Daniel Vondrouš: Může méně konfrontační, otevřenější jednání posílit pozice ochrany životního prostředí?
Nejprve uvedu několik věcí, které ministr Ambrozek udělat nemůže. Nemůže například přikázat obcím povinné zavedení pytlového sběru odpadků, zastavit provoz ve Spolaně či zajistit nižší DPH pro ekologické výrobky.
S reformou veřejné správy a novými zákony přešla totiž řada kompetencí na krajské a obecní úřady. Do rozhodnutí samosprávy nesmí státní správa zasahovat jinak, než na základě výslovného zmocnění v zákoně. Ani vládní nařízení nemůže obcím přikázat, jaký způsob sběru odpadu je pro jejich obec nejvhodnější.
Provoz Spolany – a podobných podniků - smí zase podle zákona ukončit výhradně krajský úřad. Drtivá většina znečištění, které se tam prokázalo, je ale velmi pravděpodobně starou zátěží, za což současné vedení Spolany opravdu nemůže. ČIŽP prokázalo Spolaně konkrétní pochybení vedoucí k úniku chloru a uložilo sankci 1,4 milionu Kč (kvůli odvolání zatím nenabyla právní moci). MŽP dále vytvořilo expertní komisi, která navrhla příslušným resortům provedení rozsáhlých měření zjišťujících rozsah znečištění ze Spolany a jeho důsledky na lidské zdraví, a pomohlo urychlit slibovanou sanaci starých zátěží.
Vyjednávání s EU o přeřazení ekologických (a dalších) výrobků (a služeb) do základní sazby DPH ukončila Zemanova vláda oficiálním uzavřením příslušné kapitoly v listopadu 2001. Předtím si nechala ujít příležitost navrhnout výjimku či přechodné období pro ekologicky šetrné výrobky. Přes malou naději na úspěch by to asi bývalo stálo alespoň za pokus. MŽP nyní nezbývá, než hledat jiné možnosti podpory – jako je podpora bioplynových stanic, podpora ekologických investic ze SFŽP, zákon o obnovitelných zdrojích energie, ekologická daňová reforma, zvýšená propagace ekoznačky Ekologicky šetrný výrobek“ (zde ovšem velmi záleží na jejím marketingovém využití samotnými podnikateli) a další nástroje.
Nyní tedy to nejpodstatnější, co MŽP pod novým vedením zatím udělalo: Podařilo se dokončit významné rozšíření CHKO Český ráj. Žádný z ministrem předložených návrhů ekologických norem parlament nezamítl ani nevrátil. Schváleny byly zákony o zoologických zahradách a o Antarktidě, novela zákona o chemických látkách či legislativně technická novela zákona o integrované prevenci. Vláda schválila ministerský návrh programu podpory výroby bioplynu a výstavby bioplynových stanic do roku 2010, včetně návrhu jeho legislativní a finanční podpory.
Klíčovým testem nového přístupu ministra založeného na obratném vyjednávání se širokým spektrem partnerů od ekologických iniciativ až po zástupce hospodářských resortů, krajů a průmyslových svazů se stala komplikovaná jednání o Plánu odpadového hospodářství. Vládní nařízení nakonec podpořili všichni členové kabinetu a pochválili ekologičtí aktivisté. Program mj. zajišťuje, že stát nebude směřovat své prostředky na výstavbu skládek a spaloven, ale na prevenci vzniku odpadů a na jejich recyklaci.
Ve spolupráci s ministerstvem zemědělství se podařilo zkoordinovat poskytování dotací na krajinotvorné programy (a tím je zvýšit) a byl připraven Akční plán rozvoje ekologického zemědělství, který má být v brzké době schválen. V souvislosti s ochranou před povodněmi předložilo MŽP vládě již sedm koncepčních materiálů mj. navrhujících nutné změny v jednotlivých problémových oblastech (vyhodnocení povodní, předpovědní služba, povodňové komise, povodňový plán atd.), spolu s MZe předložilo novelu vodního zákona. Dohoda s ministerstvem dopravy umožnila v plné míře pro ochranu životního prostředí využít i dosud nedočerpaný podíl z fondu ISPA. Zásadní organizační změny ve státním fondu pro životní prostředí zajistily rychlejší poskytování prostředků a rozšíření “netechnických” titulů (ekovýchova apod.).
Další důležité práce jsou v běhu: Vláda připravila základní strukturu státního rozpočtu na příští rok. Zdá se, že ministr životního prostředí získal svému resortu ve vládě pozici, která životní prostředí větších rozpočtových škrtů uchrání. MŽP vyjednává s hospodářskými resorty o konečné podobě Integrovaného registru znečištění. Na příštím jednání vlády by měl být schválen vznik Rady pro udržitelný rozvoj – nadresortního orgánu, který poprvé v historii České republiky připraví vládní strategii jejího udržitelného rozvoje a bude kontrolovat její naplňování.
V Poslanecké sněmovně se projednává řada ekologických novel z dílny MŽP. Mimo jiné jde o klíčové novely zákonů o odpadech, obalech, ochraně ovzduší, prevenci závažných průmyslových havárií, CITES (kontrola obchodování s ohroženými druhy) a novela zákona o vodách zlepšující ochranu před povodněmi (předložilo MZe ve spolupráci s MŽP). Nejzásadnější z nich je ovšem novela zákona o ochraně přírody, která umožní zřízení soustavy chráněných lokalit NATURA 2000 v ČR. Parlament projednává také novelu zákona o geneticky modifikovaných organismech (GMO) – zde se ministrovi Ambrozkovi podařilo přesvědčit vládu, že právo veřejnosti na účast při rozhodování o povolování GMO musí být zachováno. Dlouhá a složitá jednání o zmíněných zákonech a novelách by měla vyvrcholit závěrečným jednáním v parlamentu v průběhu září a října. V parlamentu se projednává i Evropská úmluva o krajině. K předložení do vlády a poté do sněmovny je připravena Aarhuská úmluva.
Ve spolupráci s příslušnými resorty probíhají práce na třech zásadních návrzích – stavebním zákonu, zákonu na podporu obnovitelných zdrojů energie (oba budou předloženy na podzim) a ekologické daňové reformy (v příštím roce). Brzy začne proces posuzování vlivů na životní prostředí různých variant energetické politiky (včetně připravované varianty MŽP). Zásadní spor o její podobu rozhodne vláda koncem tohoto či počátkem příštího roku.
Změn se dočkalo také samotné ministerstvo:
Ve snaze spojit všechny dostupné síly požádal Libor Ambrozek, hned po svém
nástupu, o spolupráci významné ekologické osobnosti Bedřicha Moldana a
Martina Bursíka. Oba přijali pozice poradců a odpovědnost za reformu
resortních institucí respektive témata spojená s energetikou a životním
prostředím. MŽP zahájilo rozsáhlou komunikaci s obcemi a nově vzniklými
kraji – především v souvislosti se zaváděním nových zákonů a přípravou
regionálních a místních koncepcí. Rozšířila se také dříve váznoucí
komunikace s ekologickými organizacemi. Jmenováním vědecké rady
ministerstva posílil ministr komunikaci s vědeckou obcí a zlepšil
koordinaci výzkumných projektů MŽP.
Ministr také zřídil odbornou skupinu, která se věnuje posouzení dopadů projektu kanálu D-O-L. Zahájené “ozelenění” resortu přineslo kromě příkladu pro ostatní státní instituce také úspory - odhadem 600.000 ročně v souvislosti se zavedením recyklovaného papíru a další prostředky díky úsporám po právě probíhajícím zateplení budovy. Výrobci papíru i dodavatelé kancelářské techniky uznávají, že se zvyšuje zájem zákazníků o používání recyklovaného papíru. Mám zato, že i ministerstvo k tomuto potěšitelnému faktu svým postupem přispělo.
Mění se také některé v minulosti oprávněně kritizované postupy MŽP. Nová směrnice o revitalizacích a navazující organizační opatření zabrání dosavadnímu občasnému neefektivnímu využívání těchto prostředků. Náměstek pro ochranu přírody dokončuje nová pravidla a koncepci národního parku Šumava a následné vyhlášení výběrového řízení na ředitele parku.
Významným případem, kdy se ministrovi Ambrozkovi naopak nepodařilo přesvědčit většinu vládních kolegů a spor se tak přenáší do parlamentu, je kompetence MŽP vést proces posuzování vlivů na životní prostředí u připravovaných strategií a koncepcí.
Snaha udržet ochraně životního prostředí ve vládě dlouhodobě respektovanou pozici a získávat pro konkrétní řešení silné spojence vyžaduje, podle mého názoru, mnoho úsilí a času. Zároveň z principu nemůže být mediálně tak vděčná jako konfrontační postupy. O to více by mě zajímal názor, jak čtenáři hodnotí méně konfrontační a více otevřený přístup nového ministra.
reklama