Jindřiška Svobodová: Klip s animací pro environmentální vzdělávání
Náš prvotní výběr obrazově zachytitelných námětů pro semináře environmentálního vzdělávání vycházel z klipů, které byly na internetu volně k dispozici, např. na http://vimeo.com/channels/klima, http://www.erudia.cz/erudia-filmy, http://www.storyofstuff.com/ apod.
Letos jsme se rozhodli vlastními "univerzitními" silami doplnit sadu o animaci na horké téma efektivity opatření na ochranu klimatu.
Chtěli jsme, aby zpracování bylo stručné a ve výuce šikovně využitelné. Ve svépomocné animaci se s nadsázkou a odlehčeným tónem hovoří o "nedomyšlených opatřeních"...
Snažíme se k problému přistupovat věcně, posuzovat, co má smysl dělat a co lze obětovat tak, aby následně studenti sami vyvinuli iniciativu navrhovat řešení. Pro navození tvůrčí debaty se proto nejprve poukáže na stávající nedostatky.
Otázky po shlédnutí:
* Jaká z opatření považujete za kontraproduktivní a lehce zneužitelná?
* Nevedou původně dobře míněná a později zneužitá opatření k diskvalifikaci úsilí o zlepšení životního prostředí?
* Jak zajistit, aby všechna opatření byla průběžně vyhodnocována a korigována?
* Jak do budoucna zabránit, aby upřímné snahy péče o ŽP, nebyly diskreditovány?
* Jak do běžného rozhodování vkládat environmentální perspektivu?
* Lze vytušit pouhá deklarativní gesta ve prospěch ŽP?
Shrnutí:
Dobře provedená opatření nejen ochrání klima, životní prostředí i člověka, ale stanou se i podnětem ke změně životního stylu ve smyslu knihy Faktor 4. Je třeba přestat po okolí stále něco vyžadovat a raději předkládat realistické vize a návrhy řešení.
Školní výuka čehokoliv je ohraničená v čase a obsahově daná, vždy však může jedince aspoň v něčem motivovat. Spontánní učení rozšíří obzory a bývá podnětem pro směřování k dalšímu již uvědomělému učení. K porozumění však nestačí jen množství znalostí, je potřeba získat čas na reflexi a kritické zhodnocení, k čemuž jistě patří i pochybnosti a odstup. Všecny tyto obecné rysy učení a vhledu studentů do problematiky lze v seminářích rozpoznat. Hlavním výstupem z podobně vedeného semináře je pak formování úsudků a uvědomění si širšího kontextu probíraného tématu. Filmové zkratky pomáhají tím, že odkrývají různé úhly pohledu na často složitou a nepřehlednou problematiku.
Animace byla podpořena hlasem I.Kreslíka, kterému realizační tým dodatečně děkuje (srpen 2009).
reklama
Online diskuse
Veřejné rozpočty - 4. 4. 2010 - Jonáš SvobodaNavážet se do autorů je velmi jednoduché a primitivní. Jejich postoj k solární energii je logicky nezničitelný a nestaví se proti technologii solární energetiky, nýbrž proti umělé lobbystické podpoře tohoto zatím velmi neefektivního zdroje. Jak jste proboha, milý Rexi 10 přišel na to, že je tento klip placený z veřejných rozpočtů? Sám jsem pomáhal s jeho střihem, a že by se v tom točily nějaké peníze jsem si nevšiml. Vše vychází z upřímné touhy manželů Svobodových pomoci s ekologií a dostat ji v ČR do stádia, kdy se na ni nevydělává a přináší nějaké výsledky. Prvně přemýšlet, pak až mluvit, potom znovu přemýšlet a pak zvážit, zda-li to napsat na Ekolist a nebýt tím za hlupáka, Rexi. Haf, pac a pusu! |

