Marian Páleník: Ministr Ambrozek obětí podvodu?
1) jde o novou variantu
2) nová čínská loděnice v Děčíně potřebuje větší plavební hloubku
3) ministerstvo dopravy odstupuje od požadavku na výstavbu jezu v Malém Březně.
Ani jedno však není pravda:
1. Původní jez, který byl zamítnut (nedostal ani jedno povolení MŽP a nesouhlas s ním vyslovila i vláda ČR), byl navrhován na km 99, "nová" varianta má km 98,98 - je tedy posunuta o pouhopouhých 20 metrů! Původní návrh (99. km) nazýval investor "jezem Prostřední Žleb", ve "Společném prohlášení" si dal záležet na formulaci "plavební stupeň Děčín v prostoru města Děčín", ačkoli jde stále o tutéž stavbu. Prostřední Žleb totiž byl a je součástí města Děčín. Vzdutí, prohrábky, plavební komora, těleso jezu a povídání o potřebě pouze tohoto a žádného jiného řešení, zůstalo totožné jako u tzv. varianty 1999. V čem je tedy varianta nová? Její dopady na ŽP se přece nezmění přejmenováním a posunem o 20 metrů. Pan ministr Ambrozek to buď ví a má nás za hlupáky, a nebo se nechal ošálit.
2. Bude-li v Děčíně postavena nová loděnice, pak podle vyjádření generálního ředitele této firmy, NEPOTŘEBUJE výstavbu jezu. Lodě vyráběné v této loděnici totiž nepotřebují vyšší ponor - budou se prázdné spouštět výhradně po proudu Labe. Jejich ponor bude kolem 110 cm. I kdyby bylo právě sucho, dá se ze zdrží výš proti proudu (na Labi, příp. i Vltavě) pustit "vlnka", na níž loď snadno dosáhne úseku s lepšími plavebními podmínkami. (Navíc v období sucha nebude mít problém jen úsek Děčín - státní hranice, ale také mnohem delší úsek Labe státní hranice - Magdeburk, kde jsou některých místech plavební podmínky na německém Labi horší než na českém.)
3. Po podpisu "Spoelčného prohlášení" odmítlo ministerstvo dopravy vypustit zmínku o jezu Malé Březno z Dopravní politiky ČR a také z územního plánu. Největší protagonista výstavby jezů Aster v České televizi odmítl vyloučit výstavbu jez Malé Březno "někdy později", stejně jako ředitel Řediteltsví vodních cest ČR Šefara (ČSSD). Ministr dopravy Šimonovský podle zprávy ČTK z 11. 11. 2005 dokonce uvedl, že by se mělo mnisterstvo ŽP zamyslet nad "přehodnocením" postoje k jezu Malé Březno. Z toho je zcela zřejmé, že resort dopravy se cíle postavit oba jezy nevzdal. Jen změnil taktiku.
Jelikož nejde o závaznou dohodu mezi MŽP a MD, ale jen o prohlášení ministrů, stačí změna vlády (a ministrů) či jen změna názoru ministra dopravy, a "Společné prohlášení" se stane kusem papíru. Je otázkou, zda jím není již nyní, resp. nebylo od samého začátku.
reklama