Claude Martin: Málo učení může mít velký dopad
Pravda se zřejmě nalézá někde mezi těmito dvěma pohledy. Například na konferenci OSN o populaci před několika lety v Káhiře bylo řečeno, že vzdělání hraje důležitou roli v kontrole porodnosti. Patří tedy k globálně enviromentálním problémům. Vzdělání může lidem popsat podstatu mnohých problémů, řekněme například klimatických změn nebo ztráty biodiverzity, současně je podporuje v tom, aby přemýšleli, a poskytuje jim prostředek ke zvládání těchto problémů. Mnoho z nás v ekologickém hnutí již nějakou dobu ví, že vzdělání je rozhodující faktor v naší snaze a jsem poslední dobou potěšen, když jsem si všiml, že naše úsilí prosazovat specifické enviromentální prvky ve výchově začíná plodit ovoce.
Častěji a častěji nyní potkávám mladé lidi, mnohé zaměstnané v oblasti podnikání, kterým nemusím vysvětlovat, že zdroje planety jsou omezené a že ekonomické výsledky jsou na tomto faktu závislé. Je to evidentní skutečnost, které se naučili ve škole, a tak jsou schopni si ji povšimnout a reagovat na ni. Mezinárodní organizace pro ochranu přírody WWF byla zapojena do enviromentální výchovy od svých prvních dní a já nelituji žádné námahy, kterou jsme na to vynaložili. Nicméně důvodem k jistému znepokojení je obtížnost, s jakou někdy přesvědčujeme dárce, že investice do vzdělání sklidí nemalé výsledky. Ochránci zvířat mají sklon zabývat se okamžitým řešením. Vzdělávání je celé o budoucnosti. Mohlo by také vypadat jako poněkud nežádoucí činnost, a to vzhledem k faktu, že je politicky citlivé, nepřináší žádný krátkodobý efekt a je náročné na náklady.
Avšak praktický účinek ekologického vzdělávání se stává zřejmým, snad nikde jinde ne více než v Číně, nejlidnatější zemi světa a jedné z životně důležitých pokladnic biodiverzity. WWF se tam začala angažovat před pěti lety z jednoduchého důvodu, že enviromentální výchova může být těžko důležitější jinde než v místě, kde žije plná pětina světové populace.
Náš úkol byl vskutku odrazující, a to nejen kvůli tamní geografické oblasti a množství studentů - Čína má 220 milionů žáků na základních a středních školách - ale též kvůli extrémní citlivosti vzdělávacího systému, který se pojímá především jako nástroj k šíření ideologie komunistického státu. Nicméně disciplína vyžadovaná pro vedení tak početné společnosti a udržování "socialistické čistoty" překvapivě slouží ve prospěch WWF. Učební osnovy na čínských školách jsou, tak jako mnoho jiného, centrálně řízeny, což vede k velmi velkému stupni uniformity napříč zemí, nehledíc na etnickou a kulturní různorodost. Současně to, co může být chápáno jako propagandistické prvky ve výuce, slouží k podpoře idejí patriotismu, a v této souvislosti se studenti učí vidět myšlenky ochrany přírody a péče o ni.
To nicméně neznamená, že systém je statický. Jako všude jinde je Čína měnící se zemí a vzdělávací systém se musí měnit s ní. WWF je schopna přispívat k reformě učebních plánů. Ministerstvo školství je zainteresováno používat náš přístup jako základní pro školení učitelů a vývoj učebních plánů v Číně.
Iniciativa enviromentálních školitelů bude začleněna do programů pro výchovu učitelů a koncepce "výchovy k trvale udržitelnému životu" bude význačným rysem nových učebnic pro základní a střední školy, které vydá Lidové vzdělávací nakladatelství. Další zajímavý spočívá ve vytvoření Centra pro enviromentálního vzdělávání v Pekingu, řízeného Čínským sdružením pro vědu a techniku ve spolupráci s WWF. Středisko již přijalo více než 20000 studentů a vytvoření obdobných středisek se chystá také v dalších čínských městech.
Tak kdo tvrdí, že investice do enviromentálního vzdělávání nepřináší rychlé a viditelné výsledky? Podle všech kritérií pokrok ve vzdělávacích programech v Číně je pozoruhodný. Proto musíme poděkovat nejen vizi našich dárců, nýbrž také čínské vládě, která si jasně uvědomuje spojení mezi ekonomickou a sociální prosperitou a ochranou přírody.
Lekce enviromentální výchovy nejsou pouze pro školy.
reklama