https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/kazdy-z-nas-pomaha-menit-klima-kampan-radi-jak-z-toho-ven
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Kašpar: Každý z nás pomáhá měnit klima. Kampaň radí, jak z toho ven

7.6.2006
Na Světový den životního prostředí zahájila Evropská komise v Česku zdejší verzi své kampaně na ochranu klimatu „You control climate change“ (u nás v překladu I ty ovládáš změny klimatu).
 
Kampaň má za cíl ukázat jednotlivcům a domácnostem – tedy de facto každému z nás – že všichni máme možnost svým dílem pomoci k oslabení klimatických změn a tedy i k ochraně stability podnebí. Drobnostmi, často zdánlivě naprostými malichernostmi. Výsledný efekt přesto může být docela značný. Vždyť například každý spálený litr benzinu znamená 2,5 kg CO2 navíc v ovzduší. Taková hloupost jako zbytečně namontovaná zahrádka na střeše auta může zvýšit jeho spotřebu o 10 procent, zapnutá klimatizace o dalších pět.

Další emise můžeme ušetřit důsledným tříděním odpadů – 1 kg recyklovaných plastů ušetří 1,5 kg CO2, kilogram skla 30 dkg, recyklovaný papír, který neskončí na skládce téměř ušetří kilo oxidu uhličitého. Kampaň upozorňuje i na prevenci odpadů – varuje před nákupem přílišného množství obalů (overpackaging).

Kampaň říká lidem také jak snadno ušetřit emise (i peníze) jednoduchými úsporami energií. Například že jediný stupeň Celsia, o který snížíte teplotu, na kterou vytápíte svůj byt, znamená úsporu až 10 procent energie (a emisí) – nemluvě o zateplení domu či bytu jako takového. Lidé se dozvědí i to, že třeba televize nebo počítač v pohotovostním (stand-by) režimu spotřebovává až 40 % své běžné spotřeby energie. Nemluvě o tom, že své – až 13 % – si vezme i počítač, který je úplně vypnutý, jen není vztažený ze zásuvky.

Takových jednoduchých tipů, jak každý může bezbolestně alespoň trochu snížit svoji ekologickou stopu, kterou za sebou necháváme, nabízí stránky kampaně na adrese www.climatechange.eu.com více než 40.

Je mi líto, že dokonce ani čtenář specializovaného média na problematiku životního prostředí, jakým nepochybně EkoList po drátě je, se téměř nic z toho nedozvěděl. Stejně tak je mi líto, že aktivisté Greenpeace využili tiskové konference a happeningu, kterým se u nás kampaň zahajovala, ke své „direct action“, kterou demonstrovali svoji nelibost s klimatickou politikou EU a české vlády.

Ano – o tom, jakým způsobem Evropská komise rozhoduje o obchodování s emisními povolenkami či jak Česká republika sestavuje návrh svého alokačního plánu pro přidělování těchto povolenek, se můžeme dohadovat, přít nebo třeba i hádat. Na tom, že svůj díl odpovědnosti má každý z nás, a že naopak poněkud pokrytecké je nedělat nic a čekat až „oni nahoře“ to zařídí, to ale nic nemění. Zůstává faktem, že domácnosti v EU jsou přímo odpovědné za „pouhých“ 16 % emisí CO2. Ale i to je hodně velký podíl a stojí za to se nad ním zamyslet. Vždyť nejde jenom o tyto „přímo zaviněné“ emise, značný podíl má doprava a výroba zboží, které svojí spotřebitelskou volbou také ovlivňujeme.

Očekával bych, že přes kritický postoj ke konkrétním krokům Evropské komise nebo české vlády právě ekologické organizace jako je Greenpeace, ale i dobře informovaná média, jako EkoList po drátě, takovou kampaň spíše podpoří. Zvlášť, když samy mají své zkušenosti s tím, jak jsou často neoprávněně zpochybňovány podobně scestnou argumentací stylu „proč raději neřešíte důležitější věci, třeba nejdete sbírat odpadky,“ apod. Bohužel, namísto konkrétních tipů jak klimatu pomoci se čtenáři dozvěděli hlavně to, že novináři dostali podkladové materiály na jednostranně potištěném papíře. Byla by opravdu škoda, kdyby oněch dvacet nešťastných listů papíru způsobilo, že si čtenář odnese jediný dojem – totiž že to stejně nemá smysl. To totiž rozhodně není pravda.


reklama

 
Jakub Kašpar
Autor je ředitel odboru vnějších vztahů MŽP.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist