https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/likvidovat-stare-auto?ids%5Bx689024e540f202dd8e601fed26683bab%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jeroným Knížek: Likvidovat staré auto?

17.5.2009
Mám Š-105L v provozu od r. 1984 a v dobrém stavu, žiji v Praze, je mi 80 roků, řidičák mám 60 roků na vše mimo autobusu, špatně chodím (gonarthrosis), ale jinak jsem vcelku fit.
 
Pravidelně nechávám vůz udržovat, jezdím nejvýše 90 km/h a spotřeba speciálu nikdy nebyla vyšší než 6 l/100km (byla i pod 5 l, spaliny pod normou), auto má najeto kolem 70 tisíc km. V posledních letech ujedu ročně max. 1000 km - jen k údržbě hrobu (už nezvládáme pěší cestu k autobusu a zpět), na jiné auto nemáme. Z toho si činím závěr - takovým provozem snad nemohu zhoršovat prostředí a není tedy na místě paušálně trvat na likvidaci všech starších aut. Dále mne zajímá, až nebudu schopen řídit, kam a za kolik mohu předat auto k likvidaci, zda z něho mohu některé pro chod nedůležité díly odejmout. Mám dojem, že by se měla brát v úvahu péče a ekologická jízda řidiče - rozdíl mezi necitlivou jízdou oproti ekonomické a ohleduplné;  oceňuje se nějak vliv řidiče bez přestupků?
reklama

 
Jeroným Knížek
autor je pražským občanem a celoživotním řidičem
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

sociální aspekty dopravy - 25. 5. 2009 - Ivan Sommer

fafnir. Jestliže jste se po 40 letech praxe domohl postavení cesťáka a jezdíte snad až 200 km denně, pochybuji, že sledujete odbornou literaturu, statistiky, účastníte konferencí atd.

Kdybyste se opravdu pohyboval na východním Slovensku, věděl byste, že výrobu množství náhradních dílů na Š105 - 120 převzali v Polsku a zásobovali východoslovenské autoservisy.

Doporučuji ozřejmit si téma v publikaci Doc.Ing.Vladimír Adamec, CSc. et al.: Doprava, zdraví a životní prostředí Praha 2008, kapitola: "4. sociální aspekty dopravy." Popřípadě je možné se s autorem spojit osobně -Centrum dopravního výzkumu, Brno (www.cdv.cz).

V archivu Ekolistu lze nalézt, že jsem jako bývalý zaměstnanec Dopravního podniku města Brna diskutoval a náměstkem primátora Brna Martinem Anderem. O dopravě tedy možná něco vím a jen na okraj poznamenávám, že Hanzelka a Zikmund objeli celý svět v voze zn. Tatra bez ABS. I ti nezbední odvážlivci! Nejstaršími vozidly v městské dopravě bývaly tramvaje s milionovámi projezdy a také bez ABS. Jednoduše řečeno, vozidla jsou různá a řídí se různě. V každém případě se to řidič musí naučit a mezitím alespoň o něco zestárne.


 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist