Ing. Rudolf Kunzmann, CSc.: Možná kriteria pro volbu vhodného typu Automatizovaného parkovacího domu
Obecně do APD zahrnujeme jen takové parkovací domy , které svojí funkcí zajišťují:
a) Nepřítomnost řidičů a jiných osob v APD, tj. odevzdávání a přijímání vozidla před APD, což zajišťuje bezpečnost pro automobily a lidi:
to znemožňuje:
- zcizení a vykradení vozidla,
- poškození vozidla jiným vozidlem, nebo osobami
- banditizmus- přepadávání, znásilňování,
- maření životů lidí při teroristických výbuších,
to umožňuje
:- v okolí vozidla je dostatečně volný prostor pro výstup a nástup z vozidla, což je
zvlášť výhodné pro tělesně postižené a starší řidiče,
Pozn.: Nelze považovat za APD takové hybridní uspořádání VPD,které přesunují vozidla s řidiči do etáží pomocí výtahů.
b) Ukládání a vyjímání vozidla z APD s vypnutými motory zajišťuje minimalizaci znečištění ovzduší a minimální dopad na životní prostředí, čímž jsou v praxi plněny ekologické požadavky snižování oteplování ovzduší, k čemuž se ČR podpisem mezinárodní smlouvy zavázala.
c) Je realizován automatický vnitřní a vnější bezpečnostní systém, komplexní EPS, EZS, automatická diagnostika stavu sytému a zakládací technologie, ale i informační systém integrovaného systému dozoru sektorů APD, nebo i několika APD, včetně záložního zdroje el.energie pro případ výpadku el.sítě.
d) Každý APD je prakticky ze 2/3 technickým zařízením, který musí být zohledněn v návrhu jak architekty, tak i stavaři, a nikoli naopak. Skelet a vlastní stavba APD musí také splňovat podmínky pro zajištění bezporuchové činnosti technologie APD, přičemž se jedná o stavebně modulární unifikovaný systém.
V průběhu posledních let se na trhu APD pohybuje řada výrobců, každý z nich s různým systémem APD. Předmětem této stati není,a ani by to nebylo vhodné, provést přehled dosažené úrovně obsáhlého množství typů APD různých firem. Každý z typů APD má své vlastnosti i nedostatky. Některé typy ADP však mají nedostatků více, nežli ostatní, nebo jsou málo vhodné či zcela nevhodné.Proto je nezbytná pozornost, a odborná orientace, při výběru typu APD pro každou uvažovanou lokalitu zvlášť. To bylo provedeno v přednášce na VUT v Brně pod názvem „Současné poznatky o vhodných automatizovaných parkovacích domech použitelných v Brně“ a její torzo bylo zveřejněno ve Zpravodaji ČSSI č.4/2001. Na základě analýzy byly předloženy optimální typy APD podzemní a nadzemní. Pro potřeby návrhů a rozhodnutí pro konkrétní lokalitu je vhodnější využít předem osobní konzultaci s autorem této stati.
V zájmu investorů a architektů, kteří jsou u počátku požadavků a návrhů, se jeví však účelné, pokusit se zformulovat níže zobecněná kriteria pro užití a realizaci vhodného typu APD v jimi předpokládané a řešené lokalitě. Možná obecná kriteria pro výběr vhodného typu APD pro předpokládanou lokalitu:
1. Prvotní rozhodnutí: zda volit typ nadzemní, nebo podzemní APD, vychází z potřeby dislokace v dané lokalitě a požadavků majitele lokality, nebo záměru magistrátu města. Teprve následně je vhodné přikročit k volbě typu APD a tomu odpovídajícího výrobce.
2. Prostorové možnosti pro realizaci APD v rámci architektonického záměru. Různé typy APD různých výrobců umožňují různou minimalizaci využití uvažovaného prostoru jak pro stavbu samotnou, tak i pro pomocné a vjezdové prostory, na rozdíl od staveb VPD. V každém případě bude již v úvodu rozhodování hrát velkou roli, aby byla plocha pro výstavbu APD osazena takovým typem APD, který při co nejmenším záboru plochy (včetně ploch pomocných) zajistí co největší kapacitu vozidel v APD s co největší rychlostí jejich odbavování. 3. Požadavek rychlosti odbavování vozidel v času pro příslušnou lokalitu se považuje za jedno z hlavních kriterií, zejména pro velká města a veřejné parkování v lokalitách s velkou frekvencí vozidel. V našem případě se jedná o posouzení času potřebného pro vlastní uložení vozidla v APD. Čas čerpaný před uložením vozidla o po výjezdu vozidla(platba) je přibližně shodný u různých APD.
Požadavek rychlosti:
velký - splňují APD, které obsahují větší počet ukládací technologie, které se zpravidla rozdělí do více samostatných sektorů APD. Tyto pak pracují na sobě zcela nezávisle, nicméně centrálně řízené a diagnostikované.Požadavky splňují především APD kruhové, nebo několik méně kapacitních APD obdélníkového typu.
střední- zpravidla splňují APD s jednou přímou ukládací technologii provádějící pohyb vertikální a horizontální, bez následných horizontálních posuvů, do cca 100-200 stání vozidel. Tyto požadavky splňují především APD obdélníkového typu a jeden APD podzemního kruhového typu APD.
komerční- splňují APD s ukládací technologií jak přímou, provádějící pohyb vertikální a horizontální, tak s následným horizontálním posuvem, nebo jen s horizontálním posuvem ukládání. Zde čas není rozhodující.Příkladem může být takový APD v rámci bloku obytných budov, (zpravidla pod nimi), nebo podnikový, který je více než zpravidla obdélníkového typu APD.
4. Volba co nejjednoduššího systému ukládání a vyjímání vozidel, který má co nejmenší potřebu mechanických součástek a nejmenší potřebu více pohybů. Efektivní a co nejjednodušší systém ukládání a vyjímání vozidel zajistí nejmenší možnou poruchovost v APD!
Zakládání a vyjímání vozidel rozeznáváme:
a) Přímé zakládání (vyjímání) vozidel do( ze) stání vozidel
- přímé zakládání (vyjímání) vozidla bez podsuvné platformy pod vozidlem
- zakládání (vyjímání) vozidla s podsuvnou platformou( kovová,tvrdoplastová) pod vozidlem
b) Posuvné zakládání (vyjímání) vozidel do( ze) stání vozidel
-posouvání vozidel v horizontální rovině s přeskupováním vozidel postupným posouváním
následně všech vozidel
c) Otočný APD s kontejnerovým ukládáním(vyjímáním) vozidel zdvíháním do otočných etáží
5. Náklady na zvolený typ APD
Obecně lze konstatovat, že náklady na realizaci dle typů jsou různé ( nižší a vyšší). V souhrnu jsou však celkové náklady srovnatelné s náklady na Vjezdové parkovací domy. Obecně platí: čím větší kapacita APD pro parkování, tím větší počet stání vozidel, tím menší náklady na jedno stání vozidla. Náklady na stání vozidla v APD se pohybují v horní úrovni nákladů, avšak jsou jednoznačně oproti Vjezdovým parkovacím domům ( dále jenVPD) vyváženy jejich vlastnostmi a výhodami APD jak pro řidiče, tak i pro vozidla.Tyto přednosti APD oproti VPD jsou jasně dány, proto je triviální, a nemá logiku, argumentovat s nižšími náklady na stání vozidel ve VPD.
Ve městech ČR se dnes denně řeší kde parkovat stále vzrůstající množství automobilů. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit. Města jsou nucena přistupovat na realizaci parkovacích domů.Pozorujeme, že jsou i nadále projektovány a realizovány pouze Vjezdové parkovací domy. A tak jsou v ČR však bohužel stále bezstarostně vytvářeny příležitosti pro zloděje, banditismus a terorismus i nadále v nových projektech neekologických Vjezdových parkovacích domů, které mají být postaveny pro budoucnost!Kromě všech jejich nevýhod je v těchto VPD na vývěskách, většinou i přímo na platebním kuponu, inzerováno: “Provozovatel neodpovídá za škody nebo odcizení odstaveného vozidla, ani za věci v něm uložené“. Každý řidič ihned ví co to pro něho znamená!Je na magistrátech měst a zadavatelích, aby od navrhování VPD odstupovali a požadovali realizaci APD vzhledem k jejich vlastnostem, a i v souladu s podepsanou mezinárodní smlouvou o snižování oteplování ovzduší a snižování vlivu karcinogenních exhalací.
reklama