordinátorům připomínkování (CpKP a Zelený Kruh) nejdříve k 15.1. 2002, potom k 21.1.2002 a pravděpodobně se tak stane až 28.1.2002. Ve chvíli, kdy se tento článek píše, však není ani poslední datum vůbec jisté.
První pracovní seminář k připomínkování se má uskutečnit už 11.února na MŽP, kde se bude hovořit zejména o navržených prioritách, cílech a opatřeních programu. Jak se můžeme na jednání kvalitně připravit, když stále nemáme dokument k dispozici. Přitom, když se má naplnit poměrně ambiciózní formát zapojení (jednotlivé vyrovnání připomínek a zveřejnění) a zároveň dodržet termín odevzdání programu Ministerstvu pro místní rozvoj je skoro nemožné datum pracovních seminářů změnit. Druhý seminář k dopracování finančního a implementačního plánu je plánován na 6. března opět na MŽP.
Doufejme, že si Ministerstvo vezme ze současného postupu poučení a příště bude za zpracování takto závažných dokumentů odpovědný tým lidí, aby se zajistila alespoň minimální zastupitelnost a proces nebyl tak snadno zranitelný. Doufejme také, že Ministerstvo v budoucnosti nesleví ze svého přístupu k zapojení nevládních organizací a poskytne pro to dostatečný čas. Současný způsob připomínkování je skutečně mimořádný a MŽP na příkladu SOP ŽP naštěstí opět prokazuje, že v některých otázkách je schopno dosáhnout nejmodernějšího přístupu k veřejné správě.
reklama