https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/likvidovat-stare-auto?ids%5Bx9537b0d766248819a6d03839ca540530%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jeroným Knížek: Likvidovat staré auto?

17.5.2009
Mám Š-105L v provozu od r. 1984 a v dobrém stavu, žiji v Praze, je mi 80 roků, řidičák mám 60 roků na vše mimo autobusu, špatně chodím (gonarthrosis), ale jinak jsem vcelku fit.
 
Pravidelně nechávám vůz udržovat, jezdím nejvýše 90 km/h a spotřeba speciálu nikdy nebyla vyšší než 6 l/100km (byla i pod 5 l, spaliny pod normou), auto má najeto kolem 70 tisíc km. V posledních letech ujedu ročně max. 1000 km - jen k údržbě hrobu (už nezvládáme pěší cestu k autobusu a zpět), na jiné auto nemáme. Z toho si činím závěr - takovým provozem snad nemohu zhoršovat prostředí a není tedy na místě paušálně trvat na likvidaci všech starších aut. Dále mne zajímá, až nebudu schopen řídit, kam a za kolik mohu předat auto k likvidaci, zda z něho mohu některé pro chod nedůležité díly odejmout. Mám dojem, že by se měla brát v úvahu péče a ekologická jízda řidiče - rozdíl mezi necitlivou jízdou oproti ekonomické a ohleduplné;  oceňuje se nějak vliv řidiče bez přestupků?
reklama

 
Jeroným Knížek
autor je pražským občanem a celoživotním řidičem
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 19. 5. 2009 - Ivan Sommer

Jsem o něco mladší senior, a proto jsem měl možnost v zaměstnání porovnat provoz zrovna uvedené Š105L s cizími vozy. Z hlediska potřebnosti a účelu vycházela Škoda jako výhodnější co do spolehlivosti, hospodárnosti i vlivu na životní prostředí. Vyjížděla zejména v zimě, projela všude a nechala za sebou všechny renomované značky. O nějakém problému se zimními pneumatikami nevím.

Zapomíná se započítat vliv na životní prostředí při výrobě auta. Jestliže důchodcovská Škoda vydržela 20 let, za tu dobu by podnikatel ojezdil 4-5 novějších zahraničních vozů, na jejichž výrobu se jistě spotřebovalo více materiálu než na jeden vůz a jejichž náklady na údržbu se neustále zvyšovaly. Současné vozy v sobě skrývají množství elektroniky, autoservisy k její diagnostice potřebují drahá zařízení s počítači, a ta přece také na svoji výrobu spotřebovala přírodní zdroje a po opotřebení se stávají dokonce nebezpečným odpadem (obsahují toxické prvky). Museli jsme brát na cesty mobil(další vliv na životní prostředí), abychom přivolali pomoc při závadě, protože na silnici nelze téměř nic bez speciálního zařízení opravit, někdy ani vyměnit žárovku. Přihodí-li se to někde na okresce v mrazivé noci za sněhové vánice, tak jde téměř "o život". Stalo se našemu šéfovi, že na Opelu praskl údajně mrazem narušený plastový řemen a on málem zmrznul, zachránil ho mobil. Stejně se však z toho léčil téměř měsíc.

Vliv na životní prostředí by se měl hodnotit započítáním všech příspěvků během životního cyklu (life cycle) výrobku od zhotovení, při provozu (včetně havárií) až po likvidaci. Možná by se u současných vozů měl připočítat i negativní vliv rušení veřejné dopravy. Žádné takové hodnocení jsem však nezaznamenal, jen se vždy ozve povyk "hr na trabanty a škodovky".

V neděli jsem byl na návštěvě v obci nedaleko Brna u známých. Je to dvojice důchodců, on má 82 let, ona 70. K zastávce autobusu mají asi 1 km. Jenže zkuste tam dojít o berlích v zimě, je-li zapotřebí navštívit lékaře! Lidé si pomáhají, obvykle se najde ochotný soused a méně pohyblivého starouška na zastávku odveze a přiveze zpět.

Ty staré škodovky neznamenají podstatnou zátěž pro životní prostředí a dožijí se svými majiteli. Popřípadě by mohly posloužit mladým řidičům, aby se na nich naučili bezpečně jezdit. Jak známo ze statistik, nejvíce nehod mají mladí řidiči kolem 25 let. Hlavně, že bourají v ekologicky šetrných vozech. Lze však považovat čelný střet za šetrný ekologický přístup?

Mám dojem, že Bursíkovo vedení Strany zelených zapomnělo na staré lidi a více méně je diskriminovalo nejen s auty, ale i s poplatky ve zdravotnictví aj.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist