https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/milos-babis-dotace-na-vozy-s-alternativnimi-pohony-pomohou-ulevit-ovzdusi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miloš Babiš: Dotace na vozy s alternativními pohony pomohou ulevit ovzduší

26.1.2017
Do konce března mohou obce, kraje a jimi zřízené organizace požádat o dotaci na pořízení elektromobilu, plug-in hybridu či vozu s pohonem CNG. Tento projekt by měl být zároveň zkouškou pro následné rozšířené dotační programy, ve kterých by příspěvek mohly dostat i fyzické osoby
Do konce března mohou obce, kraje a jimi zřízené organizace požádat o dotaci na pořízení elektromobilu, plug-in hybridu či vozu s pohonem CNG. Tento projekt by měl být zároveň zkouškou pro následné rozšířené dotační programy, ve kterých by příspěvek mohly dostat i fyzické osoby
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V posledních dnech nás trápí smogová situace ve většině krajů a především ve velkých městech. Pocítil to pravděpodobně každý z nás. Vzhledem k tomu, že emise z dopravy se na znečištění ovzduší podílí 20 % a ve velkých městech překračuje tento podíl až 50 %. A vzhledem k rostoucímu počtu automobilů, je na místě přemýšlet o řešení, které napomůže zmenšení zátěže našeho ovzduší právě z dopravy.
 

Byť se vývoj technologií posunul již značně dopředu a máme možnost na trhu zakoupit elektromobily či další vozy s alternativními pohony, z hlediska financí zatím není toto řešení pro většinu uživatelů příliš atraktivní. Ruku v ruce s tím jdou i některé parametry vozidel, především nízká dojezdová vzdálenost u elektromobilů, nebo také prozatím nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic.

Právě výše uvedené skutečnosti jsou podle mého názoru důvodem pro podpoření využívání alternativních pohonů ze strany státu. Tím vznikne potřebná motivace, jak pro uživatele ke koupi vozu s alternativním pohonem, tak pro výrobce k dalšímu zdokonalování a zlepšování parametrů vozů a také pro firmy budující potřebnou infrastrukturu. Pokud se podaří podnítit tento rozvoj, pro uživatele pak bude možnost koupě vozidla s alternativním pohonem rovnocennější variantou při rozhodování o koupi nového vozu.

V rámci Národního akčního plánu čisté mobility, který má zajistit rozvoj alternativní dopravy v České republice, jednotlivá ministerstva podporují a budou podporovat tento cíl v různých oblastech, například podporou výstavby veřejné infrastruktury dobíjecích/plnících stanic, podporou nákupu vozidel veřejné dopravy s alternativním pohonem, nebo podporou nákupu elektromobilů podniky.

Momentálně klíčovým projektem je projekt Ministerstva životního prostředí, který je jedním z prvních kroků k obnově vozového parku ve prospěch vozů s alternativním pohonem. Jde o program dotací pro obce, kraje a jimi zřízené organizace (například sociální služby) na pořízení ekologických vozidel. Do 31. března 2017 si jmenované subjekty mohou požádat o dotaci na pořízení elektromobilu, plug-in hybridu či vozu s pohonem CNG. Výše dotace závisí na druhu pohonu a velikosti vozu. Například na osobní elektromobil je možné získat až 220 000 Kč, na elektrický minibus pak až 800 000 Kč.

Tento projekt by měl být zároveň zkouškou pro následné rozšířené dotační programy, ve kterých by příspěvek mohly dostat i fyzické osoby. V návaznosti na podporu alternativních pohonů dotacemi, by obce, které již samy budou mít zkušenosti s ekologickými automobily, mohly motivovat řidiče k výměně vozu i jinými prostředky, jako jsou například vyhrazená místa k parkování v centru obcí, ve větších městech například i vyhrazené silniční pruhy pro urychlení dopravy.

Ekologické vozy uleví nejen ovzduší, ale v dopravou zatížených městech pomohou snížit i hluk, který jeho obyvatele obtěžuje. Zároveň náklady na provoz jsou výrazně nižší a tak obce, kraje a jejich organizace, ale samozřejmě i občané mohou výrazně ušetřit právě na provozu svých vozidel, případně celého vozového parku. V oblasti elektromobility je totiž zásadní předem stanovit účel využívání vozu, v mnohých případech je totiž již dnes dojezd elektromobilů plně dostačující pro denní využití elektromobilu při jízdě po městě. Na delší vzdálenosti jsou pak vhodné varianty plug-in hybrid, případně CNG.

Jsem přesvědčen, že motivace a podpora řidičů k výměně vozů za ekologické varianty, přispěje k popularitě těchto alternativních pohonů, rozvoji celého odvětví a zejména ke zvýšení kvality ovzduší v celé naší zemi.

reklama

 
Miloš Babiš
Autor je poslancem Parlamentu České republiky
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist