Pavel Záleský: Kolik stojí automobil?
Skutečné náklady na jízdu vlastním vozem nám zpravidla zůstávají skryty. Samotný výpočet není nikterak složitý, náročný však je sběr dat. V uplynulých 45 měsících jsem pečlivě zaznamenával každou korunu, kterou náš rodinný vůz spolknul. A výsledek hodně překvapil. Sledovaným objektem byla naše oranžová Škoda Fabia Combi s maloobjemovým naftovým motorem 1.4 TDi. Poměrně spolehlivý, úsporný a nenáročný vůz se zavazadelníkem, který mne doposud nepřestal překvapovat svou skutečnou kapacitou. V prvním roce své služby Fabia sídlila v Praze, pak se s námi přestěhovala do Jizerských hor.
V našich jízdách převažují spíše delší cesty se zaplněnějším automobilem. Každodenní dojíždění do práce řešíme vlakem, ve kterém mimochodem vznikl i tento článek. Tankujeme standardní palivo u levnějších síťových čerpacích stanic. Během testu jsme najeli 92 078 kilometrů, při nichž jsme spálili 4 477 litrů nafty. Přímo jsme tak vyprodukovali děsivých 11,8 tuny CO2. Výsledný průměr 4,86 litrů na 100 kilometrů a vývoj cen v posledních letech přinesly náklady 1,42 koruny na ujetý kilometr. U pumpy jsme nechali dohromady přes sto třicet tisíc korun.
Tím ovšem výdaje ani zdaleka nekončí. Do automobilu doléváte další směsi, udržujete jej, jezdíte na servisní prohlídky, vyměňujete olej, žárovky, lišty stěračů i pneumatiky. U staršího vozu platíte technickou prohlídku a občas koupíte na popud zákonodárce novou lékárničku. V našem případě přibyl i drobný „ťukanec“ během předloňské sněhové kalamity a s ním spoluúčast pět tisíc korun za opravu. Přiznávám se, že jsem nezapočítal cenu vody na mytí vozu, které jako správní venkované provádíme v naprosté většině doma. Na konečném účtu je cifra 69.814 korun, tedy 76 haléřů na kilometr.
Třetí pomyslnou hromádku tvoří pojištění a daně. V našem případě jde o každoroční platbu povinného ručení, havarijního pojištění a roční dálniční známky. Jsem řidičem starším třiceti let, s rodinou, s maloobjemovým vozem, s dobrým škodním průběhem, s bydlištěm na maloměstě. Navíc jsem sjednal smlouvu přes internet a pojistné platím ročně. Přesto jsme pojišťovně a Ředitelství silnic a dálnic v posledních letech odvedli 54.492 korun. Tedy 59 haléřů na kilometr.
Teď už nám zbývá jen vůz samotný. Ten s přibývajícím věkem a najetými kilometry pochopitelně ztrácí na své hodnotě. I s tímto opotřebením je proto nutné počítat. Fabii jsme kupovali jako jednoroční mírně ojetý vůz za 279 tisíc korun. Dnes by se prodejní cena našeho vozu pohybovala okolo 130 tisíc. Každý kilometr tak byl vykoupen ztrátou hodnoty ve výši 1,62 koruny.
Podtrženo, sečteno, jsme jezdili za 4,39 koruny na kilometr. A co je možná ještě zajímavější, za provoz jsme během čtyřiceti pěti měsíců utratili skoro stejnou částku, jako za vozidlo samotné. Měsíčně auto spolklo bezmála devět tisíc korun, čímž se bez přehánění stalo nejdražším členem rodiny. Další dobrý důvod, proč se před příštím otočením klíčku v zapalování trochu zamyslet, nemyslíte?
Škoda Fabia Combi 1.4 TDi, náklady za 45 měsíců, ujeto 92.078 km
Kč | Kč / km | ||
Pohonné hmoty | 4 477 l | 131 148 | 1,42 |
Ostatní provozní náklady | 69 813 | 0,76 | |
Pojištění a daně | 54 492 | 0,59 | |
Ztráta hodnoty vozu | 149 000 | 1,62 | |
Celkem | 92 078 km | 404 453 | 4,39 |
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Karla Majerová
30.1.2023 07:01
Náklady na auto - 24. 8. 2011 - Rostislav AdamTak co se týká cesty mezi Třeboní a Českými Budějovicemi:1. to, že jste to absolvoval bez zácpy(v Českých Budějovicích), bude způsobeno tím, že jsou prázdniny. Mimochodem, pokud jsem mluvil o zácpě, mluvil jsem o Praze. V Praze při cestování ve špičkách za normálních podmínek autem nemá smysl. 2. U autobusu záleží, čím pojedete. Nehledě na to, že je otázka, kde berete začátek a konec cesty. Co se týká vlaku, tam je problém, že neexistuje přímá trať, takže pokud byste chtěl tu cestu absolvovat, tak buď přes České Velenice, nebo přes Veselí nad Lužnicí. 3. Vemte si ale, že vy jste turista. Docela by mne zajímalo, proč jste vlastně musel tu cestu absolvovat. Pro místní je tato cesta pravděpodobně zbytečná(respektive zdaleka ne vždy nutná), protože pro ně jen centrum zájmu buď Třeboň, nebo České Budějovice. A tohle je celkem běžné. Jel jsem do Ledče nad Sázavou. Co 20 km nějaké větší sídlo(Kostelec nad Černými lesy, Uhlířské Janovice, Zbraslavice). Stejně tak dál Světlá nad Sázavou 16 km(mimochodem cesta vlakem 16 minut), o kousek dál Havlíčkův Brod. Zas jiným směrem Lipnice nad Sázavou, Humpolec. Zas jinam Kácov, Sázava, Český Šternberk, Stříbrná Skalice. Vzdálenost 2 velkých sídel ~20km. Každé z těchto míst je středem mikroregionu, který fakticky může být samostatný. 4. Mimochodem, kdo říká, že při cestě VHD jenom ztrácíte čas cestováním. Zrovna tohle je ideální doba na to si něco přečíst. (Ostatně já jsem při jedné dlouhé cestě autobusem psal povídku. Představa, že tohle dělám za volantem, no...) Autem, ještě bohužel, ohromíte, pokud máte dražší, novější, dle reklamy správné,... To, že stojí průměrný roční plat je špatně, mělo by stát daleko víc. Jinak spousta lidí si myslí, že musí mít horské kolo, za každou cenu(ano ještě dnes), snad i u lidí podobného smýšlení jste třída. Pravda je ale ta, že někdy je ale lepší jen oprášit staré kolo favorit. "Navíc,vy zřejmě můžete plýtvat časem.Že vám rodiné nákupy obstarává hotel Mama víme.Ale i vaše časová kalkulace je chybná.Místo jednoho jedenapůlhodinového týdeního nákupu,budete nakupovat 5x týdně po 1/2 hodině." No, to co jsem napsal o malém nákupu je modelový příklad: když už musím čekat, tak udělám něco užitečného a skočím nakoupit. Když jdu zcela "náhodou" kolem obchodu, tak proč bych nenakoupil. Ve skutečnosti nebudete nakupovat denně, ale tak obden, obdva dny, což je tak ideální pro nákup pečiva. V mém prvém modelovém případě se nejspíš stane to, že za 5-10 minut nakoupíte a pak budete přemýšlet, co s tím časem, než autobus pojede. Ve skutečnosti tedy nákupem ztratíte daleko míň času, než při velkém nákupu. Ale myslím, že se nějak odchylujeme od smyslu toho článku, takže já diskuzi tady končím. |