https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/krystof-chytry-jak-vratit-havla-lidem-inspirujme-se-jeho-myslenkami-a-to-i-v-ochrane-prirody
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kryštof Chytrý: Jak vrátit Havla lidem? Inspirujme se jeho myšlenkami – a to i v ochraně přírody

26.5.2026 | Kryštof Chytrý |
Trochu pobaveně jsem četl, že někdo se pokouší Havla vytrhnout ze spárů pražské kavárny a vrátit ho lidem. Jestli se lidmi rozumí většinová společnost, tak jsem téměř přesvědčen, že ta Havla se všemi jeho myšlenkami za vlastního nikdy za svého nepřijala. Tuto skutečnost lze ilustrovat na mnoha případech (jednoduše se podívejme, kam jsme od Havlových dob jako společnost došli…). Já se ale v tomto příspěvku zaměřím na přírodu a její ochranu, protože i tam lze z Havla čerpat spoustu inspirace.
 
Začněme citací Jana Sokola z článku Václav Havel a příroda z roku 2012 v Živě: „Přírodu [Havel] vnímal především jako ohroženou oběť lidské bezohlednosti a kořistnictví. V jeho textech se častěji než příroda objevuje ‚krajina'. Když mluví o ochraně přírody, vždy vedle ní staví krajinu, vesnice a lidská sídla, rád a často mluví o prohřešcích současného urbanismu, o bezcitné architektuře, potažmo o lidské pýše vůči svému okolí. Proti tomu staví úctu a respekt k ‚přírodě, krajině a historickému dědictví', citlivý vztah k planetě a kulturu pokory před světem."

Nikoliv příroda, ale krajina. Havel si dobře uvědomoval, že náš životní prostor nemůžeme rozdělit na „zachovalou přírodu" a „exploatované zdroje". Takové dělení není na škodu jen přírodě samotné, ale i lidem. Ochuzuje totiž svět kolem nás, a protože svět kolem nás utváří nás samotné, nakonec jsme to hlavně my, kdo schudneme. Byť krapet abstraktní, je to podle mě jediná skutečná motivace, proč přírodu chránit, tedy motivace vycházející z respektu, že jsme něčeho pouhou součástí. Opět poslouží Havlův citát: „Člověk není vládcem přírody, není jejím pánem, jejím vrcholem, jejím nejlepším organizátorem, jejím rozumem. Člověk je prostě jen její součástí."

Ta druhově nejbohatší místa v naší krajině byla historicky člověkem obhospodařovaná.
Ta druhově nejbohatší místa v naší krajině byla historicky člověkem obhospodařovaná.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Kryštof Chytrý

Na tomto místě je potřeba říct, že vědci se ochranu přírody často snaží objektivizovat. Známý je argument „musíme chránit přírodu, protože nikdy nevíme, co by se nám z ní mohlo hodit". Osobně ale nevěřím, že si to ti vědci, kteří to říkají, skutečně myslí. Je to jen náhradní alibi, aby jinak veskrze racionální vědci nemuseli své motivace opírat o morálku a hodnoty.

Příroda a krajina jako součást nás samotných je červená nit, která se vine konferencemi „Tvář naší země – krajina domova", jež Václav Havel jako prezident zaštiťoval. Sborníky z těchto konferencí se mi do rukou dostaly někdy před +/- 8 lety, tedy když jsme se s Helenou Chytrou začínali angažovat v obnově krajiny, zakládání travnatých pásů, vysazování stromů a plánovali jsme založení Okrašlovací spolek Mikulov. Pamatuji si to jak dnes, když jsem první z nich otevřel. Tam bylo totiž všechno. Všechny problémy současné krajiny jasně popsané, často spolu se smysluplnými řešeními. Například, že aby ochrana přírody byla udržitelná, musí angažovat místní komunity, musí zapojit lokální zemědělství, musí se příroda dostat z rezervací atd.

Když jsem to tehdy četl, padl na mě splín. Došlo mi totiž, že popsat nějaké problémy, a to včetně smysluplných řešení, zkrátka nestačí k tomu, aby se situace zlepšila. Ve skutečnosti se navzdory moudrosti tehdejších intelektuálů, včetně Havla samotného, stav velké části naší kulturní krajiny zhoršuje.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Chceme-li udržet Havlův odkaz živý, nebudujme mu kult osobnosti, nýbrž se inspirujme jeho myšlenkami a realizujme je. A to včetně těch o přírodě a krajině. Jsem přesvědčený, že to by si Havel přál ze všeho nejvíc a navíc je v tomto směru před námi stále spousta práce. A jak tedy začít? Podporujme jakékoliv aktivity, které posilují vztah lidí ke krajině, která je obklopuje. Možností je bezpočet, nicméně dnes pro vás mám jeden konkrétní typ. Podpořte sbírku Okrašlovací spolek Mikulov na Donio, protože ta přesně z těchto ideálů vychází.


reklama

 
foto - Chytrý Kryštof
Kryštof Chytrý
Autor je botanik na Vídeňské univerzitě.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (76)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

