https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/krok-spatnym-smerem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Jiří Trhlík: Krok špatným směrem

14.11.2003
Plzeňské ulice jsou stále více zahlcené automobily se všemi negativními důsledky. Vedle prostorového aspektu a zejména v historickém centru hlediska estetického jsou to samozřejmě dopady na kvalitu ovzduší, potažmo zdraví obyvatel ve městě. Navzdory modernizujícím se automobilům s katalyzátory se stav ovzduší, zejména v případě zdraví škodlivých oxidů dusíku a přízemního ozónu, nelepší, ale spíše naopak.
 
Katalyzátory škodlivinám ve výfukových plynech nezamezují, ale do určité míry jejich množství omezují. Celkový efekt, samozřejmě žádoucích, katalyzátorů je však v podstatě eliminován prudce narůstajícím počtem aut a jejich jízd. Není žádným tajemstvím, že Plzeň patří v rámci republiky na špičku ve výskytu zhoubných plicních onemocnění.

Do této situace přichází jako blesk z čistého nebe zpráva o razantním skokovém zdražení jízdného městské hromadné dopravy hned o desítky procent. Bez předchozího vysvětlení veřejnosti, bez projednání v Dopravní komisi Rady města Plzně. Dokonce ani ne všechny strany, zastoupené v Radě města, tento krok předem řádně projednaly.

Patrně nepříliš komplikovanou početní operací bylo odhadnuto, že se po zdražení tržby z MHD zvýší o 50 milionů korun. Opravdu to bude až o tolik? Mám dojem, alespoň na základě reakcí z mého okolí, že skutečnost může být poněkud komplikovanější – řada lidí si předplatné kupóny už prostě nekoupí a začne intenzivněji prohánět své plechové miláčky nebo v lepším případě využije špatnou zprávu ve prospěch své štíhlé linie – bude více chodit pěšky či jezdit na kole a jen pro nezbytně nutné jízdy si zakoupí jednotlivou jízdenku. Nebude-li těch jízd víc než 20 za měsíc, tak se jim to oproti předplatnému stále vyplatí i při dvanáctikorunové jízdence. Samozřejmě – MHD se tím dostane do začarovaného kruhu a to je špatně. Bude to ale vina těchto logicky reagujících obyvatel?

Navíc není vůbec jisté, kam město peníze získané zdražením použije. I kdyby bylo tak vysoké zvýšení jízdného prospěšné, jakože to je při zvážení všech souvislostí velmi problematické, řešit to výrazným skokovým nárůstem ze dne na den může být i z psychologického hlediska vcelku spolehlivou cestou k odlivu cestujících z MHD.

Je dosti absurdní, že v Plzni se za dvanáctikorunovou jízdenku člověk sveze jen bez přestupu na jediné trase, zatímco v milionové metropoli Praze za jízdenku v téže hodnotě může přestupovat a vozit se hodinu. Pozoruhodné je, že v ekonomicky vypjaté době se utrácejí značné finanční prostředky, či jsou takové investice plánovány do budoucna, na stavby kapacitních komunikací uvnitř města, které vlivem nasávacího efektu jen dále přispějí k zahlcení ulic automobily.

Dotace hromadné dopravy nejsou, jak je to bohužel demagogicky často prezentováno, naléváním peněz do ztrátového podniku, ale jsou investicemi do zdraví občanů. I těch, co MHD nikdy nepoužijí, protože preferují svůj automobil.


reklama

 
Ing. Jiří Trhlík
Autor je zastupitel městského obvodu Plzeň 3
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist