Jeroným Knížek: Likvidovat staré auto?
17.5.2009
Mám Š-105L v provozu od r. 1984 a v dobrém stavu, žiji v Praze, je mi 80 roků, řidičák mám 60 roků na vše mimo autobusu, špatně chodím (gonarthrosis), ale jinak jsem vcelku fit.
Pravidelně nechávám vůz udržovat, jezdím nejvýše 90 km/h a spotřeba speciálu nikdy nebyla vyšší než 6 l/100km (byla i pod 5 l, spaliny pod normou), auto má najeto kolem 70 tisíc km. V posledních letech ujedu ročně max. 1000 km - jen k údržbě hrobu (už nezvládáme pěší cestu k autobusu a zpět), na jiné auto nemáme. Z toho si činím závěr - takovým provozem snad nemohu zhoršovat prostředí a není tedy na místě paušálně trvat na likvidaci všech starších aut. Dále mne zajímá, až nebudu schopen řídit, kam a za kolik mohu předat auto k likvidaci, zda z něho mohu některé pro chod nedůležité díly odejmout. Mám dojem, že by se měla brát v úvahu péče a ekologická jízda řidiče - rozdíl mezi necitlivou jízdou oproti ekonomické a ohleduplné; oceňuje se nějak vliv řidiče bez přestupků?
reklama
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
sociální aspekty dopravy - 25. 5. 2009 - Ivan Sommerfafnir. Jestliže jste se po 40 letech praxe domohl postavení cesťáka a jezdíte snad až 200 km denně, pochybuji, že sledujete odbornou literaturu, statistiky, účastníte konferencí atd.Kdybyste se opravdu pohyboval na východním Slovensku, věděl byste, že výrobu množství náhradních dílů na Š105 - 120 převzali v Polsku a zásobovali východoslovenské autoservisy. Doporučuji ozřejmit si téma v publikaci Doc.Ing.Vladimír Adamec, CSc. et al.: Doprava, zdraví a životní prostředí Praha 2008, kapitola: "4. sociální aspekty dopravy." Popřípadě je možné se s autorem spojit osobně -Centrum dopravního výzkumu, Brno (www.cdv.cz). V archivu Ekolistu lze nalézt, že jsem jako bývalý zaměstnanec Dopravního podniku města Brna diskutoval a náměstkem primátora Brna Martinem Anderem. O dopravě tedy možná něco vím a jen na okraj poznamenávám, že Hanzelka a Zikmund objeli celý svět v voze zn. Tatra bez ABS. I ti nezbední odvážlivci! Nejstaršími vozidly v městské dopravě bývaly tramvaje s milionovámi projezdy a také bez ABS. Jednoduše řečeno, vozidla jsou různá a řídí se různě. V každém případě se to řidič musí naučit a mezitím alespoň o něco zestárne. |