26.5.2026 05:16
Nechejte ho pražské kavárně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.5.2026 06:39
dramat je všude hodně, abychom ještě vzývali dramatika ale kde je třeba je Komenskýho do škol neb lidi se neumí k sobě slušně chovat natož k druhým Etika v životě je důležitá.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.5.2026 08:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
va

vaber

26.5.2026 09:09
Ježíš ,Lenin ,Havel .V jejich myšlenkách a názorech si najde každý co chce.
Ale raději to, nejen v Ekolistu, dál nerozvádět, strhlo by to lavinu ,nadšení i nenávisti.
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.5.2026 10:43 Reaguje na vaber
ještě můžeme začít třeba "pánwerichovat".
Odpovědět
Ra

Radek

26.5.2026 11:12
Začněme stanovením kvót pro vlka a podporou místních lidí, kteří dodnes žijí v oblastech, kde se snaží ochranáři o jejich likvidaci. Malý krůček pro společnost může být velkým krokem pro přírodu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

26.5.2026 12:25 Reaguje na Radek
kde se snaží ochranáři o jejich likvidaci. .........
Máte na mysli lidi nebo vlky?
Odpovědět
Ra

Radek

26.5.2026 12:36 Reaguje na Jaroslav Pokorný
místní lidi
Odpovědět
pk

pepa knotek

26.5.2026 11:43
Jména těch, co to prý dobře mysleli a dopadlo to jako vždycky, by se sem ani nevešla.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.5.2026 12:26 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

26.5.2026 12:36
většinová společnost ........... Havla se všemi jeho myšlenkami za vlastního nikdy za svého nepřijala. ............
Asi taky patřím mezi tu většinovou společnost. Za sebe tedy mohu říct, že zpočátku, dokud Havel jen teoretizoval, jsem ho velice obdivoval. Ale když začal "společnost řídit jako prezident", tak se projevil jako naprosto neschopný politik. Obklopil se partou herců a všelijakých poradců - pamatuji, že ohledně zemědělství mu radil nějaký soustružník, či obráběč(?), jehož zkušeností bylo to, že jeho otec měl 2 ha polí. Aktivně se účastnil "boje" proti Slušovicím - pamatuje ty jeho "temné žilky ze Slušovic"? Patřil mezi ty "demokratické" politiky, kteří nebyli žádnými hospodáři s cílem zlepšit podmínky v ČSSR a pak v ČR, ale úspěšně se zařadil mezi ničitele státu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.5.2026 12:53 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A odkdy prezident ,,řídí,, společnost? :D

Bohužel hromada lidí stále věří ,,zaručeným,, pravdám, např. ten soustružník a nechápe fungování státu. Následně tihle hlupáci pak o Havlovi tvrdí, že to byl neschopný ničitel státu (a že toho bylo po komouších ke zničení hromada :D). :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.5.2026 16:50 Reaguje na Petr Eliáš
Mnozí z jeho okolí, ochotně dělali to, co mu viděli na očích, jak se říká.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.5.2026 19:35 Reaguje na Petr Eliáš
Přesně tak!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.5.2026 07:52 Reaguje na Petr Eliáš
Pane Petře,já v KSČ nebyl,ale kdyby to trvalo déle,kdo ví,Gorby byla pár let naděje a v r.1968 jsem právě přestal být dítě.Problém bylo centrální řízení hospodářství.Jestli nesvoboda slova či nesvobodné volby,pro opravdu všechny dnes nemusí vypadat tak černobílé.Ti co měli na starosti fungování hospodářství co jsme se znali v tom měli jasno . Tak to dál nešlo.Tahat do problematiky krajiny V.Havla není dobré.Žil něčím jiným a text výše mně připadá jako parazitování na člověku,který kdyby žil,ba o to asi moc nestál.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2026 13:12 Reaguje na Petr Eliáš
Když se Havel vyjadřoval k politice a sepisoval krásné eseje a různé dopisy, tak jsem se domníval, že se politikou skutečně dlouhodobě zajímá a že má tedy nějaký přehled. Jenže když se usadil v prezidentské židli tak prohlásil, že se o žádnou politiku starat nebude a pokud pamatujete, hned si pořizoval "lepší" auta ze Západu, pořídil si k doprovodu i motocykly, s T. Pištěkem překresloval státní znak a řešili uniformy Hradní stráže a nic nedbal na dopisy občanů, že armáda a policie pálí celá nákladní auta dokumentů. Pak postupně vycházelo najevo, že sice občas napsal nějaký text, ale že v jeho bytě i na Hrádečku se hlavně odehrávaly mejdany a ne nějaké (odborné) diskuze jak změnit politiku. Dělaly mu dobře ovace kterých se mu ve světě dostávalo a fakticky přijal roli, kdožví jak vědomě, roli "maskota" Velké Sametové a tím pomáhal zakrývat destruktivní jednání "demokratických" politiků.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.5.2026 13:38 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ne, neřekl že se nebude starat o politiku. :D Západní auta se před 89 nepořizovaly hlavně kvůli propagandě. Jinak už i v té době byla západní auta co do techniky a komfortu prostě lepší. A kromě toho před 89 jezdili i v ZILech, takže vyčítat že nejezdil v českých autech je nesmysl. ;) Státní znak nezměnil jen Havel s Pištěkem. :D Zbytek nesmyslu nemá cenu ani komentovat ... :D
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 13:47 Reaguje na Petr Eliáš
Faktická ..."Západní auta se před 89 nepořizovaly hlavně kvůli propagandě."

Na propagandu tak nějak sral pes, min v těch osmdesátkách. Na co ovšem nesral bylo tzv. devizové hospodářství, takže jednoduše řečeno, na ta auta z ZE prostě nebyly ty správné "chechtáky". Řeč je samozřejmě o importu do běžné maloobchodní sítě, TUZEX byl jiný příběh (ostatně, ten krom standardní nabídky vám byl schopen dovézt prakticky cokoli až po S-klasse ... ale musel jste na to mít peníze. Ty správné;-)

Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.5.2026 16:48 Reaguje na Jaroslav Pokorný
1**
!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.5.2026 12:58
Autore, nechci nic říkat, ale většina národa Havla podporuje. Dle průzkumů ho cca 55-60% lidí hodnotí jako nejlepšího porevolučního prezidenta. Rozhodně tedy není podporovaný jen ,,pražskou kavárnou,, , jak se ho snaží bezmozci nálepkovat. ;)
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.5.2026 13:12 Reaguje na Petr Eliáš
to je úplně jedno, kolik procent lidí jej jak hodnotí. většina lidí má podprůměrný intelekt a podprůměrnou orientaci ve světě (to je fakt pěknej bonmot, no né?)

mimochodem, mám roztomilou vzpomínku na prosinec 1989, na jistém pražském gymnáziu (prý elita národa - pchááá!). když se tak nějak zjistilo, že Havel kandiduje na prezidenta (kde ho tedy následně zvolili ti komouši, kteří schvalovali a objednávali jeho perzekuci), tak několik spolužaček o tom vášnivě diskutovalo, že "přece nemůže být prezidentem, vždyť byl ve vězení, vždyť je to zločinec".

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.5.2026 10:52 Reaguje na Lukas B.
Tak to není tak úplně přesné, že ho zvolili ti, co ho perzekuovali. ;) V době volby už byla značná část poslanců vyměněna. Byl to tedy spíše politický systém vedený stranou a stb kdo perzekuoval. ;)
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.5.2026 11:42 Reaguje na Petr Eliáš
mám za to, že pár dní před silvestrem 89 byly vyměněny nízké jednotky kusů poslanců. ale mohu si to špatně pamatovat... samozřejmě souhlasím, že "sněmovna lidu" a "sněmovna národů" byla spíš šaškárna než reálný držitel jakékoli zákonodárné moci a reálná moc byla někde na UV a ti chytřejší oligarchové už pár let před pádem režimu věděli kudy kozy hnát a nastrčili do čela kašpárka jakeše
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 13:07 Reaguje na Lukas B.
A pokud si dnes srovnám Jakeše s některými mnohými poslanci a srovnám jejich žvásty s dnes již proslulým Jakešovým proslovem, tak mi kupodivu z toho Jakeš nevychází zle. Trapně se donekonečna smát bojlerům a brojlerům- to skutečně může jen hloupý člověk. Kupříkladu když si dnes člověk přehraje některý projev Pekarové či cizí Kallasové- to je teprve k popukání! Omezenost z toho čiší na sto honů!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2026 13:17 Reaguje na pavel peregrin
Když si přehrajete ten Jakešův projev a vezmete do úvahy, že skutečně nebyl žádný rétor a v podstatě ani žádný vzdělanec, tak obsahem je mnohem lepší než většina politických proslovů dneška.
Třeba ta Pekarová. Když jsem se doslechl, že doporučuje svetry, říkal jsem si, co je to za pomluvu, vždyť to není hloupá ženská. Když jsem ji ale v TV přímo slyšel jak doporučuje dva svetry, že tím porazíme Putina, tak jsem si musel přiznat, že skutečně hloupá je.
Odpovědět

Radek Čuda

27.5.2026 14:20 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Rozdíl je v tom, MPA je jen mdlého ducha ... taktně řečeno. A to zase jo a myslím, že o tom není sporu. Jako štoudev.

Jak moc byl Jakeš chytrej nebo ne, toť otázka, já tou Kozlovskou tak často nechodil;-), ale svině byl excelentní, bo jinak by po desítky let nebyl tam, kde byl.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.5.2026 00:16 Reaguje na Radek Čuda
I za socialismu byli profesionální politici, stejně tak, jako jsou nyní. Prostě kdo se stihnul chytit jako svazák, a držel "linii", mohl dožít až do důchodu. Teď to máte stejné, až na ty svazáky.
A vida, Jakeš přece jenom vzdělání měl. Ale řečník nebyl, to ne:

https://cs.wikipedia.org › wiki › Miloš_Jakeš
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 12:10 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To byli. Jenže to znamenalo tak nějak nutnost chovat se čas od času jako svině. A čím vejš se člověk dostal, tím jako větší svině se musel chovat. To je prostě fakt.

A přes všechny problémy a neduhy a tak dál, co ten vývoj od listopadu přinesl a přináší, tak to předtím bylo řádově větší svinstvo a pokud se na tom někdo aktivně podílel a ještě přikládal pod kotel, tak pro něj není žádné slovo dost sprosté.

Odpovědět

Radek Čuda

26.5.2026 14:13 Reaguje na Petr Eliáš
Jasně že za Havla bylo líp než dneska ... vždyť o těch let, co mi bylo míň:-))).

A jinak no, měl jsem nutkání něco napsat, ale pak jsem dostal rozum a na nějakou diskuzi na téma VH prezident ... NE DISIDENT!!! ... fakt seru. Já myslím, že se nám podaří rozjet nějaký hezký flame i pod jinými články;-).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.5.2026 17:21 Reaguje na Petr Eliáš
Pokud vycházíte z průzkumů pro ČT, tak asi ano. Ono to je dáno věkem, zkušenostmi jeho vrstevníků, jejich současným postavením a
u mladých jeho idealizací ve školním učivu. Mnozí z něho dělají modlu, ale byl skutečně tak ušlechtilý, pravdomluvný a láskyplný
s heslem o pravdě a lásce vítězící nad lží a nenávistí ? Dosud
žijí lidé, co ho znali a modlou bude, až vymřou ti pamětníci.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.5.2026 17:39 Reaguje na Břetislav Machaček
No nebyl takový, co z něho dělala klaka.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.5.2026 10:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Břéťo, ty průzkumy nejsou od ČT. Takže jsi opět utřel a zesměšnil se. :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2026 13:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Asi o 10 let později jsem slyšel vtip, že "pravda je v hajzlu a láska v pajzlu."
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.5.2026 19:33
Pokud myšlenky na Václava Havela přivede více lidí k obnově a zejména k údržbě krajiny, aby se zvýšila biodiverzita, je to vysoce záslužné.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2026 13:20 Reaguje na Slavomil Vinkler
Máte pravdu, nakonec záleží na výsledku a ne na podnětu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.5.2026 19:50
Vymírání motýlů NAPŘ: žluťásek barvoměnný
Ohrožení a ochrana. Nejohroženější denní motýl Evropy, na hranici vymření v rámci celého svého areálu výskytu, v ČR vymřelý (od roku 2010). V EU chráněný (NATURA 2000); vymřelý v Německu (poslední nález z roku 2000), Rakousku (2005), Chorvatsku, Srbsku (2000), Slovinsku (2004), Maďarsku (2005), Litvě (1998) a v Bulharsku. Poslední, velmi malé populace přežívají na hranici vymření na západním Slovensku (Biele Karpaty, Povážsky Inovec – celkem na třech lokalitách), v posledních letech (2014-16) při intenzivním monitoringu každoročně ověřeno pouze několik ojedinělých jedinců (L. Víťaz pers. comm.). O něco lepší situace je pouze ve východním Polsku, Rumunsku, Bělorusku a v Rusku. Hlavní příčinou ohrožení jsou sukcesní změny na lokalitách, související s absencí extenzivní pastvy, případně s ústupem od pařezinového hospodaření v řídkých teplých v lesích; v ČR zasadila motýlovi poslední ránu celoplošná strojová seč (často dvojí za rok) bělokarpatských luk v rámci zemědělských dotací – agroevniromentální opatření v rámci Programu rozvoje venkova. Jak jarní, tak i případná letní strojová seč byly prováděny právě v době vývoje housenek, kterým plošná seč nedala šanci na únik. Tak žluťásek barvoměnný vymizel z důvodů příliš aktivní, celoplošné a nepromyšlené péče o krajinu.
V případě reintrodukce motýla je nezbytným předpokladem zajištění optimálního managementu v CHKO Bílé Karpaty na všech v minulosti obývaných lokalitách a postupné rozšíření obývaného území. Optimálním managementem je na lesostepních lokalitách lehká extenzivní až toulavá pastva smíšených stád dobytka (skot, kozy), a to bez stálé přítomnosti zvířat na lokalitách: vhodné je například střídat roky, kdy se pase, s roky ”odpočinku”; příliš intenzivní výpas může naopak místní populace ohrozit. V lesích jižní části CHKO Bílé Karpaty bude do budoucna nutné místy obnovit pařezinové hospodaření, místy dokonce toulavou lesní pastvu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

