Jeroným Knížek: Likvidovat staré auto?
17.5.2009
Mám Š-105L v provozu od r. 1984 a v dobrém stavu, žiji v Praze, je mi 80 roků, řidičák mám 60 roků na vše mimo autobusu, špatně chodím (gonarthrosis), ale jinak jsem vcelku fit.
Pravidelně nechávám vůz udržovat, jezdím nejvýše 90 km/h a spotřeba speciálu nikdy nebyla vyšší než 6 l/100km (byla i pod 5 l, spaliny pod normou), auto má najeto kolem 70 tisíc km. V posledních letech ujedu ročně max. 1000 km - jen k údržbě hrobu (už nezvládáme pěší cestu k autobusu a zpět), na jiné auto nemáme. Z toho si činím závěr - takovým provozem snad nemohu zhoršovat prostředí a není tedy na místě paušálně trvat na likvidaci všech starších aut. Dále mne zajímá, až nebudu schopen řídit, kam a za kolik mohu předat auto k likvidaci, zda z něho mohu některé pro chod nedůležité díly odejmout. Mám dojem, že by se měla brát v úvahu péče a ekologická jízda řidiče - rozdíl mezi necitlivou jízdou oproti ekonomické a ohleduplné; oceňuje se nějak vliv řidiče bez přestupků?
reklama
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
sociální aspekty dopravy - 26. 5. 2009 - fafnirIvan Sommerano ,o tom jste mluvil s okresním hejtmanem,jako ve Švejkovi.Jsou dva možné pohledy na bezpečnost vozidel.Jeden z okna autobusu a kanceláře,studiem statistik.Druhý praxí od volantu,a tím co denně vidím,a také strojařskou znalostí a praxí.A to operování Hanzelkou a Zikmundem silně zavání účelovostí a senilitou.Pokud vím,tak se dokonce v r.1909 zůčastnili vozy Laurin a Klement závodu Petrohrad Sevastopola a také dojely.Ba dokonce vyhrály.To však rozhodně není argument pro pasivní bezpečnost toho auta.Ostatně pokud vím tak H+Z svoji tatro v Charůmu měnili,protože tu starou zlikvidovali.Můžete mít svoji 120 složenou ze spousty nových náhradních dílů,ale crash test je objektivní záležitost,a mladý blbec v méně odolném voze se zabije snadněji,než ve voze odolném,při stejně silném nárazu.I kdyby jste to stokrát probral s náměstkem primátora.A starý kloboučník jedoucí prostředkem silnice celou 60km rychlostí a znemožňující svým chováním přehled na silnici a předjetí,je zase hrozba pro své okolí.A může mít auto staré i nové.Jenom v tom novém ta pomalá rána tolik nebolí.Takže to klidně proberte s náměstkem primátora,jezděte tramwaí,nebo jinou HD,ale v zájmu vlastního bezpečí a bezpečí ostatních raději žádné auto neřiďte.Nebo radikálně změňte svůj způsob řidičského myšlení. |