https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/klip-s-animaci-pro-environmentalni-vzdelavani?ids%5Bxa7b4a7d105288380df18a0b0507df50e%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jindřiška Svobodová: Klip s animací pro environmentální vzdělávání

29.3.2010 | Jindřiška Svobodová |
Článek uvádí animovaný klip, který pojednává o současných ekonomických stimulech pro snižování emisí CO2. Environmentální vzdělávání nabízí širokou paletu námětů, od klíčových východisek trvale udržitelného rozvoje až po lokální problémy. Výuka, zvláště obecných námětů bývá s využitím krátkých klipů snazší, neboť sama filmová řeč v sobě nese emoční zabarvení. A tím se přirozeně zvolené téma otevře k rozboru či debatě.
 
Děj klipu přinese informace a současně zvolna vybídne studenty k zaujmutí postoje. Vzhledem k tomu, že postoje nepodléhají racionální argumentaci a jsou až druhotně vytvářeny na základě emocí, lze videoklipem v krátkém čase trefit obojí - "rozum i cit".

Náš prvotní výběr obrazově zachytitelných námětů pro semináře environmentálního vzdělávání vycházel z klipů, které byly na internetu volně k dispozici, např. na http://vimeo.com/channels/klima, http://www.erudia.cz/erudia-filmy, http://www.storyofstuff.com/ apod.

Letos jsme se rozhodli vlastními "univerzitními" silami doplnit sadu o animaci na horké téma efektivity opatření na ochranu klimatu.

 

Chtěli jsme, aby zpracování bylo stručné a ve výuce šikovně využitelné. Ve svépomocné animaci se s nadsázkou a odlehčeným tónem hovoří o "nedomyšlených opatřeních"...

Snažíme se k problému přistupovat věcně, posuzovat, co má smysl dělat a co lze obětovat tak, aby následně studenti sami vyvinuli iniciativu navrhovat řešení. Pro navození tvůrčí debaty se proto nejprve poukáže na stávající nedostatky.

Otázky po shlédnutí:

* Jaká z opatření považujete za kontraproduktivní a lehce zneužitelná?
* Nevedou původně dobře míněná a později zneužitá opatření k diskvalifikaci úsilí o zlepšení životního prostředí?
* Jak zajistit, aby všechna opatření byla průběžně vyhodnocována a korigována?
* Jak do budoucna zabránit, aby upřímné snahy péče o ŽP, nebyly diskreditovány?
* Jak do běžného rozhodování vkládat environmentální perspektivu?
* Lze vytušit pouhá deklarativní gesta ve prospěch ŽP?

Shrnutí:

Dobře provedená opatření nejen ochrání klima, životní prostředí i člověka, ale stanou se i podnětem ke změně životního stylu ve smyslu knihy Faktor 4. Je třeba přestat po okolí stále něco vyžadovat a raději předkládat realistické vize a návrhy řešení.

Školní výuka čehokoliv je ohraničená v čase a obsahově daná, vždy však může jedince aspoň v něčem motivovat. Spontánní učení rozšíří obzory a bývá podnětem pro směřování k dalšímu již uvědomělému učení. K porozumění však nestačí jen množství znalostí, je potřeba získat čas na reflexi a kritické zhodnocení, k čemuž jistě patří i pochybnosti a odstup. Všecny tyto obecné rysy učení a vhledu studentů do problematiky lze v seminářích rozpoznat. Hlavním výstupem z podobně vedeného semináře je pak formování úsudků a uvědomění si širšího kontextu probíraného tématu. Filmové zkratky pomáhají tím, že odkrývají různé úhly pohledu na často složitou a nepřehlednou problematiku.

Animace byla podpořena hlasem I.Kreslíka, kterému realizační tým dodatečně děkuje (srpen 2009).


reklama

 
Jindřiška Svobodová
Autorka je čtenářkou Ekolistu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Veřejné rozpočty - 12. 4. 2010 - Jiří Svoboda

Ale z našeho pohledu to opravdu bylo svépomocné. My jsme naši práci na klipu dělali zadarmo. A univerzita již dříve získala projekt pro výrobu takovýchto učebních nástrojů a toto je jeden z výstupů tohoto projetku. Je pochopitelné, že je třeba projektu poděkovat. Nebojte, jde pouze jen o smysluplné využití již dříve přidělených prostředků.

V čem je klip demagogický? Tím, že nabádá, že je ochranu klimatu dělat efektivně? Myslím, že právě ta neefektivita je hlavní příčinou kolapsu Kodaně - působila zcela odpudivě na rozvojové země.

Ale já investuji čas do reálných trablů v eneregtice. Vymýšlím jak efektivně stavět pasivní domy, jak co nejlépe zateplovat paneláky na pasivní domy a využívat teplo z větraného vzduchu pro předehřev teplé vody, jak efektivně využívat dřevo jako konstrukční materiál a biomasu k topení, atd. To jsou všechno oblasti, kde se investice velmi brzy zaplatí na úsporách a nejsou na ničí úkor. S tím mi vesmírně kontrastuje institucionalizovaný ekohyenizmus podpory FV, kdy se autoři zákona nebyli ochotni včas se postarat o opravu zákona a zřejmě nás tím zcela zbytečně připravili a stovky miliard. Proč toto udělali? I já jsem přesvědčen, že FV se během možná 10 let (nikoli za chvíli) stane konkurenceschopná, určitě však to, co se v letech 2009 a 2010 s podporou FV udělalo je vysoce odsouzeníhodné a někdo to odsoudit musí.

I pro snižování závislosti ČR na ropě se snažím angažovat a snažím se bojovat proti nesmyslnému přimíchávání biopaliv a zasazuji se za myšlenku nahrazovat zemní plyn na topení v budovách v místě pěstovanou biomasou a ušetřenný plyn používat na pohon aut.

Mám obavu, že vy znáte jen fotovoltaiku a motorová biopaliva a vůbec Vám nevadí, že to jsou dnes ty nejnemožnější metody, jak snižovat emise. Také Vám zjevně nevadí plošné okrádání lidí. Inu, každý jsme nějaký.


 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist