https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/nechvalny-primat-mesta-brna-a-jmk-v-evrope
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Štefan Friča: Nechvalný primát města Brna a JMK v Evropě

16.8.2005
Když protektorátní Hitlerova administrativa namalovala plány dálnice Svitavy - Brno, málokdo tušil, že se jedná o natolik nadčasový plán, že trasa okolo Brněnské přehrady bude pro Jihomoravské a Brněnské zastupitele aktuální i po 70 letech. Ovšem je nutno říci, že Hitlerovi plánovači byli natolik rozumní, že předvídali negativní účinky dopravy a trasy dálnic plánovali tak, aby míjely v dostatečné vzdálenosti velká města.
 
Brno v té době bylo od přehrady skutečně vzdáleno mnoho kilometrů. Dnešní brněnské městské části Komín, Bystrc, Bosonohy, Kohoutovice, Žebětín a další byly v té době samostatnými obcemi. Dnes již nejsou. To si ovšem Jihomoravští a Brněnští zastupitelé nevšimli. Snad proto se snaží vést dálnici od Svitav středem brněnské městské části Bystrc (30 tis. obyvatel), Bosonohy a dalšími.

Napojení této rychlostní komunikace R43 na dálnici D1 v prostoru Troubska a Bosonoh je v této chvíli bez porušení základních Lidských práv nemožné. V lokalitě jsou provozem dálnice D1 překročeny imise hluku a škodlivin v ovzduší nad mez stanovenou zákonem. Obec byla již dvakrát vyjmenována jako oblast se zhoršenou kvalitou ovzduší. Jsou překročeny imisní limity pro ochranu lidského zdraví, meze tolerance i četnost překročení tzv. pevných částic PM10. Krajský úřad je tedy podle zákona o ochraně ovzduší povinen přijmout program ke zlepšení kvality ovzduší. Obdobná situace je z hlediska hluku. Je porušeno hned několik zákonů. Například zákony o ochraně veřejného zdraví, ovzduší, proti hluku, životního prostředí či Listiny základních lidských práv.

Přesto Jihomoravský kraj a Ředitelství silnic a dálnic plánují v obcích Bosonohy a Troubsko výstavbu mamutí křižovatky R43xD1, která ovlivní těžkými negativními účinky zdraví také obyvatel brněnských sídlišť na jihozápadním okraji Brna. Zejména Kamenný vrch, Nový a Starý Lískovec a Bohunice. Město Brno tak bude jediným městem v Evropě, které bude mít více něž třetinu svého území prošpikováno sítí dálnic Evropského významu D1, R52 a R43.

Přitom moderní řešení je tak snadné - vést tranzitní dopravu od města v úctyhodné vzdálenosti a do Brna systémem púřivaděčů přivést pouze cílovou dopravu. Jak je to ostatně i v souladu s předpisy EU. Neměli bychom stavět ihned a bez rozmyslu jen proto, že právě nyní nám EU nabízí peníze, které je třeba rychle utratit.


reklama

 
Štefan Friča
Předseda OS Občané za ochranu kvality bydlení a ŽP v Troubsku
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist