Jindřiška Svobodová: Klip s animací pro environmentální vzdělávání
Náš prvotní výběr obrazově zachytitelných námětů pro semináře environmentálního vzdělávání vycházel z klipů, které byly na internetu volně k dispozici, např. na http://vimeo.com/channels/klima, http://www.erudia.cz/erudia-filmy, http://www.storyofstuff.com/ apod.
Letos jsme se rozhodli vlastními "univerzitními" silami doplnit sadu o animaci na horké téma efektivity opatření na ochranu klimatu.
Chtěli jsme, aby zpracování bylo stručné a ve výuce šikovně využitelné. Ve svépomocné animaci se s nadsázkou a odlehčeným tónem hovoří o "nedomyšlených opatřeních"...
Snažíme se k problému přistupovat věcně, posuzovat, co má smysl dělat a co lze obětovat tak, aby následně studenti sami vyvinuli iniciativu navrhovat řešení. Pro navození tvůrčí debaty se proto nejprve poukáže na stávající nedostatky.
Otázky po shlédnutí:
* Jaká z opatření považujete za kontraproduktivní a lehce zneužitelná?
* Nevedou původně dobře míněná a později zneužitá opatření k diskvalifikaci úsilí o zlepšení životního prostředí?
* Jak zajistit, aby všechna opatření byla průběžně vyhodnocována a korigována?
* Jak do budoucna zabránit, aby upřímné snahy péče o ŽP, nebyly diskreditovány?
* Jak do běžného rozhodování vkládat environmentální perspektivu?
* Lze vytušit pouhá deklarativní gesta ve prospěch ŽP?
Shrnutí:
Dobře provedená opatření nejen ochrání klima, životní prostředí i člověka, ale stanou se i podnětem ke změně životního stylu ve smyslu knihy Faktor 4. Je třeba přestat po okolí stále něco vyžadovat a raději předkládat realistické vize a návrhy řešení.
Školní výuka čehokoliv je ohraničená v čase a obsahově daná, vždy však může jedince aspoň v něčem motivovat. Spontánní učení rozšíří obzory a bývá podnětem pro směřování k dalšímu již uvědomělému učení. K porozumění však nestačí jen množství znalostí, je potřeba získat čas na reflexi a kritické zhodnocení, k čemuž jistě patří i pochybnosti a odstup. Všecny tyto obecné rysy učení a vhledu studentů do problematiky lze v seminářích rozpoznat. Hlavním výstupem z podobně vedeného semináře je pak formování úsudků a uvědomění si širšího kontextu probíraného tématu. Filmové zkratky pomáhají tím, že odkrývají různé úhly pohledu na často složitou a nepřehlednou problematiku.
Animace byla podpořena hlasem I.Kreslíka, kterému realizační tým dodatečně děkuje (srpen 2009).
reklama
Online diskuse
Veřejné rozpočty - 5. 4. 2010 - Pepa (původní)Podle mého názoru je vhodné dotovat tvůrce klipů, kteří mají snahu zamezit plýtvání penězi.Vždyť kolik zaplatíme za slunečníky ze svých kapes? Zbytečně vyhozené peníze jsme mohli věnovat nákupu šetrných spotřebičů. Co takhle navrhnout tvůrce zákona 180/2005 na cenu ROPÁK . Myslím, že by tento návrh měl velkou šanci na čestné umístění. Rexi hledej lumpa. |

