Adolf Vyhlídka: Jsou ještě chodníky bezpečné pro chodce?
Budování cyklostezek je nepochybně chvályhodné a do budoucna potřebné. Otázkou zůstává, proč a kde vytvářet stezky pro cyklisty a jaký je důvod jejich realizace. Nemýlím-li se, prvotním záměrem bylo omezení provozu automobilů ve městech a v tomto případě, jako v mnoha městech (nejen evropských) se vymezí například žlutou čarou okraj městské vozovky a cyklisté jsou stále účastníky silničního provozu, vztahují se tedy na ně stejné zákony, neboť kolo je bezpochyby dopravní prostředek. Při dodržování dopravních předpisů všech účastníků silničního provozu by nemělo docházet k problémům.
Dalším typem cyklostezek jsou cyklostezky jako spojnice mezi městy a obcemi. Tady je zjevné, že je budou využívat rychle jezdící zkušení cyklisté, kterým se zavděčíme asfaltovou cyklostezkou vytvořenou souběžně se silnicemi spojující města a obce. Je to nepochybně nejlepší varianta i přes námitky o nutném vykupování některých pozemků souběžných se silnicemi.
Třetí možností jsou jízdy do přírody a to záměrně. Tam, podle zkušeností a přání samotných cyklistů používajících zpravidla horská kola, není vůbec vhodné zalévání cest a pěšin asfaltem. Jsou to zbytečně vyhozené peníze z městských, případně obecních rozpočtů.
Na závěr bych si dovolil připomenout, že chůze je základní a nejpřirozenější člověčí pohyb, jestliže malým dětem, maminkám s kočárky, starším lidem ale i dalším pěšákům omezíme bezpečnou chůzi po chodníku, potom je někde chyba, ale není to na straně chodců.
reklama
Online diskuse
!!! - 22. 10. 2008 - mmS tím, že pouhé rozdělení původního chodníku je nedomyšlenost lze souhlasit. Obvykle totiž je ten původní chodník nedostatečně dimenzován. Nic ovšem nelze namítat proti tomu, když je podobným způsobem upraven nový dostatečně široký chodník. Problém v kolizích chodců s cyklisty je pak většinou v tom, že chodci takovouto úpravu nerespektují a už vůbec nehodlají respektovat pravidlo, že na značené cyklostezce má cyklista přednost. Cyklostezky svým roztahováním se po celém průřezu tak fakticky ucpávají a těžko se mohou divit vzniklým kolizním situacím. Je to obdoba toho jak nemožně se značná část chodců chová na přechodech přes vozovku, kde se také domnívají, že mají naprostou a absolutní přednost aniž by museli cokoli respektovat. Jinak výrok ...neboť kolo je bezpochyby dopravní prostředek. Při dodržování dopravních předpisů všech účastníků silničního provozu by nemělo docházet k problémům...je totální naivita - cyklista je slabý, absolutně nechráněn a proto také automobilisty v naprosté většině minimálně respektován pravidla, nepravidla. A až bude mít autor např. zdravotní potíže s kyčelními klouby, tak najednou zjistí, že mu ten nejpřirozenější pohyb na rozdíl od jízdy na kole docela škodí. |