Petr Šlegr : Ministerstvo dopravy lže o "stopce" na nové stavby - odklad modernizace železnice Praha - Kladno
28.5.2010
Velmi děkuji za článek Hospodářských novin o železnici do Kladna. Chtěl bych ale upozornit, že Ministerstvo dopravy lže či minimálně mystifikuje o tom, že vláda dala "stopku na nové stavby".
Jak je patrno ze zpráv v médiích, zahajuje se či se v minulých dnech zahájila řada staveb například rychlostní silnice R6 Lubenec - Bošov, jejíž stavba nebude v příštích 20 letech nezbytná, protože jsou tam malé intenzity a postačoval by dvoupruhový obchvat (navíc jde o téměř neobydlené území, na rozdíl od středních Čech), nemluvě o absurdních stavbách jako zvedací železniční most v Kolíně či výtahy pro lodě na Slapech a Orlíku.
Samozřejmě, že MD může tvrdit, že "stavbou" rozumí např. celou rychlostní silnici, ale tak to není, každý úsek se připravuje samostatně, má svoji položku v rozpočtu, svoji dokumentaci a hlavně svůj dopravní význam. Příměstské úseky mají větší význam než periferní nebo přeshraniční, to platí obecně v silnicích i železnicích. Pokud MD argumentuje: "takový výdaj by znamenal omezení výstavby dálnic", pak se taky může stát, že se trať nezmodernizuje dříve než ŘSD postaví celou silniční síť podle svých představ - mezitím by se na železnici nezahájila jediná stavba. To by asi nebylo dobře, protože rozvoj železnice by měl minimálně sledovat rozvoj silniční sítě. I to ukazuje, jak nám chybí skutečná koncepce stanovující priority dopravní infrastruktury, tedy jedno společné pořadí, jak jsou potřeba ty které úseky dálnic, železnic, obchvatů, regionálních tratí. Tu bohužel nepředložila řada ministrů počínaje Šimonovským a konče Bendlem (v podstatě ji stačilo vzít ze šuplíku)
Během mého působení ve funkci náměstka ministra dopravy byl zpracován dopravní model, který dokládá, že mezi Kladnem a Prahou je absolutně nejvyšší dojížďka mezi dvěma městy v republice, další v pořadí, ale poloviční jsou relace v ostravské aglomeraci. Z toho vyplývá, že není nijak nadnesené označit železnici Praha - Kladno za top prioritu celostátního významu, která je navíc podtržena možností obsluhy letiště.
reklama
Samozřejmě, že MD může tvrdit, že "stavbou" rozumí např. celou rychlostní silnici, ale tak to není, každý úsek se připravuje samostatně, má svoji položku v rozpočtu, svoji dokumentaci a hlavně svůj dopravní význam. Příměstské úseky mají větší význam než periferní nebo přeshraniční, to platí obecně v silnicích i železnicích. Pokud MD argumentuje: "takový výdaj by znamenal omezení výstavby dálnic", pak se taky může stát, že se trať nezmodernizuje dříve než ŘSD postaví celou silniční síť podle svých představ - mezitím by se na železnici nezahájila jediná stavba. To by asi nebylo dobře, protože rozvoj železnice by měl minimálně sledovat rozvoj silniční sítě. I to ukazuje, jak nám chybí skutečná koncepce stanovující priority dopravní infrastruktury, tedy jedno společné pořadí, jak jsou potřeba ty které úseky dálnic, železnic, obchvatů, regionálních tratí. Tu bohužel nepředložila řada ministrů počínaje Šimonovským a konče Bendlem (v podstatě ji stačilo vzít ze šuplíku)
Během mého působení ve funkci náměstka ministra dopravy byl zpracován dopravní model, který dokládá, že mezi Kladnem a Prahou je absolutně nejvyšší dojížďka mezi dvěma městy v republice, další v pořadí, ale poloviční jsou relace v ostravské aglomeraci. Z toho vyplývá, že není nijak nadnesené označit železnici Praha - Kladno za top prioritu celostátního významu, která je navíc podtržena možností obsluhy letiště.
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk