https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/klip-s-animaci-pro-environmentalni-vzdelavani?ids%5Bxe9d4cdddacc99e7c560f6ef30b65cebf%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jindřiška Svobodová: Klip s animací pro environmentální vzdělávání

29.3.2010 | Jindřiška Svobodová |
Článek uvádí animovaný klip, který pojednává o současných ekonomických stimulech pro snižování emisí CO2. Environmentální vzdělávání nabízí širokou paletu námětů, od klíčových východisek trvale udržitelného rozvoje až po lokální problémy. Výuka, zvláště obecných námětů bývá s využitím krátkých klipů snazší, neboť sama filmová řeč v sobě nese emoční zabarvení. A tím se přirozeně zvolené téma otevře k rozboru či debatě.
 
Děj klipu přinese informace a současně zvolna vybídne studenty k zaujmutí postoje. Vzhledem k tomu, že postoje nepodléhají racionální argumentaci a jsou až druhotně vytvářeny na základě emocí, lze videoklipem v krátkém čase trefit obojí - "rozum i cit".

Náš prvotní výběr obrazově zachytitelných námětů pro semináře environmentálního vzdělávání vycházel z klipů, které byly na internetu volně k dispozici, např. na http://vimeo.com/channels/klima, http://www.erudia.cz/erudia-filmy, http://www.storyofstuff.com/ apod.

Letos jsme se rozhodli vlastními "univerzitními" silami doplnit sadu o animaci na horké téma efektivity opatření na ochranu klimatu.

 

Chtěli jsme, aby zpracování bylo stručné a ve výuce šikovně využitelné. Ve svépomocné animaci se s nadsázkou a odlehčeným tónem hovoří o "nedomyšlených opatřeních"...

Snažíme se k problému přistupovat věcně, posuzovat, co má smysl dělat a co lze obětovat tak, aby následně studenti sami vyvinuli iniciativu navrhovat řešení. Pro navození tvůrčí debaty se proto nejprve poukáže na stávající nedostatky.

Otázky po shlédnutí:

* Jaká z opatření považujete za kontraproduktivní a lehce zneužitelná?
* Nevedou původně dobře míněná a později zneužitá opatření k diskvalifikaci úsilí o zlepšení životního prostředí?
* Jak zajistit, aby všechna opatření byla průběžně vyhodnocována a korigována?
* Jak do budoucna zabránit, aby upřímné snahy péče o ŽP, nebyly diskreditovány?
* Jak do běžného rozhodování vkládat environmentální perspektivu?
* Lze vytušit pouhá deklarativní gesta ve prospěch ŽP?

Shrnutí:

Dobře provedená opatření nejen ochrání klima, životní prostředí i člověka, ale stanou se i podnětem ke změně životního stylu ve smyslu knihy Faktor 4. Je třeba přestat po okolí stále něco vyžadovat a raději předkládat realistické vize a návrhy řešení.

Školní výuka čehokoliv je ohraničená v čase a obsahově daná, vždy však může jedince aspoň v něčem motivovat. Spontánní učení rozšíří obzory a bývá podnětem pro směřování k dalšímu již uvědomělému učení. K porozumění však nestačí jen množství znalostí, je potřeba získat čas na reflexi a kritické zhodnocení, k čemuž jistě patří i pochybnosti a odstup. Všecny tyto obecné rysy učení a vhledu studentů do problematiky lze v seminářích rozpoznat. Hlavním výstupem z podobně vedeného semináře je pak formování úsudků a uvědomění si širšího kontextu probíraného tématu. Filmové zkratky pomáhají tím, že odkrývají různé úhly pohledu na často složitou a nepřehlednou problematiku.

Animace byla podpořena hlasem I.Kreslíka, kterému realizační tým dodatečně děkuje (srpen 2009).


reklama

 
Jindřiška Svobodová
Autorka je čtenářkou Ekolistu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

nelogické a věcně špatně - 30. 3. 2010 - Petr Vávra

Klip je založený na logické chybě. Autorka předpokládá, že snižování emisí je něco jako výběr čokolády v obchodě. Půjde k regálu a vybere si tu čokoládu, která jí nejvíce vyhovuje, např. nejlevnější. Kdyby to tak bylo, bylo by to pěkné. Při snižování emisí si však nevybíráme jednu z mnoha možností.

Musíme použít všechno nebo většinu z toho, co se nabízí. Snížení emisí, kterého musíme dosáhnout, nejde dosáhnout jedním, například nejlevnějším postupem. Je nezbytné spojit mnoho postupů, ne-li všechny postupy, které jsou k dispozici. Máme snížit emise o 20-30% během deseti let. Na to nestačí to nejlevnější opatření.

Dále je v klipu věcná chyba. V závěru se říká, že čím větší dotaci dostanu, tím více vydělám. Toto tvrzení však není oprávněné. Dotace pokrývají výrobní náklady. Vyšší dotace pokrývají vyšší výrobní náklady u nákladnějších opatření. Srovnatelné snížení emisí výstavbou větrné elektrárny je nákladnější než srovnatelné snížení emisí výměnou oken v domech. Vyšší tak musí být i dotace. Zisk toho, kdo emise snižuje, ovšem vyšší není. Peníze pošle dál, protože nakoupí nákladnější zařízení na snižování emisí.

Jsme tedy tam, kde jsme byli. Všichni bychom byli radši, kdyby šlo emise snižovat jen těmi levnějšími cestami. Bohužel to nestačí a musíme je doplnit nákladnějšími.

Souhrnně mi vychází, že autorka nebo autoři klipu jsou buď zdatní demagogové, nebo neinformovaní o podstatě problému, který si vybrali. Rád věřím v to druhé.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist