Ing. Jan Zeman, CSc.: Metodika měření efektivnosti investic do dopravní infrastruktury
Nedávno
ministra dopravy Šimonovského v této souvislosti
interpeloval poslanec V. Exner. Dostal odpověď částečně stylem "blabla",
částečně stylem "ty o koze, já o
voze". Jednotná metodika měření efektivnosti staveb dopravní
infrastruktury by sice byla prý potřebná, ale jednotlivé druhy dopravy mají svá
významná specifika, takže ji nelze vypracovat a použít. Nebyl zdaleka první,
kdo byl takovým stylem odbyt. Samozřejmě, mají-li se krýt četné nesrovnalosti
při prosazování mnohých staveb dopravní infrastruktury ČR, nelze postupovat
jinak.
Dopravní prognóza
Lze
souhlasit, že dopravní prognóza je obtížná. Dvojnásobně to platí, když se opírá
o extrapolaci minulých trendů, očekávaného růstu hrubého domácího produktu a
zachování stávajících podivností v dopravní politice, hrubě nerovnými
ekonomickými podmínkami podnikání mezi jednotlivými druhy dopravy počínaje a
špatným rozdělováním investic do dopravní infrastruktury konče. Zdá se, že ani
autoři Generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury ČR na léta 2007-2013 (GEPARDI)
ji příliš vážně neberou.
Efektivnost staveb letecké a
vodní infrastruktury
V
zásadě můžeme nechat stranou infrastrukturu letecké dopravy, kterou si tato
hradí ze svého. Je pravda, že stát dává státní garanci na úvěry k rozvoji
letecké dopravní infrastruktury. Ty ale správa letišť, na rozdíl od ŘSD a ČD,
resp. SŽDC, splácí. Je pravda též, že letecká doprava je zásadně zvýhodněna
osvobozením od placení spotřební daně za pohonné hmoty na základě špatné mezinárodní
reciproké smlouvy, což v r. 2004 jen v ČR činilo asi 5,4 mld. Kč.
V
roce 2004 se na internetu resortu dopravy objevila metodika měření efektivnosti
staveb infrastruktury vodní dopravy. Rozhodující je pro ní prognózovaný růst
vodní přepravy, který je v ČR odhadován zjevně nereálně. Ignoruje se, že místo
prognózovaného zásadního rozvoje vodní dopravy probíhá její bezprecedentní
útlum. Vykazované úspory uživatelů vodní dopravy jsou vymyšlené, neboť:
-
získání nových přeprav vodní dopravou není až na výjimky reálné pro
její pomalost a velmi omezenou pružnost,
-
nekalkulují se ztráty jiných druhů dopravy,
-
nekalkulují se ztráty ze zpomalení přepravy v důsledku přechodu dopravy
na vodu.
Tato
zjištění NKÚ č. 2/B02/10 (viz Věstník NKÚ č. 2/03) ministru dopravy nestálo za
zmínku, leč dopravně neodůvodněná a silně devastační vodní díla na Labi
prosazuje dál. Rejdaři se netají záměrem za peníze daňových poplatníků stavět
dopravně neodůvodněný a ekologicky katastrofální kanál Dunaj - Odra - Labe za
asi 477 mld. Kč v cenách r. 2005.
Generální plán rozvoje
dopravní infrastruktury ČR
Dlouho
slibovaný Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury ČR, jež měl být, ale
nebyl součástí státní dopravní politiky, kterou vláda ČR schválila 13. 7. 2005,
se objevil na internetu MD až 14. 12. 2005 s poznámkou, že jde jen o pracovní
verzi z 30. 11. 2005, která se bude nejspíš ještě měnit. I když je značně
neúplný (neobsahuje až na výjimky konkrétní projekty rozvoje dopravní
infrastruktury v ČR, byť se netají, že stávající priority se měnit nebudou, že
může dojít jen k dílčím korekcím technických řešení a pořadí realizace
jednotlivých staveb dopravní infrastruktury), mnohé říká dosti jasně.
Je
pravda, že vyjmenovává četné nesrovnalosti, na které opakovaně poukazuje kromě
jiného NKÚ. Je pravda též, že je v dalším textu metodiky důsledně ignoruje.
Podstatné
je, že o žádnou jednotnou metodiku nejde. Tvrdí se, že jednotná metodika měření
efektivnosti není možná. Četná, nejednou i velmi vysoká předražování staveb
dopravní infrastruktury nestojí za zmínku.
V
rozporu se skutečností ČR GEPARDI tvrdí, že vodní doprava je ekologicky
nejšetrnější v ČR. Odkazuje na blíže nepopsané výsledky jedné západní studie z
r. 1995, přestože máme k disposici "čerstvé" výsledky ČR za rok 2003,
které mluví o něčem jiném a přestože se v citované západní metodice nerozlišuje
osobní a nákladní doprava, elektrická a motorová trakce na železnici aj., což o
její kvalitě nesvědčí.
Ambiciózní náklady
GEPARDI
vyčíslil pro léta 2007-2013 potřeby rozvoje dopravní infrastruktury v částce
897 mld. Kč (kanál Dunaj - Odra - Labe tam pro odpor MŽP a krátký časový
horizont není), byť se objevují i jiné částky a některé zjevné potřeby
železniční dopravy nejsou pokryty. Načrtlo scénář financování velkorysý (809
mld. Kč), kompromisní (608 mld. Kč) a restriktivní (457 mld. Kč) s třemi okruhy
priorit, z nichž priority č. 1 (velké rozvojové projekty) mají být uspokojeny
na 100%, priority č. 2 na 90 % a priority č. 3 na 50 %.
Návrh
GEPARDI předpokládá krytí potřeby údržby a oprav stávající dopravní
infrastruktury na 100 % u vodní, na 81 % u silniční a na 66 % u železniční. S
dalším chátráním stávající dopravní infrastruktury silniční a zejména
železniční se tudíž počítá i oficiálně. Realita může být ještě podstatně horší,
neboť existují i vyšší odhady potřeb údržby a oprav dopravní infrastruktury a
protože při předpokládaném nedostatku peněz na priority č. 1 se může zcela
nesmyslně šetřit právě zde.
Vodní
doprava má být plně uspokojena i v rozvojových investicích, tj. zlepšením
plavebních podmínek mezi Hřenskem a Pardubicemi, na rozdíl od silniční a
železniční dopravy. Letecká doprava nemá dostat ani 1 Kč.
Na
dálnice a rychlostní silnice má jít dle jednotlivých scénářů 175 a 231 a 297
mld. Kč, na hlavní železniční koridory 67,9 a 92 a 134,5 mld. Kč, resp. poměr
pro silniční a železniční dopravní infrastrukturu státního významu má být 2 : 1
ve prospěch silniční, ač by byl potřebný poměr přibližně obrácený, tj. 2 : 1 ve
prospěch dopravy železniční.
Peníze
se mají brát kde se dá, od SFDI, EU, státem garantovaných úvěrů (ČR je zřejmě
málo zadlužená a dluhová past ji nehrozí), vyššího podílu na výnosu spotřební
daně za pohonné hmoty (na úkor státního rozpočtu), elektronického mýta (jeho
zavádění se neustále odkládá) až po značné množství peněz ze soukromých zdrojů
v rámci PPP, což v konečném přijde stát mnohem dráž, než kdyby příslušné
investice do dopravní infrastruktury financoval sám, jak naznačuje aféra s
pokusem uplatnit za pro ČR krajně nevýhodných podmínek princip PPP na
financování výstavby dálnice D 47. Že jde o postup velice rizikový a nejspíš
skončí krachem, tak jak skončil podobný pokus ztrojnásobit investice na
výstavbu dálnic z veřejných rozpočtů za ministra Schlinga,
tušíte správně.
Efektivnost staveb silniční
a železniční infrastruktury dle MD
Značné
nesrovnalosti vykazuje metodika měření efektivnosti staveb železniční a
silniční dopravní infrastruktury. Některé části má společné, jinde se liší
věcně nebo váhami nebo obojím.
Kritérium
1.1. "evropský význam" s
váhou 13 % u staveb silnic a 12 % u staveb železnic zvýhodňuje i dopravně
neodůvodněnou stavbu dálnice Pohořelice - Mikulov (- Vídeň), ač by se měla
dálnice z Brna na Vídeň vést po dálnici D2, postavit beztak nutný dálniční
obchvat Břeclavi a odtud po území
Rakouska pokračovat na Vídeň. Chybou zřejmě i je, že 3. železniční koridor z
Plzně na Norimberk má být v evropském zájmu veden přes Cheb, ač by zřejmě bylo
dopravně výhodnější ho vést přes Domažlice (mohl by v zásadě nahradit
zamýšlenou vysokorychlostní trať na západ), popř. by se měly ve spolupráci se
SRN stavět obě jeho větve. Efektivnost obou řešení 3. koridoru je do značné
míry závislá na realizaci dalších investic do příslušné navazující železniční
infrastruktury na území SRN. Projekt 3. koridoru má i další koncepční chyby.
Kritérium
1.2. "zlepšení dostupnosti, úspory
času a územní význam" u silnic s váhou 26 %, u
železnic "význam pro dostupnost a
změnu dělby přepravní práce s váhou 27 %" zakládají zřejmé nerovnosti.
Výstavba nových silnic a zejména dálnic také mění přepravní práci, ale
nepříznivě od železnice k silnici, v neprospěch životního prostředí, zdraví
lidí, urbanismu. To se ale nemá počítat. Podobně se nemá počítat, že mnohem
vyšší ježdění auty vlivem výstavby zejména dálnic vede ke značné únavě řidičů.
Nepočítá se, že v důsledku enormní výstavby dálnic chátrají venkovské
komunikace, takže se zhoršuje dopravní spojení zejména na odlehlejší venkov.
Dálnice často stimulují přesun ekonomických aktivit z venkova ke svým koridorům.
Kritérium
1.3. "zvýšení kvality provozu"
s váhou 15 % u silnic a "Technická naléhavost
(odstranění propadu údržby) včetně úspor provozních nákladů, propad údržby se
ale týká velké části železniční sítě" s
váhou 13 % u železnic zakládá opět významné neodůvodnitelné nerovnosti.
Chátrající silnice, zejména 3. a 2. třídy, zřejmě může vzít čert, stejně tak
chátrající železnice mimo ty hlavní.
Kritérium
1.4. - "zvýšení bezpečnosti provozu
u silnic" s váhou 13 %, přestože bezpečnost provozu silniční dopravy,
resp. nehodovost a její následky, je z 98-99 % dána hrubou nekázní části
řidičů, resp. "naléhavost v kontextu udržitelného rozvoje dopravní sítě"
u železnic s váhou 18 %. Reálně neexistující užitek "zvýšení bezpečnosti provozu u silnic" se staví téměř na
roveň potřebě prosazovat udržitelnou dopravu.
Kritérium
1.5. - "vyrovnaný rozvoj regionů,
resp. pomoc strukturálně postiženým regionům" s váhou 10 % nebere v
úvahu negativní dopad na jiné regiony, zejména venkovské mimo hlavní dopravní
trasy, resp. "vyrovnaný rozvoj
regionů" u železnic s váhou 9 %, zakládá
opět nerovnost mezi efektivností staveb silniční a železniční dopravní
infrastruktury. U silnic (vzhledem k požadavku na podstatně větší přepravní
toky jen výjimečně i u železnic) je přitom neodůvodněné, že ignorují silně
strukturálně postižené odlehlejší venkovské regiony.
Kritérium
1.6. - "snížení dopadů na životní
prostředí a veřejné zdraví" u silnic s váhou 7 %, u železnic s váhou 5
%. Je tu zjevná neodůvodněná nerovnost. U železnic jde o duplicitu s kritériem
1.4., u silnic se nebere v úvahu, že tyto investice vesměs stimulují rychlý
růst silniční dopravy a tím i emisí, které produkuje. Totiž, dopad na
bezpečnost je reálně nulový, nehody snižují jen drobná opatření ke zklidnění
dopravy jako zúžení vozovky ve městě, stavby kruhových objezdů apod. Dálnice
sice zásadně omezují možnost čelní srážky vozidel, ale jinak nabízejí pro
hazard za volantem optimální podmínky. Jak nás novináři pravidelně informují,
část řidičů jich náležitě využívá a následky toho jsou často tragické. Hluková
zátěž se přesouvá z koridoru uvolněné silnice na koridor dálnice a jí
napájených silnic. Dálnice stimulací růstu silniční dopravy v daném směru asi
3x zvyšují tak při asi dvoutřetinových měrných emisích provozu na dálnici proti
běžné silnici v daném dopravním směru absolutní zvýšení emisí asi o 100 %, byť
místo jejich působení se mírně zlepšuje. U emisí skleníkových plynů nemá místo
působení význam. Nešetrně trasované vnější okruhy měst dálniční i nedálniční,
dálnice ad. vážně poškozují zdraví lidí a zhoršují životní prostředí. I když se
připomíná, že dle metodiky SRN se stavba nešetrně trasovaných komunikací
nepřipouští, v ČR tomu tak není a podle všeho nemá být. Na prosazení špatně
trasovaných, veřejné zdraví a životní prostředí vážně poškozujících dálnic se
dokonce přijímají i zjevně protiústavní zákony.
Kritérium
1.7. - "jednotková nákladnost"
u silnic i u železnic s váhou 16 %. Je to velmi málo, byť tentokrát jde o rovné
kritérium.
Jak je vidět, 43 % váhy u silnic
(kritéria 1.1. + 1.4. + 1.5. + 1.6.) je zjevně neobjektivní. Použitá kritéria
zastírají vážná negativa mnohých staveb silnic včetně ponechávání venkovských
silnic k vyježdění. V metodice se s nimi vůbec nepočítá. Podobně se nepočítá s
méně významnými železnicemi. U železnic je problematické jen kritérium 1.1. s
váhou 12 %.
Aplikace uvedeného metodického
postupu není uvedena. Na internetu MD byl sice vyvěšen úvodní referát ředitele
odboru strategie MD Ing. Jaška, představující GEPARDI pro SEA, ale projekty
rozvoje železnic byly pouze vyjmenovány, zatímco projekty rozvoje silnic nebyly
ani vyjmenovány.
Zda
a s jakými výsledky se uvedené metodiky používají, není mimo resort MD známo.
Rozvoj jednoho druhu dopravy
nezpůsobuje škody druhému druhu dopravy?
Dle
MD rozvoj jednoho druhu dopravy nezpůsobuje škody druhému druhu dopravy, což je
zjevně mimo realitu. Nemám na mysli ani tak zjevné chyby, jako bylo zbourání
nádraží Praha Těšnov ve prospěch výstavby dopravně
chybné a zdraví lidí a životní prostředí vážně poškozující Severojižní
magistrály v Praze v 70. letech (osobní vlaky od Turnova a Hradce Králové pak
mnoho let musely končit v dopravně odlehlých Vysočanech, což citelně snižovalo
jejich využití cestujícími) či nedávnou "rekonstrukci" nádraží Mladá
Boleslav město na výhybnu s cílem odstranit úrovňové křížení trati s hlavní
městkou silnicí, která redukcí kolejí znemožnila větší roli železnice v
mladoboleslavském IDS. Mám na mysli především zásadní skutečnost, že vysoké
investice do rychlého rozvoje jednoho druhu dopravy způsobují odčerpávání
poptávky po dopravních službách jiných druhů dopravy a tím jim způsobují vážné
škody. Můžou způsobit i ztrátu konkurenceschopnosti a tím i ohrozit jejich
existenci, jak jsme toho svědky v případě vodní dopravy a částečně i železniční
dopravy. Vodní doprava navzdory velmi vysoké státní finanční podpoře (jako
jediná neplatí za užívání dopravní cesty ani spotřební daň za pohonné hmoty)
nemá šanci konkurovat nákladní silniční a železniční dopravě v situaci, kdy
není dokončena ani dálniční síť, ani koridory. Také železnice mnohý boj o
zákazníky vůči tolerancí externalit ekonomicky silně
zvýhodněné silniční dopravě prohrává, byť její situace není beznadějná, resp.
je dána hlavně diskriminační dopravní politikou ČR vůči ní.
Neúnosné
je, že se nepočítají ztráty jiných druhů dopravy v důsledku realizace investice
do příslušného druhu dopravní infrastruktury. S tím by mělo Ministerstvo
dopravy ČR okamžitě skončit. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) by
potom nemohl vykazovat neexistující velmi vysoké efekty z investic, které financuje.
Velké město je region?
Neúnosné
je, že se obvykle nepočítají reálné přínosy pro rozvoj regionů. Totiž, nelze
vydávat dopravní přínos pro okresní či jiné větší město za přínos pro celý
region, jak činí metodika MD, když rozsáhlé především venkovské regiony v
důsledku neodůvodněně velkých investic do mezinárodních dopravních tras vrhá do
stále větší dopravní izolace. Jednak cestou chátrání příslušných venkovských
komunikací, jednak vysáváním ekonomických a jiných aktivit z těchto regionů
nabídkou atraktivních komunikací jinde, tj. mezi velkými městy a v jejich okolí.
Podle
úzce pojímaných kritérií ekonomické efektivnosti většinou vyjdou jako
nejefektivnější velké dopravní stavby evropského významu, tj. dálnice,
rychlostní silnice a železniční koridory. Jako neefektivní nutně vyjdou i
náklady na údržbu a opravy venkovských silnic a železnic, které by zajistili
jejich alespoň prostou reprodukci. Děje se tak přesto, že se tak reálně
dopravní izolací tyto regiony likvidují.
Je
zjevné, že jakýmkoliv ekonomickým hodnocením efektivnosti jednotlivých staveb
dopravní infrastruktury musí předcházet zabezpečení slušného stavu venkovských
silnic a železnic, dále zabezpečení přiměřené veřejné dopravní obslužnosti
venkovských regionů.
Stávající
preference strukturálně postižených regionů při rozvoji dopravní
infrastruktury, tj. přednostní výstavba dálnic, rychlostních silnic a
železničních koridorů včetně uzlů do těchto regionů mnoho neřeší, protože se
dotýká jen velkých měst, jejich okolí a území při příslušných dopravních
trasách. Výstavba a provoz dálnic navíc způsobuje četné externí škody ve svém
širším okolí. Moderní dopravní tepny přitom mohou stahovat ekonomické aktivity
z celých regionů k sobě, tj. napomáhat úpadku a někdy i pustnutí těchto
regionů.
Německá
metodika není vzorem
V metodice je zmiňována jako dobrý
vzor německá metodika měření efektivnosti staveb dopravní infrastruktury, která
stavby dopravní infrastruktury, které vážně poškozují veřejné zdraví lidí a
životní prostředí, nepřipouští. Pracovní návrh GEPARDI se ale netají tím, že se
jí nehodlá řídit, že co si chce ta či ona klika (politická reprezentace
regionu) prosadit, ať si prosadí, že na zdraví lidí a životním prostředí v
zásadě nezáleží. Samozřejmě, důsledné uplatnění německé metodiky by ze hry
vyřadilo jako
neúnosné pro životní prostředí a zdraví lidí stavby dálnice přes Brno Bystrc
(ohroženo až 30 000 občanů), severní trasu dálnice R 35 v Pardubickém kraji
prosazovanou jeho zastupiteli (ohroženo až 35 000 občanů), vnější okruh Prahy přes
Suchdol + jeho přivaděč přes Dejvice (ohroženo až 11 500
občanů) ad., stavby neúnosné pro přírodu (R 35 přes Český ráj, D 8 přes České
středohoří, D 3 přes Středočeskou pahorkatinu, dále vodní dílo Děčín a kanál
D-O-L).
Stavby dopravně neodůvodněné
Dle
pracovní metodiky MD dopravně neodůvodněné stavby dopravní infrastruktury nejsou
v GEPARDI. Skutečnost je ale jiná. Dopravně neodůvodněné jsou všechna
prosazovaná vodní díla a přístavy na Labi. Dopravně fatálně chybný je odsun
hlavního vlakového nádraží v Brně z optimální polohy v centru na hlavním uzlu
MHD do odlehlé polohy v záplavovém území za oficiálně 20 mld. Kč, reálně za
28-36 mld. Kč, byť je maskován pod pojmem "rekonstrukce železničního uzlu
Brno". Odůvodněná není oficiální trasa dálnice na Mikulov (proti využití dálnice
D2 + i jinak nutný obchvat Břeclavi), dálnice D 3 mezi Prahou a Táborem přes
Středočeskou pahorkatinu (proti využití dálnice D 1 a jejímu dalšímu vedení od Mirošovic kolem Benešova a Tábora) a dálnice D 47 (na místě
je dálnice R 48 se severním obchvatem Frýdku Místku). I podle ŘSD ještě dlouho
nebude dopravně odůvodněná stavba dálnice R 35 přes Český ráj. Zde vesměs
platí, že každý podvod k odůvodnění a prosazení těchto staveb je dobrý. Netýká
se jen MD.
Ekonomické externality lze vyčíslit
GEPARDI
sice ukazuje měrné externality, určené neznámo jak v
západní Evropě pro rok 1995, ale nepracuje s nimi. Necháme-li stranou, že toto
vyčíslení nerozlišuje osobní a nákladní dopravu, elektrickou a motorovou trakci
na železnici ad., je toto vyčíslení podle všeho mimo realitu, a to nejen pro
Holandsko, kterému v budoucnu hrozí zatopení stoupajícím mořem vlivem masivních
emisí skleníkových plynů, především oxidu uhličitého, v důsledku lidské
činnosti, mimo jiné v důsledku přebujelé silniční a letecké dopravy.
Na
základě domácích metodik objektivního typu (žádné subjektivní dotazování na
ochotu platit či ochotu přijímat za to či ono, neboť hodnoty zjištěné
dotazováním o externalitách mnoho nevypovídají) léta
počítám ekonomické externality způsobované
jednotlivými druhy dopravy v ČR. Pro poslední dokončený rok 2003 jsem přepočetl
absolutní ekonomické externality pěti základních
druhů dopravy v ČR na měrné externality pro 4
základní druhy nákladní dopravy a 9 základních druhů osobní dopravy, viz tab.
č. 1 a 2:
Tabulka č. 1 -
Měrné ekonomické externality čtyř základních druhů
nákladní dopravy v ČR v r. 2003 v Kč na mil. čtkm
Druh exter. |
Silniční |
Motor. Žel. |
Elektr. Žel. |
Vodní |
Nehody |
60 691 |
5 076 |
5 012 |
0 |
Hluk |
106 893 |
75 902 |
28 631 |
0 |
Emise běžné |
187 359 |
68 565 |
775 |
27 148 |
Přízemní ozón |
22 717 |
35 819 |
0 |
31 026 |
Globální oteplení |
48 201 |
91 605 |
18 342 |
55 556 |
Kongesce původci |
10 738 |
0 |
0 |
0 |
Celkem |
436 599 |
276 967 |
52 760 |
113 730 |
Zdroj: výpočty CENIA pro váženou firmu SUDOP,a.s., Praha 2005. Externality zahrnují ekonomickou část škod na zdraví lidí (ztráty vlivem nucené pracovní nečinnosti a náklady na léčení) vlivem nehod, nadměrného dopravního hluku, emisí tuhých, SO2, NOx, VOC a CO, oběti přízemního ozónu vlivem motorové dopravy, škody z rozvratu klimatu vlivem emisí oxidu uhličitého CO2 a škody ze zpomalování veřejné dopravy zácpami osobních a nákladních aut. Z větších položek chybí škody na zdraví lidí vlivem emisí polycyklických aromatických uhlovodíků PAH, škody na půdě, na obcích a krajině, dále řada drobných položek, kam dnes zřejmě patří i zbytkové škody na lesích, v zemědělství, vlivem koroze zvýšené znečištěným ovzduším. Též tabulka č. 2.
Z tabulky č. 1 plyne, že průměrná přeprava 1 čtkm zboží byla v ČR v r. 2003 provázena ekonomickými externalitami minimálně 44 haléřů u nákladní silniční
dopravy, 28 haléřů u motorové trakce železniční dopravy, 11,4 haléřů, u vodní
dopravy a 5,2 haléřů u elektrické trakce železniční dopravy.
Tabulka č. 2 -
Měrné ekonomické externality jednotlivých druhů
osobní dopravy v ČR v r. 2003 v Kč/1 milion osobokilometrů
Druh externality |
Silniční IAD 1) |
Silniční link.bus2) |
Letecká |
Elektr. Žel. |
Motor. Žel. |
MHD metro |
MHD Trol. |
MHD Tram. |
MHD Bus |
Nehody |
366064 |
5 838 |
0 |
2 119 |
2 262 |
0 |
13 332 |
5 929 |
8 639 |
Hluk |
73 958 |
33 578 |
565 |
31 889 |
6 675 |
0 |
0 |
241 100 |
53 550 |
Emise |
93 782 |
225 357 |
24 149 |
3 273 |
40 832 |
4 048 |
10 122 |
7840 |
377 571 |
Přízemní ozón |
9 254 |
32 472 |
2 943 |
0 |
3 781 |
0 |
0 |
0 |
34 757 |
Globální oteplení |
45 895 |
55 931 |
94 468 |
78 953 |
52 983 |
8 755 |
21 892 |
16 956 |
58 843 |
Kongesce původci |
22 288 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CELKEM |
611241 |
353 176 |
122 125 |
116235 |
106 533 |
12 803 |
45 345 |
271 825 |
533 361 |
Výkony |
67 300 |
9 448,6 |
7 081 |
3 361 |
3 149 |
3 417 |
1 110 |
5 146 |
5 863 |
1)
Individuální
automobilová a motocyklová dopravy
2)
Linkové
autobusy
Tabulka
č. 2 ukazuje, že průměrná přeprava 1 osbkm byla v ČR
v r. 2003 provázena ekonomickými externalitami
minimálně 61 haléřů u osobních aut a motocyklů, 53 haléřů, u městských autobusů,
35 haléřů u linkových autobusů, 27,2 haléřů u tramvají, 12,2 haléřů u letadel, 11,6
haléřů u elektrických vlaků, 10,7 haléřů u motorových vlaků, 4,5 haléře u
trolejbusů a 1,2 haléře u metra.
Tabulka
č. 1 a 2 též ukazuje, kde mají jednotlivé druhy dopravy hlavní rezervy. Pro
tramvaje je to hluk (nutné je rekonstruovat tramvajové i železniční trati na
pružné uložení kolejí), pro autobusy emise a hluk (nutné je prosazovat autobusy
na zemní plyn, podobně nákladní auta), u osobních aut jde o velmi vysokou
nehodovost, v menším rozsahu též o emise a hluk.
Použití
výše uvedených měrných externalit ale vyžaduje
vycházet ze změn v dopravních tocích v důsledku realizace té či oné významné
stavby dopravní infrastruktury.
Větší
problém nevzniká ve veřejné dopravě osob a v železniční dopravě, kde jde
převážně o zjevnou substituci (metro nahradí tramvaje, městské a částečně i
linkové autobusy, v malém množství i osobní auta, trolejbusy nahradí autobusy
MHD, elektrické vlaky nahradí motorové vlaky) apod.
Zatím se mi podařilo vyčíslit
neúplné snížení externalit vlivem výstavby a
zprovoznění tramvajové trati na Barrandov (19-20 mil. Kč/rok) a metra do Ládví v Praze (52-52 mil. Kč/r.) na základě dat DP Praha a
rozdílu měrných externalit uvedený v tabulce č. 2. V
případě nové tramvajové trati, která má pružné uložení kolejí a mnohem tišší
provoz, jsem pro tuto externalitu použil jen 25%
sazbu proti tabulce č. 2. Snížení IAD a získání přeprav občanů nově se na tamní
sídliště přistěhovavší nemá DP Praha podchycené, proto jde jen o minimální
odhad.
Podobně by se musely snížit
měrné externality na hluk a emise v případě nasazení
autobusů na zemní plyn, neboť v tab. č. 2 uvedené průměrné měrné externality jsou malým počtem těchto autobusů prakticky
nedotčeny.
Při
výstavbě silnic dálničního typu je třeba kalkulovat asi trojnásobný nárůst
silniční dopravy v příslušném směru, kdy jedno zdvojnásobení je dáno přetažením
dopravy ze železnice, popř. dalších druhů dopravy, druhé zdvojnásobení je
doprava, která by nevznikla, kdyby příslušná dálniční komunikace nebyla
postavena. Emise se při asi dvoutřetinové měrné emisi na silnici dálničního
typu asi zdvojnásobují. Hluková zátěž se přesouvá na silnice, jež dálnici
napájejí. Nehodovost se z menší části přesouvá na nedálniční silnice, z větší
části kompenzuje asi ztrojnásobením silniční dopravy v příslušné trase. Dálnice
stimulací prudkého růstu silniční dopravy paradoxně v delším časovém horizontu zvyšují
kongesce, zejména na nedálničních silnicích. Stejné zákonitosti platí i pro
stavby dálničních vnějších okruhů měst, byť zejména u velkých měst může být
zvýšení silniční dopravy v důsledku postavení vnějšího okruhu ještě vyšší. Negativní
působení běžných emisí ale může být v případě dobrého šetrného trasování naopak
nižší vzhledem k příznivějšímu místu působení. Příznivěji je nutné hodnotit
stavby vnějších okruhů měst a obcí na silně frekventovaných nedálničních
silnicích: sice též působí na růst silniční dopravy v příslušné trase, ale méně
než dálnice. Také územní přesun běžných emisí a hluku je příznivější, takže k
nárůstu externalit vlivem běžných emisí a hluku v
případě šetrného trasování vnějšího nedálničního okruhu obce či města
nedochází. Nešetrné trasování vnějších okruhů silničních i dálničních ale
významně zvyšuje externality, jak prokázala např. EIA
na stavbu vnějšího okruhu Prahy přes Suchdol s
přivaděčem přes Dejvice.
Základní
problém je, že se měrné ani absolutní externality
vůbec nepočítají. U dálnic a podobných komunikací se navíc v rozporu s realitou
uvádějí údajné pozitivní přínosy pro životní prostředí tam, kde buď vůbec
nejsou (klasicky u nehod, zpravidla i u hluku) nebo se růst externalit
vydává za jejich snížení (obvykle u emisí). Děje se tak na základě falešného
postupu, kdy počítáme měrné externality, ač by jsme
měli počítat externality absolutní. Nepočítá se ani environmentální rozměr záboru půdy, dělící efekt a mnohé
další dosud nevyčíslené externality. Jestliže zábor
půdy pro výstavbu dálnice je rozporný (na jedné straně významné ekologické
škody, na druhé straně zatraktivnění území pro investory), v případě záboru
půdy pro výstavbu železnic a tratí elektrické MHD jde vesměs o významné
zhodnocení území. U nových tramvajových a železničních tratí závisí i na šetrnosti
jejich trasování.
Mám
za to, že tento defekt lze alespoň částečně zmírnit, když reálně stanovíme
změny dopravních toků v důsledku realizace příslušné dopravní stavby, na ně
použijeme rozdíl měrných externalit na základě údajů
v tabulce č. 1 a 2 a v případě dálnic a vnějších okruhů se budeme pohybovat v
mantinelech, uváděných v tab. č. 3:
Tab. č. 3 : změny externalit v důsledku významných investic do silniční
dopravní infrastruktury šetrně trasovaných
Druh |
Nehody |
Hluk |
Běžné
emise |
Emise
CO2 |
Přízemní
ozón |
Kongesce |
Zábor
půdy |
Dělící
efekt |
Dálnice |
0 |
0 |
+
70% |
+
100% |
+
70% |
0 |
Velký |
Silný |
Vnější
okruh |
0 |
-50%
- + 50% |
0
- +
150% |
0
- +
250% |
0
- +
150% |
-
50% - + 50% |
Velký |
Silný |
Zdroj:
vlastní rozbor. U dálnic se předpokládá ztrojnásobení silniční dopravy vlivem postavení
dálnice v příslušném směru.
Záporné,
resp. příznivější hodnoty externalit se obvykle
dosahují u vnějších okruhů menších měst na méně frekventovaných silnicích, kde
nárůst silniční dopravy v důsledku jejich postavení je relativně nízký. V
případě kongescí základní problém započtení je, že nová komunikace vesměs
nejprve kongesce výrazně sníží a často i odstraní. Další nárůst silniční
dopravy, který obvykle výrazně stimuluje, toto zlepšení ale smazává a v
konečném stádiu vzniká problém ucpané dálnice, v ČR dnes již klasicky D 1.
K předražování staveb
dopravní infrastruktury
Předražování
staveb dopravní infrastruktury dochází velmi často. Důvodů může být víc. Tím
základním je záměrné podhodnocení nákladů stavby s cílem jejího prosazení do
plánu investic. Může mít více podob.
Např.
u 1. a 2. železničního koridoru se vycházelo z částky, kterou byla vláda ČR
tehdy ochotna na ně vynaložit - 50 mld. Kč. Vynechali se tudíž četné úseky 1. a
2. koridoru, všechny železniční uzly na nich apod., aby se do této částky
vešli. Zde nešlo o přímý podvod, byť efektivní exploatace koridorů žádá
postavit i jejich chybějící části včetně uzlů, což se postupně děje. Zpětně se
ukazuje, že nepřijetí některých progresivnějších, ale investičně dražších
řešení, např. přeložky k odstranění oblouků jižně od Skalice n.Svitavou +
nepostavení bezúvraťové spojky na trať do Boskovic,
citelně snižuje efektivnost výstavby koridorů.
Další
zdražení koridorů způsobila inflace, neboť realizace obou koridorů měla určité
zpoždění. Určité zdražení připadá i na dodatečné požadavky obcí, např. na
protihlukové stěny. Odsouvání výstavby té či oné dopravní stavby obvykle
znamená její zdražení inflací. Do této kategorie patří i převedení stavebních
prací z 5% do 19% sazby DPH k 1. 5. 2004, které dle SFDI zdražilo dopravní
stavby asi o 8-10%.
Předražení
velkých silničních staveb Prahy v r. 2005 proti cenám uváděných v územním plánu
Prahy z 9.9.1999 v průměru o 120%, tj. 2,2x svědčí o zjevně nepřípustných
praktikách vedení Prahy, ŘSD ad. Jistě i zde byl motiv příslušné stavby
prosadit. Současně je zřejmé, že jejich příprava má veliké, neodůvodněné
nedostatky.
Jak by měla vypadat metodika
hodnocení efektivnosti jednotlivých staveb dopravní infrastruktury?
Měla
by vyjít z následujících zásad:
1) celé obydlené území ČR má
nárok na přiměřenou dopravní obslužnost veřejnou i IAD. Praxe ponechávání
venkovských komunikací silničních i železničních k postupnému vyježdění je
nepřípustná. Znamená to vyjít ze zásady, že nejprve se musí dávat peníze na
údržbu a opravy stávajících dopravních cest, přednostně venkovských (lze spojit
s menšími modernizacemi, např. dílčími přeložkami), teprve po té se mohou
stavět cesty nové nebo zásadně modernizovat cesty stávající, byť tyto např. u
koridorů mají charakter v prvé řadě odstranění často vysokého propadu v údržbě
(až 80%), resp. jen některé složky mají modernizační charakter (případná
elektrifikace, modernizace zabezpečovacího zařízení, přeložka k odstranění
dopravně neodůvodněných oblouků, výstavba chybějící či posunutí dnes špatně
situované zastávky apod.). Je nutné zapracovat do metodiky hodnocení
efektivnosti staveb dopravní infrastruktury účinné mechanismy, které zabrání,
aby velké rozvojové projekty vybíraly rozhodující peníze na úkor všeho
ostatního,
2) pro větší přepravní proudy
musí mít zjevnou prioritu kolejová doprava, která je nenáročná na prostor a tím
i urbanisticky šetrná, energeticky úsporná (kolej klade ocelovému kolu jen asi
pětinový odpor proti odporu, který klade asfaltka pneumatice), ekologicky
šetrná (rozhodující pozici musí mít elektrické druhy MHD a elektrická nákladní
železnice, což v rámci nákladní železniční dopravy je již řadu let realitou a v
osobní železniční dopravě zatím vychází motorová trakce o něco příznivěji než
elektrická) a bezpečná (rozhodující roli má kolejová a další veřejná doprava,
kterou se daří ukáznit, na rozdíl od části řidičů osobních aut). Z toho
vyplývá, že rozhodující není dosud preferovaná výstavba silnic dálničního typu,
činěná navíc podle zásady, že na následcích na životním prostředí a zdraví lidí
nezáleží, ale výstavba a modernizace kolejové, v prvé řadě železniční dopravy.
Pro GEPARDI je klíčové stanovení maximálního rozsahu efektivní kolejové dopravy
při daných dopravních potřebách, a jeho postupné zajištění. Protože metro a tramvaje
jsou místní záležitostí velkých měst, znamená to v zásadě maximální rozsah
efektivní železniční dopravy a rozbor možností ho zabezpečit modernizací
stávající železniční sítě a výstavbou chybějících úseků železničních tratí.
Příkladem může být rozsáhlá studie Robeš,M., Zeman,J.
a kol.: Strategie rozvoje železniční a související
cyklistické dopravy v ČR, vypracovaná pro MŽP v r. 2003. Nemá být řečeno,
že vše je v ní svaté, leč v ní uplatněný hlavní směr postupu je správný, byť
její aplikace v praxi v mnoha případech nehrozí,
3) Změny externalit
způsobené změnou dopravních toků v důsledku realizace jednotlivých staveb
dopravní infrastruktury se také kalkulují alespoň u těch externalit,
které jsou vcelku přijatelně vyčísleny. Stát by měl být povinen vytvářet alespoň
přibližně rovné ekonomické podmínky podnikání mezi základními druhy dopravy,
4) Rozvoj silniční dopravy
odvozovat od maximálních možností rozvoje kolejové dopravy včetně možností
terminálů veřejné dopravy, které by měly být budovány při významných vlakových
nádražích a zastávkách, pro páteřní směry spíše jako doplněk než jako základní
druh dopravy. V případě nákladní dopravy je velmi důležitá výstavba
logistických center na bázi železnice, v případě osobní dopravy je velmi
důležitá výstavba terminálů v centrech měst, pokud možno při železnici, včetně
dotažení některých železničních tratí k nim,
5) Nákladní říční doprava se v
ČR (i v mnoha dalších evropských zemích) dostala do zcela okrajového postavení.
Proti stávající silniční a železniční dopravě v konkrétních podmínkách ČR na
střeše Evropy nemá větší šanci. Větší investice na její rozvoj jsou zjevně
neefektivní, navíc kolidují s potřebou ochrany říčních ekosystémů. Protože
znamenají především konkurenci ekologicky nejšetrnější elektrické železnici,
znamenaly by v případě nepravděpodobného zvýšení objemu nákladní vodní dopravy
i zhoršení zdraví lidí a životního prostředí i nárůst externalit,
6) Není efektivní výrazně
rozvíjet regionální letiště. K paralyzování letecké linky Praha - Brno stačilo
postavení dálnice Praha - Brno v r. 1980, k paralyzování letecké linky Praha -
Ostrava stačí nedokončený koridor + moderní expres pendolino,
jezdící rychlostí do 160 km/h. Pozice jiných
regionálních letišť je ještě podstatně horší,
7) Je třeba zvažovat též
narůstající ropnou krizi, projevující se vysokým růstem cen ropy, která se bude
stále více promítat i do cen zemního plynu. Bude nutně posilovat pozici
elektrických druhů dopravy. Země s vysokou spotřebou ropy, tj. s velkou
spotřebou pohonných hmot, budou narůstající ropnou krizí stále více trpět.
reklama
Autor je zaměstnán v České informační agentuře životního prostředí
Online diskuse
už jsem mimo - 27. 1. 2006 - alteloprava věty ..... Nejdříve jsem měl dojem, že autor fandí železniční dopravě, ale zmiňovat moderní expres pendolino, mi přijde trochu masochistické |