Jan Zeman: Snižování elektronického mýta poškozuje železniční dopravu
Mnohé záměry na snižování silniční daně nebo elektronického výkonového zpoplatnění se vydávají za opatření na ochranu životního prostředí, zejména ovzduší, ale reálně jsou opatřeními životní prostředí poškozující. Proč? Důvod je prostý, silniční doprava je zásadně zvýhodněna proti dopravně železniční, přičemž to plně platí i pro autobusy ve srovnání s vlaky, a to i motorové trakce. Ekonomické vztahy zde lze doložit například níže uvedenou tabulkou č. 1:
Tabulka č. 1 - Náklady na silnice a dálnice v ČR a výše jejich zpoplatnění v mil. Kč
Rok | Silniční daň | Dálniční známka | Výkonové zpoplatnění | Zpoplatnění silnic a dálnic | Náklady na silnice | Deficit silnic a dálnic |
1993 | 4 330 | 0 | x | 4 330 | 9 223 | 4 893 |
1994 | 4 100 | 0 | x | 4 100 | 12 534 | 8 434 |
1995 | 4 150 | 900 | x | 5 050 | 15 803 | 10 971 |
1996 | 4 300 | 920 | x | 5 220 | 18 833 | 13 563 |
1997 | 4 600 | 990 | x | 5 590 | 21 967 | 16 410 |
1998 | 4 400 | 1 640 | x | 6 040 | 21 597 | 15 579 |
1999 | 5 200 | 1 950 | x | 7 150 | 20 089 | 12 916 |
2000 | 5 600 | 1 710 | x | 7 310 | 20 095 | 12 799 |
2001 | 5 270 | 1 730 | x | 7 000 | 19 552 | 12 552 |
2002 | 5 510 | 1 900 | x | 7 410 | 24 602 | 17 192 |
2003 | 5 740 | 2 060 | x | 7 800 | 28 336 | 28 536 |
2004 | 5 510 | 2 680 | x | 8 190 | 42 024 | 33 834 |
2005 | 5 180 | 3 050 | x | 8 230 | 52 573 | 44 343 |
2006 | 5 430 | 3 290 | x | 8 720 | 57 691 | 48 971 |
2007 | 5 912 | 2 426 | 3 329 | 11 667 | 57 830 | 45 993 |
2008 | 5 999 | 2 733 | 2 768 | 11 499 | 66 219 | 56 046 |
2009 | 4 803 | 1 899 | 697 | 7 399 | 67 820 | 60 020 |
2010 | 4 689 | 2 872 | 2 647 | 10 208 | . | . |
Zdroj: MF, MD, SFDI ČR, dopočet. V případě výnosu dálniční známky od roku 2008 a elektronického výkonového zpoplatnění jde o čistý výnos, tj. po odečtení nákladů na systém zpoplatnění. Rozdíl „nákladů vynaložených na silnice a dálnice“ a „výnosů z jejich zpoplatnění“ je veliký a po celé období narůstal.
Argument, že silniční doprava platí spotřební daň za pohonné hmoty je lichý, protože její výnos neuhradí ani ekonomickou část škod na životním prostředí, které způsobí. Měrné externality má autobusová doprava velmi vysoké, viz tabulka č. 2:
Tabulka č. 2 - Měrné ekonomické externality jednotlivých druhů osobní dopravy v ČR v r. 2008 v Kč/mil. oskm
Druh externality | Individuální automobilová doprava | Linkové autobusy | Letecká doprava | Elektrická železnice | Motorová železnice | Metro | Trolejbus | Tram | Bus |
Nehody | 274 344 | 10 419 | 0 | 3 697 | 13 999 | 0 | 13 011 | 65 508 | 148 959 |
Hluk | 77 745 | 72 473 | 558 | 22 736 | 12 442 | 0 | 0 | 183 261 | 174 044 |
Emise | 65 078 | 425 534 | 8 941 | 688 | 58 087 | 133 | 467 | 329 | 398 386 |
Přízemní ozón | 5 441 | 23 437 | 12 931 | 0 | 74 419 | 0 | 0 | 0 | 42 332 |
Globální oteplování | 82 799 | 28 877 | 66 518 | 23 494 | 94 222 | 4 564 | 15 986 | 11 255 | 39 275 |
Poškozováním veřejné dopravy | 22 651 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Autovraky | 484 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Otylost | 101 956 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Solení silnic proti sněhu | 38 555 | 30 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | 28 222 | 0 | 55 722 |
Zabíjení zvířat auty a vlaky | 2 908 | 2 558 | 0 | 103 | 389 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CELKEM | 671 961 | 593 480 | 88 949 | 50 718 | 253 558 | 4 698 | 57 686 | 260 364 | 684 674 |
1)včetně motocyklů
2)linkový a městský autobus má dle CDV stejnou trakční spotřebu energie a stejné emise jednotlivých druhů škodlivin. Vzhledem k místu působení ale jeho toxické emise a hluk působí podstatně vyšší škody.
Zdroj: Výpočet CENIA. Zaokrouhlováno.
Ať se to komu líbí nebo ne, krajští radní pro dopravu proti lokálním železničním tratím vesměs argumentují, že pro jejich krajský rozpočet je autobus levnější. Levnější je ale především proto, že je zásadně ekonomicky zvýhodněn. A tak automobilová a autobusová lobby vymáhá další a další zvýhodnění, aby šetrná železniční doprava neměla šanci. Stává se, že ji podpoří i tzv. ekologové.
Poslední velké tunelování silniční daně pod rouškou ochrany životního prostředí překvapilo jak svým rozsahem (asi dvě miliardy korun za rok), tak skutečností, že jej v roce 2008 navrhla poslankyně SZ K. Jaques. Snižovat silniční daň silničním vozidlům až devět let od první registrace, tomu říkám cynické prosazování silniční dopravy pod rouškou ochrany životního prostředí. Podle dopravně nejvyspělejšího švýcarského vzoru by snížení silniční daně mělo být přípustné jen první tři roky od první registrace a v rozsahu asi 15 % sazby silniční daně.
reklama