https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-zeman-snizovani-elektronickeho-myta-poskozuje-zeleznicni-dopravu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Zeman: Snižování elektronického mýta poškozuje železniční dopravu

30.6.2011
Reakce na článek „Výše mýtného pro autobusy se možná bude řídit jen množstvím emisí“ z 27.6.2011
 

Mnohé záměry na snižování silniční daně nebo elektronického výkonového zpoplatnění se vydávají za opatření na ochranu životního prostředí, zejména ovzduší, ale reálně jsou opatřeními životní prostředí poškozující. Proč? Důvod je prostý, silniční doprava je zásadně zvýhodněna proti dopravně železniční, přičemž to plně platí i pro autobusy ve srovnání s vlaky, a to i motorové trakce. Ekonomické vztahy zde lze doložit například níže uvedenou tabulkou č. 1:

Tabulka č. 1 - Náklady na silnice a dálnice v ČR a výše jejich zpoplatnění v mil. Kč

Rok Silniční daň Dálniční známka Výkonové zpoplatnění Zpoplatnění silnic a dálnic Náklady na silnice Deficit silnic a dálnic
1993 4 330 0 x 4 330 9 223 4 893
1994 4 100 0 x 4 100 12 534 8 434
1995 4 150 900 x 5 050 15 803 10 971
1996 4 300 920 x 5 220 18 833 13 563
1997 4 600 990 x 5 590 21 967 16 410
1998 4 400 1 640 x 6 040 21 597 15 579
1999 5 200 1 950 x 7 150 20 089 12 916
2000 5 600 1 710 x 7 310 20 095 12 799
2001 5 270 1 730 x 7 000 19 552 12 552
2002 5 510 1 900 x 7 410 24 602 17 192
2003 5 740 2 060 x 7 800 28 336 28 536
2004 5 510 2 680 x 8 190 42 024 33 834
2005 5 180 3 050 x 8 230 52 573 44 343
2006 5 430 3 290 x 8 720 57 691 48 971
2007 5 912 2 426 3 329 11 667 57 830 45 993
2008 5 999 2 733 2 768 11 499 66 219 56 046
2009 4 803 1 899 697 7 399 67 820 60 020
2010 4 689 2 872 2 647 10 208 . .

Zdroj: MF, MD, SFDI ČR, dopočet. V případě výnosu dálniční známky od roku 2008 a elektronického výkonového zpoplatnění jde o čistý výnos, tj. po odečtení nákladů na systém zpoplatnění. Rozdíl „nákladů vynaložených na silnice a dálnice“ a „výnosů z jejich zpoplatnění“ je veliký a po celé období narůstal.

Argument, že silniční doprava platí spotřební daň za pohonné hmoty je lichý, protože její výnos neuhradí ani ekonomickou část škod na životním prostředí, které způsobí. Měrné externality má autobusová doprava velmi vysoké, viz tabulka č. 2:

Tabulka č. 2 - Měrné ekonomické externality jednotlivých druhů osobní dopravy v ČR v r. 2008 v Kč/mil. oskm

Druh externality Individuální automobilová doprava Linkové autobusy Letecká doprava Elektrická železnice Motorová železnice Metro Trolejbus Tram Bus
Nehody 274 344 10 419 0 3 697 13 999 0 13 011 65 508 148 959
Hluk 77 745 72 473 558 22 736 12 442 0 0 183 261 174 044
Emise 65 078 425 534 8 941 688 58 087 133 467 329 398 386
Přízemní ozón 5 441 23 437 12 931 0 74 419 0 0 0 42 332
Globální oteplování 82 799 28 877 66 518 23 494 94 222 4 564 15 986 11 255 39 275
Poškozováním veřejné dopravy 22 651 0 0 0 0 0 0 0 0
Autovraky 484 0 0 0 0 0 0 0 0
Otylost 101 956 0 0 0 0 0 0 0 0
Solení silnic proti sněhu 38 555 30 181 0 0 0 0 28 222 0 55 722
Zabíjení zvířat auty a vlaky 2 908 2 558 0 103 389 0 0 0 0
CELKEM 671 961 593 480 88 949 50 718 253 558 4 698 57 686 260 364 684 674

1)včetně motocyklů
2)linkový a městský autobus má dle CDV stejnou trakční spotřebu energie a stejné emise jednotlivých druhů škodlivin. Vzhledem k místu působení ale jeho toxické emise a hluk působí podstatně vyšší škody.
Zdroj: Výpočet CENIA. Zaokrouhlováno.

Ať se to komu líbí nebo ne, krajští radní pro dopravu proti lokálním železničním tratím vesměs argumentují, že pro jejich krajský rozpočet je autobus levnější. Levnější je ale především proto, že je zásadně ekonomicky zvýhodněn. A tak automobilová a autobusová lobby vymáhá další a další zvýhodnění, aby šetrná železniční doprava neměla šanci. Stává se, že ji podpoří i tzv. ekologové.

Poslední velké tunelování silniční daně pod rouškou ochrany životního prostředí překvapilo jak svým rozsahem (asi dvě miliardy korun za rok), tak skutečností, že jej v roce 2008 navrhla poslankyně SZ K. Jaques. Snižovat silniční daň silničním vozidlům až devět let od první registrace, tomu říkám cynické prosazování silniční dopravy pod rouškou ochrany životního prostředí. Podle dopravně nejvyspělejšího švýcarského vzoru by snížení silniční daně mělo být přípustné jen první tři roky od první registrace a v rozsahu asi 15 % sazby silniční daně.


reklama

 
Jan Zeman
Autor pracuje v CENIA na oddělení environmentální ekonomiky a managementu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 Staré diskuse (archiv)
3. 7. 2011
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist