https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/milan-petrak-jak-souvisi-globalni-oteplovani-vztah-k-eu-puritanstvi-a-uctivani-vudce
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Milan Petrák: Jak souvisí globální oteplování, vztah k EU, puritánství a uctívání vůdce?

20.11.2012
Mezi základní znaky iniciativy D.O.S.T., Strany svobodných občanů a některých konzervativních náboženských spolků (např. Institut sv. Josefa, Fórum angažovaných křesťanů) patří bezvýhradná oddanost prezidentu Klausovi coby ideovému vůdci, nedůvěra vůči Evropské unii, přesvědčení, že problém globálního oteplování je umělé vyvolaná hysterie a neochota vycházet vstříc homosexuálům. Jedná se o náhodný shluk preferencí nebo mezi zmíněnými čtyřmi znaky existuje zákonitost?
 

Existují důvody pro přesvědčení, že platí druhá možnost. Stejnou kolekci názorů jako iniciativa D.O.S.T. vyznávalo vedení zaniklé Národní strany a honosí se jí též nejbližší okolí Václava Klause. Najdeme ji u řady nacionalistických stran (vůdci, které zbožšťují jsou různí) a hlásí se k ní i norský terorista Breivik.

Také američtí náboženští fundamentalisté sdružení do Křesťanské koalice ostře polemizují jak se zastánci práv homosexuálů, tak s klimatology. Je samozřejmé, že všichni vzhlížejí k Ježíši, a jak ukázala studie Williama Martina Křesťanská pravice a americká zahraniční politika s hodnotou náboženského fundamentalismu roste též averze k jakýmkoli mezinárodním sdružením, ať se jedná o OSN, NATO či WTO.

Prozkoumejme vlastnosti skupinové iracionality. Její kořeny spadají do dob, kdy naši předchůdci žili v malých skupinách živcích se lovem a sběrem. Horším nebezpečím než hlad či predátory byl tehdy ... jiný člověk. Lawrence Keeley v knize Válka před civilizací ukazuje, že velká část pravěkého obyvatelstva padla za oběť válkám mezi konkurenčními skupinami. To platí i o počtem obětí mezikmenových válek u současných přírodních národů.

Neustálé nebezpečí mohlo sotva zůstat bez vlivu na myšlení a chování našich předchůdců. Výsledkem byl jakýsi skupinový narcismus: přesvědčení o vyvolenosti vlastí skupiny, ničemnosti konkurentů a přimknutí se k vůdci tlupy. Období prehistorických válek bylo dostatečně dlouhé, aby reakce na něj zůstala „zadrátována“ v našich mozcích dodnes. I my moderní lidé se rádi identifikujeme se svou skupinou a cítíme nevraživost k „cizákům“.

Fanatismus je extrémní formou skupinového myšlení. Jak ukazuji v kapitole „Původ cudnosti“ knihy Skrytá autorita: Iracionalita a dav v člověk lidé nejvíce propadlí skupinovému myšlení cítí instinktivní averzi i k sexualitě. Tento mocný aspekt lidského bytí nás odvádí od boje za „vyšší“ ideály a kromě toho sváry o ženskou náklonnost jistě rozkližovaly jednotu skupin lovců a sběračů. Připočteme-li touhu po jednotě a s ní spojený odpor k menšinám, nelze se divit, že dogmatičtí lidé se těžko smiřují s existencí homosexuálů. Ale nejde jen o ně. Dalším současným projevem tíhnutí k puritánství je snaha o odstranění sexuální výchovy na školách.

Jak se skupinovou iracionalitou souvisí vztah ke globálnímu oteplování? K jeho řešení je nutná důvěra mezi různými skupinami (v tomto případě především státy) a spolupráce mezi nimi. Musíme se omezit a zároveň doufat, že stejně učiní Američané, Číňané, Indové a další. Pro člověka dogmatického myšlení je takto komplexní a zároveň těsná podoba meziskupinové spolupráce nepředstavitelná. Dogmatik vnímá cizí skupiny jako cosi, s čím je třeba bojovat či přinejmenším soupeřit. Odtud pramení absurdní situace, kdy celý jeden vědní obor byl dogmatiky dán do klatby.

Skupinová iracionalita je stejně stará jako lidstvo samo. I když máme tendenci povýšeně hledat na své předky proto s jakou snadností ji podléhali (jejím projevem jsou i hony na čarodějnice), sami vůči ní nejsme imunní. Skupinové myšlení se dokáže pružně přizpůsobit dané kultuře a brát na sebe stále nové podoby. Naštěstí existují znaky, které jsou jeho konstantami a to nám dává naději, že vůči němu nezůstaneme bezbranní.

Literatura:
Keeley, L., War Before Civilization: the Myth of the Peaceful Savage, Oxford University Press, 1996.
Martin, W.: The Christian Right and American Foreign Policy. In: Foreign Policy, No. 114 (Spring 1999), s. 60-88.
Petrák, M.: Skrytá autorita: Iracionalita a dav v člověku, Dybbuk, 2011, s. 166-170 a 184-187.
reklama

 
Milan Petrák
Autor je databázový specialista a spisovatel. Jeho dlouhodobý zájem o skupinové myšlení vyústil do napsání knihy Skrytá autorita: Iracionalita a dav v člověku (Dybbuk, 2011)
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist