https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/nku-vydal-velmi-kritickou-zpravu-o-silnici-r52-na-viden?ids%5Bx385a38bd067bfeff567f43dfc544c9b8%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Patrik: NKÚ vydal velmi kritickou zprávu o silnici R52 na Vídeň

1.7.2009
Děti Země si dovolují veřejnost a média upozornit, že dne 30. 6. 2009 zveřejnil NKÚ Věstnik č. 2/2009, který obsahuje velmi kritickou zprávu o silnici R52 mezi Brnem a Vídní.
 
www.nku.cz/scripts/detail.asp?id=2021

"Kontroloři NKÚ ve své zprávě dali plně za pravdu nezávislým odborníkům, dotčeným obcím, závěrům veřejného ochránce práv i občanských sdružením, že výběr transevropského silničního spojení mezi námi a Rakouskem byl ŘSD ČR a MD prováděn nekoncepčně, chaoticky a bez ohledu na zájmy ochrany přírody a společenskou efektivnost," komentuje výsledky zprávy NKÚ Miroslav Patrik z Dětí Země, které už v roce 1998 požadovaly vypracovat srovnávací studii s variantami přes Mikulov a přes Břeclav.

Výtah ze zprávy:

MD zanedbalo koncepční přípravu silničního spojení Brno–Vídeň zejména tím, že:

1) dlouhodobě opomíjí zásady nejlepší mezinárodní praxe doporučené EU v procesu TINA, které v koncepční fázi pořízení veřejné stavby zajišťují podklady pro taková rozhodnutí vlády, která minimalizují vnitřní rozpory investičního procesu. Nevyřešené rozpory v této fázi pak komplikují jak projektovou fázi, tak fázi realizační, což má negativní dopad na společensko-ekonomickou efektivnost;

2) průběžně od ukončení procesu TINA v roce 1998 nepřehodnocovalo a nevyhodnocovalo potřebnost R52 pro realizaci sítě TEN-T;

3) se nezabývalo společenskou problematikou pořízení silničního spojení Brno–Vídeň v rámci koncepční přípravy a přenechalo veškerou iniciativu na rakouské straně, což v konečném důsledku vedlo z hlediska ČR k přijetí nejrizikovějšího řešení silničního spojení;

4) nerespektovalo stanovisko MŽP k procesu SEA ke koncepčnímu dokumentu Návrh rozvoje dopravních sítí v České republice do roku 2010 a v průběhu let 1998 až 2006 neřešilo dopady realizace záměru na pořízení R52. Stejně tak bez řádné analýzy a řádného projednání opomíjelo oponentní návrhy, podněty a stanoviska odborné a laické veřejnosti. Tím se prodlužuje proces pořízení veřejných staveb v důsledku uplatňování těchto námitek v územním a stavebním řízení se všemi negativními dopady na konečnou efektivnost investic;

5) zůstalo pasivní a ponechalo veškerou iniciativu na ŘSD, kterému zadalo vypracovat srovnání alternativ silničního spojení Brno–Vídeň. ŘSD však pracuje s datovou základnou a metodikou, které jsou vhodné pro ekonomické srovnání investičních záměrů, ale nejsou vhodné pro společensko-ekonomické porovnání.

Veškeré výše uvedené nedostatky v koncepční přípravě silničního spojení Brno–Vídeň vyplývají z dlouhodobé koncepční nečinnosti MD. MD svou nečinností v oblasti zabezpečení optimální alokace veřejných zdrojů podle zásad společenské efektivnosti, litery a smyslu pravidel EU vážně ohrožuje finanční spoluúčast EU (7 mld. Kč) na projektu spojení Brno–Vídeň.


reklama

Miroslav Patrik
Děti Země Brno
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Varianta "přes Břeclav" znamená kácení lesů Lednicko-valtického areálu - 6. 7. 2009 - Dana

Nestrašte! Ovšem já to taky nevidím růžově. Ta oblast je opravdu velmi cenná. Dálnice ji poškodí v každém případě....
Že se mnozí snaží zasadit jí smrtelné rány, ať už dálnicemi nebo lecjakou těžbou, mi vážně nejde na rozum.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist