Miroslav Patrik: NKÚ vydal velmi kritickou zprávu o silnici R52 na Vídeň
"Kontroloři NKÚ ve své zprávě dali plně za pravdu nezávislým odborníkům, dotčeným obcím, závěrům veřejného ochránce práv i občanských sdružením, že výběr transevropského silničního spojení mezi námi a Rakouskem byl ŘSD ČR a MD prováděn nekoncepčně, chaoticky a bez ohledu na zájmy ochrany přírody a společenskou efektivnost," komentuje výsledky zprávy NKÚ Miroslav Patrik z Dětí Země, které už v roce 1998 požadovaly vypracovat srovnávací studii s variantami přes Mikulov a přes Břeclav.
Výtah ze zprávy:
MD zanedbalo koncepční přípravu silničního spojení Brno–Vídeň zejména tím, že:
1) dlouhodobě opomíjí zásady nejlepší mezinárodní praxe doporučené EU v procesu TINA, které v koncepční fázi pořízení veřejné stavby zajišťují podklady pro taková rozhodnutí vlády, která minimalizují vnitřní rozpory investičního procesu. Nevyřešené rozpory v této fázi pak komplikují jak projektovou fázi, tak fázi realizační, což má negativní dopad na společensko-ekonomickou efektivnost;
2) průběžně od ukončení procesu TINA v roce 1998 nepřehodnocovalo a nevyhodnocovalo potřebnost R52 pro realizaci sítě TEN-T;
3) se nezabývalo společenskou problematikou pořízení silničního spojení Brno–Vídeň v rámci koncepční přípravy a přenechalo veškerou iniciativu na rakouské straně, což v konečném důsledku vedlo z hlediska ČR k přijetí nejrizikovějšího řešení silničního spojení;
4) nerespektovalo stanovisko MŽP k procesu SEA ke koncepčnímu dokumentu Návrh rozvoje dopravních sítí v České republice do roku 2010 a v průběhu let 1998 až 2006 neřešilo dopady realizace záměru na pořízení R52. Stejně tak bez řádné analýzy a řádného projednání opomíjelo oponentní návrhy, podněty a stanoviska odborné a laické veřejnosti. Tím se prodlužuje proces pořízení veřejných staveb v důsledku uplatňování těchto námitek v územním a stavebním řízení se všemi negativními dopady na konečnou efektivnost investic;
5) zůstalo pasivní a ponechalo veškerou iniciativu na ŘSD, kterému zadalo vypracovat srovnání alternativ silničního spojení Brno–Vídeň. ŘSD však pracuje s datovou základnou a metodikou, které jsou vhodné pro ekonomické srovnání investičních záměrů, ale nejsou vhodné pro společensko-ekonomické porovnání.
Veškeré výše uvedené nedostatky v koncepční přípravě silničního spojení Brno–Vídeň vyplývají z dlouhodobé koncepční nečinnosti MD. MD svou nečinností v oblasti zabezpečení optimální alokace veřejných zdrojů podle zásad společenské efektivnosti, litery a smyslu pravidel EU vážně ohrožuje finanční spoluúčast EU (7 mld. Kč) na projektu spojení Brno–Vídeň.
reklama
Online diskuse
Varianta "přes Břeclav" znamená kácení lesů Lednicko-valtického areálu - 5. 7. 2009 - PavelJe poněkud zvláštní, jak neustále mnohé ekologické skupiny a organizace vyzdvihují variantu vedení dálnice do Vídně přes Břeclav - to je přes Biosférickou rezervaci UNESCO "Dolní Morava" a Památkovou rezervaci světového kulturního dědictví UNESCO "Lednicko-valtický areál".Při variantě tzv. "přes Břeclav" budou vykáceny desítky hektarů lesních porostů v Bořím lese (součást Lednicko-valtického areálu), i v EVL a významném botanickém území ČR "Soutok Dyje a Moravy". Vypadá to, že je všem osud hodnotné přírodní a kulturní krajiny mezi Valticemi, Lednicí, Břeclaví a Pohanskem zcela lhostejný. Přitom i pro ty, kterým se nelíbí vedení dálnice po bezcenných polích pod Mikulovem je tu možná varianta přes Nový Přerov. Vypadá to, že díky podporovatelům vedení dálnice přes Boří les budeme mít nakonec dálnice dvě - přes Mikulov i Břeclav. Krajina Jižní Moravy si to jistě zaslouží. Proč se protestuje proti R 52 až teď, když je již do Pohořelic hotová? I kdyby se stalo, že dálnice přes Mikulov nebude dobudovaná(a to je skutečně velmi naivní myšlenka), tak stejně většina aut pojede do Vídně po silnici přes Mikulov. Prostě je to nejkratší spojení. |