27.5.2026 06:28
VH byl populistickým pozérem, ale za článek jako připomenutí posametových tehdy ještě zpřímných snah v péči o své okolí děkuji. K těm snahám patří odmítnutí přeměny kulturní krajiny a životního prostředí na průmyslovou stavbami obřích větrných parků rozesetých po zemědělské krajině celé repbliky, které lidem nepřinesou nic pozitivního. Naopak jsou teď velkými hrozbami pro životní prostředí. Naruší estetiku krajiny, o níž je v článku řeč, hospodaření, zdraví, podzemní vody, vnesou mikroplasty i fluorované cizorodé chemikálie do prostředí, ale jsou i branou k ovládáni cen energií cizími vlastníky energetických zařízení a lipskou burzou.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.5.2026 12:28
Václavu Havlovi stačilo říci něco kulatého, nekontroverzního, on se pak vždycky toto někdo chylit a udělal z něj myslitele...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 13:12 Reaguje na Jiří Svoboda
Havla netřeba komentovat- průměrný, či spíše podprůměrný spisovatel a tragický politik. Bohém- to by ho vystihovalo asi lépe. A stejně to mám i s nekritickým obdivováním Wericha- co tak úžasného dosáhl? Nakonec podepsal i tu Antichartu a vymlouvat se mohl jak chtěl-podepsal.Měli jsme mnohem lepší pány herce, než byl Werich.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2026 13:23 Reaguje na pavel peregrin
Dalo by se o Werichovi říci, že byl charismatický.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 14:55 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Dejme tomu.
Odpovědět

Radek Čuda

27.5.2026 14:15 Reaguje na pavel peregrin
Já mám W rád ... a to většinou velice velmi, třeba ty jeho forbíny (s V i s H).
Jinak jej samozřejmě neznám.
A nekritický obdiv je samozřejmě špatně, ale hodnocení jakýchkoli uměleckých kvalit je tak subjektivní, že od toho raději fofrem dál.

Pokud jde o to ostatní ... u Hlavsy s Půlnocí (platí třeba i pro Garáž, PVO a řadu dalších) jsem taky neřešil, že hrají na Chmelnici (směli 1x do měsíce), což byl klub SSM, takže tím vlastně kolaborovali s bolševiky. ;-)

Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 14:58 Reaguje na Radek Čuda
Jistě, byl to jen můj osobní názor. A co se týká Hlavsy, když už jste na něj narazil... víte, to, co provozovali, nepovažuju za hudbu. Underground už byl takový a proto lákal zapovězeným-a zapovězeným vcelku zbytečně. Ale muzika, skutečná kvalitní muzika to nebyla ani omylem. Opět můj soukromý názor jakožto amatérského muzikanta.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.5.2026 00:19 Reaguje na pavel peregrin
Já jsem si nejdříve přečetl knihu Bez ohně je underground a pak teprve si našel jejich muziku. Souhlasím s vámi.
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 12:22 Reaguje na pavel peregrin
Máte na Mysli Mejlu v Plasticích, nebo Mejlu s Půlnocí? Bo to je kua rozdíl.

Plastiky jsem prostě poslouchat nikdy nedokázal. Nevím jestli je chyba víc ve mně nebo v té hudbě, ale to je vlastně jedno. Půlnoc byla ale naprosto dokonalá a Němcová měla zcela unikátní hlas ... to byla prostě radost. Navíc Mejla hostoval i třeba v Garáži a taky kua dobrý.
Ale je to o vkusu každého. Si pamatuji, jak v 90 u mne párkrát byla kamarádka ze Států a když jsem pustil (myslím) Garáž, tak asi po 30 s vylítla jak rachejtle a vypla to s tím, že jestli to zapnu, tak mne uškrtí;-))). A to ani nerozuměla textům;-).
Androš z mého pohledu poměrně věrně odrážel ty sračky, ve kterých jsme tu žili. A jednalo se o tak široký žánr, že se v něm našlo kde co, řada věcí byla kvalitní (klasikou jsou třeba PVO/Topol), řada originální (třeba ne všemi oblíbená Jasná Páka;-), a řada nebyla nic moc a něco bylo vyloženě i blbý. Min pro mne.

Problém ale není v tom, že je něco dobrý a něco špatný, to je ok, problém je, když je něco dovolený a něco zakázaný.


Odpovědět
LB

Lukas B.

28.5.2026 21:58 Reaguje na Radek Čuda
poslední větu do kamene tesat (já mám zrovna plastiky hrozně rád - ale jo, jasně, neuměli hrát, vypadávali z rytmu, dělali děsné kiksy, ale mělo to nápady. máte radši technicky bezchybné unylé lázeňské zpěvandule? ale to je úplně jedno)
Odpovědět

Radek Čuda

29.5.2026 10:45 Reaguje na Lukas B.
U PP byly podle mne dvě roviny ... hudební a řekněme performační. Tu druhou nedovedu posoudit, ta první prostě pro mne nebyla a není. Plus je nutno si říci, že oni i v rámci toho androše byly hodně specifičtí, někomu to vyhovuje, někomu ne. Což byl jeden z důvodů ... krom toho, že se nějak nechtěně staly symbolem a proto po nich šli bolšáni jak slepice po flusu ... proč se řada umělecky zdatných;-) členů realizovala v jiných kapelách, kde to možná/si nemělo takovou protestní symboliku, ale ale tu hudební kvalitu jo.
A ne, fakt to není o nějaké technické bezchybnosti, když na to vzpomínám, tak nějaké technické virtuozitě se blížil snad jen Filip Topol, u ostatních kapel se o ní moc mluvit nedá. Zejména když si vzpomenu na Ducháčka jak se potácí po podiu s cigárem v jedné ruce a s flaškou v druhé, tak ... ;-)
Odpovědět
va

vaber

27.5.2026 17:35 Reaguje na pavel peregrin
Já mám Wericha rád, byl skvělý. Neměl mnoho rolí ,ale vždy mu sedly.
Jinak Werich s Voskovcem, mezi válkami, se projevovali dost levicově. Což bylo tehdy in.Nikdo nemá odvahu dnes říci proč levicové myšlenky byly populární . Dnes se vtlouká lidem odpor k levici do kebulí. Sociální spravedlnost se dnes prezentuje jako pravicová politika a levicová jako nespravedlnost. I tak se dá v politice překrucovat kdo koho hájí, nebo by měl hájit.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 19:49 Reaguje na vaber
Co se herectví týká, to mu nikdo nebere, v tom byl dobrý. Mě vadí jeho nekritická adorace a hledání nějakých mouder snad ve všem, co kdy řekl. A že naše republika měla i kvalitnější herce, za tím si stojím.
Odpovědět
va

vaber

28.5.2026 09:01 Reaguje na pavel peregrin
Ono herectví je moc přeceňované. Je to fakticky přetvařování, to umí trochu každý a výkony některých naprostých neherců v některých filmech to potvrzují.
Ale uznávám, takový Marvan dokázal zahrát vše od potrhlých profesorů ,přes ředitele firem až po váženého kriminalistu. To nedokáže každý. Dobrých herců jsme měli dost ,ale Werich byl osobnost , nejen jako herec. Dnešní herce vůbec neznám. Nejsou nebo mám mezeru ve vzdělání, nevím, nezkoumám to.
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 12:30 Reaguje na vaber
"Nikdo nemá odvahu dnes říci proč levicové myšlenky byly populární."

To není o odvaze, to je důsledek kyvadla, bo jak bolšáni dělali z třicítek konec světa a ze sebe světlo v temnotách, tak po listopadu se holt zase adorovala první republika a na ten průser, kterým byla krize se jaksi rádo taktně zapomíná. Ono stačí jak všichni nadávají na dnešní politiku ... přitom za první republiky to byl takový bordel, že byl zázrak že ten stát vůbec udržel pohromadě.

K té levici si neodpustím takové jízlivý (polo)citát;-) ... "A terazky mi povedztě, vaber, čo vy si predstavujetě pod takým slovom (dnešná) levica?"

Bo to je taky otázka do pranice ...
Odpovědět
va

vaber

29.5.2026 07:47 Reaguje na Radek Čuda
Zjednoduším to ,pokud politici hájí zájmy kapitalistů dělají pravicovou politiku ,pokud zájmy zaměstnanců dělají levicovou a mohou se nazývat jakkoliv.
Dnes vládnou peníze a ty mají kapitalisti ,takže je jasné čí zájmy politici prosazují.
Ale takové diskuse sem na Ekolist nepatří.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.5.2026 08:44 Reaguje na pavel peregrin
Havel jako dramatik nebyl mejnstrýmový a jeho hry nikdy neměly žádný velký úspěch, natož kasovní (ovšem touto logikou je nejlepší tuzemská kapela šumařské duo eva a vašek, žánop). ale jako esejista byl velmi inspirativní (jakkoli třeba Vaculíka hodnotím výrazně výš).
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.5.2026 12:08 Reaguje na Lukas B.
Jo, napsat nějakou esej uměli oba dobře. Horší to bylo s praktickou činností. To i Pithard byl dobrý teoretik - jak by to měli dělat ti druzí.
Ale nedávno jsem se bavil s mladými lidmi - Havla znali, ale Vaculík? Naprosto černá díra. Co jen se v těch gymnáziích učí?
Odpovědět
va

vaber

27.5.2026 17:22 Reaguje na Jiří Svoboda
Za dob jejich kavárenských večírků byl znám jako venca flaška.
Žádný myslitel to nebyl .Prostě se hodil, těm kdo to řídili v roce 1989, do politického panoptika . Plebs ho přijal ,po nějaký čas, to bylo důležité. Potom už byl jen politická figurka,snadno manipulovatelná , hlavně politiky ze Západu.
Takže historikové a média se musí hodně namáhat, aby jeho osobnost náležitě vykrášlili,pro dnešní generace..
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 19:44 Reaguje na vaber
Tak jest.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.5.2026 00:22 Reaguje na vaber
V tom proslovu Jakeš i říká, že se objevují hesla jako "Havel na Hrad a pod." A tak jsem se překvapil - já myslel, že to vytrysklo z nadšení občanů a ono hle, ta hesla už byla měsíce dopředu připravovaná.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.5.2026 08:45 Reaguje na vaber
moc koukáte na normalizační seriály.
Odpovědět
va

vaber

28.5.2026 09:10 Reaguje na Lukas B.
Já na seriály vůbec nekoukám a které jsou normalizační to už vůbec nevím. To myslíte ty ze 70tých nebo ty dnešní ?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.5.2026 10:12 Reaguje na vaber

