Pavel Záleský: Kolik stojí automobil?

Skutečné náklady na jízdu vlastním vozem nám zpravidla zůstávají skryty. Samotný výpočet není nikterak složitý, náročný však je sběr dat. V uplynulých 45 měsících jsem pečlivě zaznamenával každou korunu, kterou náš rodinný vůz spolknul. A výsledek hodně překvapil. Sledovaným objektem byla naše oranžová Škoda Fabia Combi s maloobjemovým naftovým motorem 1.4 TDi. Poměrně spolehlivý, úsporný a nenáročný vůz se zavazadelníkem, který mne doposud nepřestal překvapovat svou skutečnou kapacitou. V prvním roce své služby Fabia sídlila v Praze, pak se s námi přestěhovala do Jizerských hor.
V našich jízdách převažují spíše delší cesty se zaplněnějším automobilem. Každodenní dojíždění do práce řešíme vlakem, ve kterém mimochodem vznikl i tento článek. Tankujeme standardní palivo u levnějších síťových čerpacích stanic. Během testu jsme najeli 92 078 kilometrů, při nichž jsme spálili 4 477 litrů nafty. Přímo jsme tak vyprodukovali děsivých 11,8 tuny CO2. Výsledný průměr 4,86 litrů na 100 kilometrů a vývoj cen v posledních letech přinesly náklady 1,42 koruny na ujetý kilometr. U pumpy jsme nechali dohromady přes sto třicet tisíc korun.
Tím ovšem výdaje ani zdaleka nekončí. Do automobilu doléváte další směsi, udržujete jej, jezdíte na servisní prohlídky, vyměňujete olej, žárovky, lišty stěračů i pneumatiky. U staršího vozu platíte technickou prohlídku a občas koupíte na popud zákonodárce novou lékárničku. V našem případě přibyl i drobný „ťukanec“ během předloňské sněhové kalamity a s ním spoluúčast pět tisíc korun za opravu. Přiznávám se, že jsem nezapočítal cenu vody na mytí vozu, které jako správní venkované provádíme v naprosté většině doma. Na konečném účtu je cifra 69.814 korun, tedy 76 haléřů na kilometr.
Třetí pomyslnou hromádku tvoří pojištění a daně. V našem případě jde o každoroční platbu povinného ručení, havarijního pojištění a roční dálniční známky. Jsem řidičem starším třiceti let, s rodinou, s maloobjemovým vozem, s dobrým škodním průběhem, s bydlištěm na maloměstě. Navíc jsem sjednal smlouvu přes internet a pojistné platím ročně. Přesto jsme pojišťovně a Ředitelství silnic a dálnic v posledních letech odvedli 54.492 korun. Tedy 59 haléřů na kilometr.
Teď už nám zbývá jen vůz samotný. Ten s přibývajícím věkem a najetými kilometry pochopitelně ztrácí na své hodnotě. I s tímto opotřebením je proto nutné počítat. Fabii jsme kupovali jako jednoroční mírně ojetý vůz za 279 tisíc korun. Dnes by se prodejní cena našeho vozu pohybovala okolo 130 tisíc. Každý kilometr tak byl vykoupen ztrátou hodnoty ve výši 1,62 koruny.
Podtrženo, sečteno, jsme jezdili za 4,39 koruny na kilometr. A co je možná ještě zajímavější, za provoz jsme během čtyřiceti pěti měsíců utratili skoro stejnou částku, jako za vozidlo samotné. Měsíčně auto spolklo bezmála devět tisíc korun, čímž se bez přehánění stalo nejdražším členem rodiny. Další dobrý důvod, proč se před příštím otočením klíčku v zapalování trochu zamyslet, nemyslíte?
Škoda Fabia Combi 1.4 TDi, náklady za 45 měsíců, ujeto 92.078 km
Kč | Kč / km | ||
Pohonné hmoty | 4 477 l | 131 148 | 1,42 |
Ostatní provozní náklady | 69 813 | 0,76 | |
Pojištění a daně | 54 492 | 0,59 | |
Ztráta hodnoty vozu | 149 000 | 1,62 | |
Celkem | 92 078 km | 404 453 | 4,39 |
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Karla Majerová
30.1.2023 07:01
Náklady na auto - 23. 8. 2011 - Rostislav AdamNaopak, do nákladů za auto je třeba počítat i tyhle fixní náklady, to je i to, co zaplatíte přesto, že to auto používat nebudete. No, představa, že mám něco, co mne stojí řekněme 10 000 Kč/rok(jen odhad neznalého), aniž bych to použíl, je šílená.(Pro představu, nepoužívané kolo má náklady ~ 400 Kč za půl roku(zcela nepoužívané 0), denně používané tak 2500 Kč/rok, tramvajenka PID(nevím jak teď s Opencard) stála ~ 4500 Kč/rok pro dospělého.Auto není symbolem svobody a nezávislosti, jen dává ten pocit. Motorista, pokud má možnost jet po dálnici, opravdu může dojíždět do práce přes celou republiku, ale že by díky tomu zvládal víc, se rozhodně říci nedá. Takový lidé spíš budou víc ve stresu než ostatní. Mám jednoho blízkého, který dojíždí denně 200 km, má to ten nepříjemný efekt, že rodinu přes týden téměř vůbec nevidí. Pokud jedete autem skrz Prahu, tak to jistě ke zmírnění stresu nepřidá(všude kolony, ale ty tu budou, ať bude silnic kolik chce). Pan Singer nakreslil takový obrázek: Nahoře člověk v autě, telefonuje a čeká v zácpě a je celý na nervy, pod tím: Úspěšný muž. V dolní části obrázku člově vykračující si a usmívající se a pod tím: Neúspěšný muž. Opravdu, něco na tom je. Co se týká zdraví: Vy berete krátkodobé hledisko, kdy se lidi jedoucí v VHD mohou nakazit, tady záleží na tom, jak se lidi rozhodnou jít do práce při nachlazení. Pokud budou mít podmínky v práci nastaveny tak, že když budou nemocní, nebudou postihováni, tak 95%(možná víc) lidí při nachlazení zůstane doma, a tudíž riziko nakažení bude nízké. Pokud budou pro skutečnou nemoc silně znevýhodňováni, pak 95% lidí i přes těžkou chřipku půjde do práce a riziko nákazy je vysoké(k doktorovi půjdou pouze tehdy, kdy už to opravdu jinak nepůjde), v takovém případě ani cestování autem nepomůže. Pokud to ale vezmeme z dlouhodobého hlediska, tak auto znepříjemňuje lidem život, ať už těm, co ho používají, tak i těm, co jsou okolo. Je to jako s kouřením. Auto produkuje zejména NO_x, a tedy tvorbě troposferického O_3, který je velmi nepříjemný, a PAH, z nichž je asi nejhorší benzo[a]pyren, který je zcela jednoznačně karcinogenní. |