Jindřiška Svobodová: Klip s animací pro environmentální vzdělávání
Náš prvotní výběr obrazově zachytitelných námětů pro semináře environmentálního vzdělávání vycházel z klipů, které byly na internetu volně k dispozici, např. na http://vimeo.com/channels/klima, http://www.erudia.cz/erudia-filmy, http://www.storyofstuff.com/ apod.
Letos jsme se rozhodli vlastními "univerzitními" silami doplnit sadu o animaci na horké téma efektivity opatření na ochranu klimatu.
Chtěli jsme, aby zpracování bylo stručné a ve výuce šikovně využitelné. Ve svépomocné animaci se s nadsázkou a odlehčeným tónem hovoří o "nedomyšlených opatřeních"...
Snažíme se k problému přistupovat věcně, posuzovat, co má smysl dělat a co lze obětovat tak, aby následně studenti sami vyvinuli iniciativu navrhovat řešení. Pro navození tvůrčí debaty se proto nejprve poukáže na stávající nedostatky.
Otázky po shlédnutí:
* Jaká z opatření považujete za kontraproduktivní a lehce zneužitelná?
* Nevedou původně dobře míněná a později zneužitá opatření k diskvalifikaci úsilí o zlepšení životního prostředí?
* Jak zajistit, aby všechna opatření byla průběžně vyhodnocována a korigována?
* Jak do budoucna zabránit, aby upřímné snahy péče o ŽP, nebyly diskreditovány?
* Jak do běžného rozhodování vkládat environmentální perspektivu?
* Lze vytušit pouhá deklarativní gesta ve prospěch ŽP?
Shrnutí:
Dobře provedená opatření nejen ochrání klima, životní prostředí i člověka, ale stanou se i podnětem ke změně životního stylu ve smyslu knihy Faktor 4. Je třeba přestat po okolí stále něco vyžadovat a raději předkládat realistické vize a návrhy řešení.
Školní výuka čehokoliv je ohraničená v čase a obsahově daná, vždy však může jedince aspoň v něčem motivovat. Spontánní učení rozšíří obzory a bývá podnětem pro směřování k dalšímu již uvědomělému učení. K porozumění však nestačí jen množství znalostí, je potřeba získat čas na reflexi a kritické zhodnocení, k čemuž jistě patří i pochybnosti a odstup. Všecny tyto obecné rysy učení a vhledu studentů do problematiky lze v seminářích rozpoznat. Hlavním výstupem z podobně vedeného semináře je pak formování úsudků a uvědomění si širšího kontextu probíraného tématu. Filmové zkratky pomáhají tím, že odkrývají různé úhly pohledu na často složitou a nepřehlednou problematiku.
Animace byla podpořena hlasem I.Kreslíka, kterému realizační tým dodatečně děkuje (srpen 2009).
reklama
Online diskuse
nelogické a věcně špatně - 30. 3. 2010 - Petr VávraKlip je založený na logické chybě. Autorka předpokládá, že snižování emisí je něco jako výběr čokolády v obchodě. Půjde k regálu a vybere si tu čokoládu, která jí nejvíce vyhovuje, např. nejlevnější. Kdyby to tak bylo, bylo by to pěkné. Při snižování emisí si však nevybíráme jednu z mnoha možností.Musíme použít všechno nebo většinu z toho, co se nabízí. Snížení emisí, kterého musíme dosáhnout, nejde dosáhnout jedním, například nejlevnějším postupem. Je nezbytné spojit mnoho postupů, ne-li všechny postupy, které jsou k dispozici. Máme snížit emise o 20-30% během deseti let. Na to nestačí to nejlevnější opatření. Dále je v klipu věcná chyba. V závěru se říká, že čím větší dotaci dostanu, tím více vydělám. Toto tvrzení však není oprávněné. Dotace pokrývají výrobní náklady. Vyšší dotace pokrývají vyšší výrobní náklady u nákladnějších opatření. Srovnatelné snížení emisí výstavbou větrné elektrárny je nákladnější než srovnatelné snížení emisí výměnou oken v domech. Vyšší tak musí být i dotace. Zisk toho, kdo emise snižuje, ovšem vyšší není. Peníze pošle dál, protože nakoupí nákladnější zařízení na snižování emisí. Jsme tedy tam, kde jsme byli. Všichni bychom byli radši, kdyby šlo emise snižovat jen těmi levnějšími cestami. Bohužel to nestačí a musíme je doplnit nákladnějšími. Souhrnně mi vychází, že autorka nebo autoři klipu jsou buď zdatní demagogové, nebo neinformovaní o podstatě problému, který si vybrali. Rád věřím v to druhé. |