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
va

vaber

29.5.2026 08:02 Reaguje na Petr Eliáš
Média musí vytvořit naprostý ideál nebo naprostou stvůru. Nebudu jmenovat ,příkladů z historie i politiky je dost. Rozumný pohled nesmí být, plebs musí zbožnovat nebo nenávidět. Ti jednodušší to přijímají s nadšením bez kritiky.
Třeba v USA je v Kapitolu namalován George Washington na obláčku v Nebi jako svatý.
Odpovědět
VP

Vladimír Pelíšek

27.5.2026 20:19
Přemýšlím, co si z Havla odnést? Divadelní hry, které se skoro nikomu nelíbily, ale kdekdo povinně tvrdil, jak jsou dobré? Tzv. nepolitickou politiku, kterou proponoval X pochybných existencí do postů, kam by se jinak nikdy nedostaly? Jeho boj proti “králíkárnám”, díky nimž se dodnes lidé zadlužují třicetiletými hypotékami? Likvidaci těžkého průmyslu na Slovensku, kterému se nikdy ani nepokusil porozumět?
Havel byl teoretik, který se narodil se zlatou lžící na jazyku. Jeho kamarádství s pochybnými existencemi typu Albrightové legitimizovalo smrt tisíců, a jeho názory na ochranu přírody jsou sice uvěřitelné, ale svou úrovní někde u žáka druhého stupně ZŠ - musíme se o tu přírodu hezky starat. Nafouknutá PR bublina, která se hodila, když začaly “nové časy”. Neposunul nic nikam, neodkázal nikde a nikomu žádné myšlenky, které by nevyslovili také jiní a mnohem precizněji a promyšleněji, než to udělal on.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 20:25 Reaguje na Vladimír Pelíšek
To jste napsal hezky a hlavně ten poslední odstavec.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.5.2026 21:22 Reaguje na Vladimír Pelíšek
Mně se to hodnocení také líbí, jen podotknu něco k těm králíkárnám. To jsem začátkem 80. přirovnal bydlení ve městě s ubikacemi pro králíky (Bob a Bobek tehdy byli in-). Nemyslel jsem to nijak zle, jsem v činžáku nadmíru spokojen.
A (spolužákovi) Daliborovi V. z O. se ten pojem velice zalíbil a vícekrát to potom opakoval. Jestli se později dostal do blízkosti VH, nebo je to shoda náhod, těžko hádat, ale moc mě překvapilo, když to pan prezident použil při hodnocení kvality bydlení za socíku.
Přitom kritizoval rozlézání skladů na orné půdě, ale že "vesnice na stojato" je pro přírodu šetrnější - to že by si neuvědomil? Tím mě fakt nemile překvapil.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.5.2026 00:28 Reaguje na Karel Zvářal
V TV jsem tehdy viděl dokument, kde na sídlišti stojí filosof a emigrant Erazim Kohák a říká: "To nejsou králíkárny, králíci si nory nestaví na výšku, to je velmi kvalitní bydlení. Králíkárny jsou to, co se staví v USA, nekonečné řady rodinných domků. Málo Američanů bydlí tak dobře, jako lidé v těch panelácích."
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.5.2026 06:34 Reaguje na Jaroslav Pokorný
https://www.youtube.com/watch?v=5aIUd4dCa1E#utm_content=organic&utm_term=Erazim%20Koh%C3%A1k&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz

Toho pána jsem měl velmi rád a vážím si ho dodnes.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.5.2026 12:17 Reaguje na Karel Zvářal
Jo, přesně tak. Ale v jednom jsem s ním nesouhlasil. Říkal totiž, že komunisté způsobili, že je u nás málo vysokoškolsky vzdělaných lidí, jen 16%, zatímco na Západě až/běžně okolo 60%. Kdosi mu hned kontroval, že u nás se musí studovat min. 5 let, zatímco v USA stačí i několikaměsíční kurs, aby dotyčný byl považovaný za vysokoškolsky vzdělaného. Pak se u nás zřídilo 80 vysokých škol, VŠ studium rozdělilo na polovinu, aby těch vysokoškoláků bylo více, skoro každý už má maturitu, ale jak se to v praxi projevuje?
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 12:38 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Máte v tom chybu. Srovnáváte ČR (ČSSR,ČSFR) s USA a Západní Evropou dohromady. Což nejde, bo vzdělávací systém v USA je zcela odlišný.

Srovnávat nás s Západní Evropou nicméně lze, strukturálně ty systémy byly vždy značně podobné, a skutečnost byla bohužel taková, že to zaostávání u nás reálně existovalo. To je doložený fakt.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.5.2026 14:45 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Česko je jedna z nejprůmyslovějších zemí, bo má dobré školství a ani maturant se ve světě neztratí. Špičkoví strojaři/zbrojaři, zemědělci i lesáci, skláři, textiláci, pivovarníci, vinaři... Není snad obor, ve kterém by Češi byli pozadu. Prostě toho Komenského, Žižku, Mendela (a spoustu jiných slavných) máme v krvi.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.5.2026 10:08 Reaguje na Vladimír Pelíšek
Pár dotazů:

