Jeroným Knížek: Likvidovat staré auto?
17.5.2009
Mám Š-105L v provozu od r. 1984 a v dobrém stavu, žiji v Praze, je mi 80 roků, řidičák mám 60 roků na vše mimo autobusu, špatně chodím (gonarthrosis), ale jinak jsem vcelku fit.
Pravidelně nechávám vůz udržovat, jezdím nejvýše 90 km/h a spotřeba speciálu nikdy nebyla vyšší než 6 l/100km (byla i pod 5 l, spaliny pod normou), auto má najeto kolem 70 tisíc km. V posledních letech ujedu ročně max. 1000 km - jen k údržbě hrobu (už nezvládáme pěší cestu k autobusu a zpět), na jiné auto nemáme. Z toho si činím závěr - takovým provozem snad nemohu zhoršovat prostředí a není tedy na místě paušálně trvat na likvidaci všech starších aut. Dále mne zajímá, až nebudu schopen řídit, kam a za kolik mohu předat auto k likvidaci, zda z něho mohu některé pro chod nedůležité díly odejmout. Mám dojem, že by se měla brát v úvahu péče a ekologická jízda řidiče - rozdíl mezi necitlivou jízdou oproti ekonomické a ohleduplné; oceňuje se nějak vliv řidiče bez přestupků?
reklama
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 21. 5. 2009 - Ivan Sommerfafnir. Tak mám dojem, že jste nejvýše nějaký sváteční řidič, jestli vůbec. To říkají statistiky, že nejvíce bourají mladí řidiči v moderních vozech (ne ve starých). Jednoduše řečeno, neumějí jezdit. A existují státy, v nichž dopravní předpisy předepisují určitá léta praxe (např. průkaz na zkušební dobu), než řidič získá trvalý řidičský průkaz nebo oprávnění na určitou kategorii vozidel. Léta praxe znamenají přece starší osobu. Auto není elixír života k omládnutí. I u nás tomu tak formálně je u nákladové či hromadné dopravy. Vézti se v autobusu s mladým řidičem, vhodné jest závěť předem napsati.Pozoruji, že ti mladí neumějí často ani kloudně zacouvat do mezery bez buch buch nebo zhmoždění kola o obrubník, natož vytočit zatáčku, aniž se dostanou do protisměru. Není radno se s nimi potkávat v zatáčkách. Ani naše autoškoly neužívají k výcviku nějaké extra vybavené nejnovější vozy. Proč asi ? To je takový americký zvyk, kde v rodině bývá více aut, že mladí nabírají zkušenost na vozech po rodičích, nějaký škrábanec nevadí. Dokonce někdy není pro určitého řidiče jednoduché bez přiměřené zkušenosti přejít z jedné značky na jinou. Ale to by bylo téma asi na jinou diskusi. |