1) Jak Havel zlikvidoval těžký průmysl na Slovensku? To je totiž často opakovaný mýtus. :D

2) Jak mohlo přátelství s Albrightovou legitimizovat smrt tisíců? To je zase nějaká další variace na ,,humanitární bombardování,,? :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.5.2026 12:27 Reaguje na Petr Eliáš
Pamatuji, jak vláda v čele s Havlem navštívila zbrojovku v Martine a tam Havel vyhlásil, že zbrojní průmysl zrušíme. Tamní ředitel se zeptal, kdo jim nahradí velikou ztrátu, protože právě dokončili novou halu, vybavili ji specializovanými stroji a teď budou muset všechno zlikvidovat a přestavět. A min. financí Klaus mu řekl, že jim nic nedá. A fabrika zkrachovala.
Krátce na to jsem v Martine byl. Fakticky celé město bylo nezaměstnané a vládla tam pořádně negativní nálada vůči Čehúnom. Jo, měli vysokou podporu v nezaměstnanosti, 3500Kč, což mnohde byl normální plat, ale ve zbrojovce měli dvojnásobek.
No a na zbrojní průmysl samozřejmě navazovaly další podniky, které také postupně šly do kopru.
A co se týče té Albrightové a dalších amerických politiků jimž se Havel viditelně vlísával do přízně, nikdy se nevyjádřil proti jejich politice vůči státům, které si své záležitosti chtěli spravovat sami. Prezentoval se sice jako humanista, ale jen "ocáť-pocáť"!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.5.2026 12:37 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A západní zbrojovky si zamnuly ruce nad darem, který jim spadl přímo z nebe od kulisáka. Být západní politik, tak bych Havlovi dal nejméně jednou tolik vyznamenání, protože taková stupidní naivita se jen tak nevidí.
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 12:46 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Kdybyste se někdy nudil, tak si zjistěte ... na netu by to mělo jít s trochou námahy dohledat ... kam ta naše zbrojní výroba směřovala a za jakých podmínek. Možná pro vás překvapivě zjistíte, že to byl neskutečný průser a ještě před pár lety ... teď už nevím ... furt v MF "ve sklepě" pár miliard nedobytných pohledávek z těch dávných dob měli.

Prostě pro tu produkci neexistoval odbyt. Ti kdo o ni stáli neměli jak zaplatit, ti kdo měli jak zaplatit o ni nestáli. Navíc je nutno si uvědomit, že skončila studená válka a v celé Evropě byly mraky techniky kterou nikdo nechtěl a nepotřeboval (a prodávaly se běžně za cenu šrotu) a další mraky výrobních kapacit, které přišly o odbyt a byly min na stejné úrovni, jako ty slavné slovenské zbrojovky.

To se netýkalo samozřejmě jen zbrojního průmyslu, ale přece jen se líp sháněl zájemce o AZNP u Prahy;-) než o nějakého výrobce samohybných houfnic na Slovači;-)))
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.5.2026 20:38
V diskusi jsme evidentně splnily jedno autorovo přání: "...nebudujme mu kult osobnosti...".
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.5.2026 07:52 Reaguje na Jiří Svoboda
Dobrý postřeh:) Tu "kult" "osobnosti" ne. Úctu si zaslouží L. Svoboda, z herců nejlepším zůstává V. Burian, za mě:)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.5.2026 10:40
Řeknu to natvrdo a bez příkras. V roce 1989 byl problém najít někoho, kdo
nebyl bývalý komunista, STBák a nebo měl jiný škraloup, který by ho mohl
kompromitovat a byl zároveň alespoň trochu známý doma a ve světě. Navíc
ti loutkovodiči potřebovali loutku a nikoliv někoho, kdo by je obcházel
a byl opravdovým vůdcem, který by je vedle sebe nestrpěl. Havel se tak
obklopil bývalými komunisty, STBáky a tuctovými i podprůměrnými umělci.
Ti z něho vytvářeli modlu a morální vzor, což bohužel nebyl, ale bez
vzoru a modly nemůže žádný režim existovat. Jeho hry díky sponzorům z
řad veksláků a tunelářů hrála alespoň jako premiéru a derniéru zároveň
všechna divadla a dnes už žádné. Jeho knihy jsou v knihovnách pouze pro
školní mládež jako povinná četba, ale nikdo jiný je nečte. Prostě nelze
lidem nadiktovat, že je něco vynikající, když tak tomu není. Ale dost
jeho kritiky. Jeho zásluhou je, že výměnou za pokojný převrat nechal na
pokoji původní mocné a potrestáni byli pouze obětní beránci. No a nyní
už je na hradě i bývalý komunista a je opěvován i Havlovými kamarády.
Tak už to bývá, že lidé zapomínají, odpouštějí a je jedno, zda záměrně
a nebo nechtíc. To si musí v hlavě každý srovnat, pokud v ní něco má!
Sametovost revoluce byla světem obdivována, protože neznal zákulisí
politické změny na které se bývalí a budoucí mocní dohodli. Něco za
něco bylo tehdy krédem a za vše mohla absence skutečných osobností a
nebo záměr je nepustit k moci.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist