https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/o-foru-ekolistu-jeho-latce-a-o-vypoctu-spalin?ids%5Bxad40bf5dde3aeba2247b84af3ae8d55c%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Mach Ondřej: O Fóru Ekolistu, jeho laťce a o výpočtu spalin

20.8.2009
Minulý měsíc volal do redakce Ekolistu.cz velice rozhořčený pán. Ptal se, proč na Ekolistu.cz zveřejňujeme hovadiny a nesmysly. Z dalšího hovoru vyplynulo, že "blábolem" má na mysli text Rudolfa Kunzmanna, který jsme zveřejnili ve Fóru Ekolistu. Pán konkrétně upozorňoval na "zcela nesmyslný" údaj o množství emisí CO2 spalin, které vznikne spálením benzínu, potažmo nafty.
 
Fórum Ekolistu je prostor pro širokou diskuzi otevřený názorům ze všech stran. Do Fóra Ekolistu může přispět kdokoliv, kdo se vyjadřuje k tématu životního prostředí a respektuje základní etická pravidla. Redakce nenastavuje žádnou laťku co se týče tématu nebo odbornosti. Text ve Fóru Ekolistu může zveřejnit kdokoliv z jakéhokoliv názorového tábora.

Ve Fóru se pak objevují i příspěvky slabší. Redakce se proto snaží kvalitu textů zvedat vyžádanými komentáři od zajímavých osobností či odborníků ke konkrétním tématům. Stručné výtahy z těchto diskuzí naleznete zde: Fórum Ekolistu: Co znamená znovuzvolení Václava Klause pro politiku v oblasti životního prostředí?, Fórum Ekolistu: Měl by stát podporovat výstavbu spaloven komunálního odpadu?, Fórum Ekolistu: Co přinese zálohování PET lahví životnímu prostředí? nebo aktuálně poslední Fórum Ekolistu: Jsou povodně, které Česká republika zažívá v posledních desetiletích, projevem měnícího se klimatu?.

A teď k výtce rozhořčeného muže, který zpochybňoval údaj o množství emisí CO2 spalin vzniklých při spálení litru benzínu/nafty, uvedený panem Kunzmannem. Tento údaj je v textu opatřený zdrojem na publikaci "J. Kohoutek, I. Holoubek: Vývoj a složení emisí automobilové dopravy v závislosti na technickém pokroku v konstrukci vozidel. TOCOEN Report No 116, TOCOEN s.r.o., 7/1996, 21 s." Publikaci lze dohledat na internetu. Údaj je ocitován správně. Neumíme posoudit, zda zde uvedené výpočty jsou správné či nikoliv. Požádali jsme proto Jana Boučka z České zemědělské univerzity, který dříve působil na katedře automobilů a traktorů, o kontrolu údajů. Podle jeho výpočtů by z 1 litru benzínu mělo vzniknout 11,7 kg výfukových plynů, z 1 litru nafty pak 17,6 kg výfukových plynů. "Z výpočtů plyne, že v motorech vzniká vyšší množství výfukových plynů z 1 litru nafty než z 1 litru benzínu, ve zvoleném příkladu je to asi o polovinu více. Za jiných okolností (při menším zatížení motoru) to může být např. i dvakrát více. Je tomu tak i přesto, že jak množství samotných spalin tak i potřeba vzdušného kyslíku ke spalování jsou u obou paliv dosti blízké," říká Jan Bouček. Hlavní rozdíl podle něho spočívá v práci naftového motoru s přebytkem vzduchu na rozdíl od motoru benzínového, podstatná je dále proměnlivost přebytku vzduchu v závislosti hlavně na zatížení motoru. Rozdíl je také v přepočtu výsledků z 1 kg na 1 litr paliva, protože hustoty obou paliv se liší. Litr benzínu váží zhruba o 10 % méně než litr nafty.

Výpočet Jana Boučka se u benzínu shoduje s údajem, který citoval Rudolf Kunzmann. U nafty se údaj rozchází o dvojnásobek, zatímco Jan Bouček vypočetl 17,6 kg, Kunzmann uvádí 36,6 kg. "U nafty jsem provedl základní výpočet pro plně zatížený motor, jak je zvykem. Hodnota 36,6 kg ale může nastat při málo zatíženém motoru," komentuje rozdíl Bouček. "Nevíme, o jaký jde motor a jak moc je zatížen. Ale vypadá to pravděpodobně – při zajíždění vozidla do parkovacího stání je motor jistě mnohem méně zatížen než v plné rychlosti na silnici a do kopce."

Čili co se týče Kunzmannem uvedených údajů, "zcela nesmyslné" nejsou.


reklama

 
Martin Mach Ondřej
Autor redaktorem serveru Ekolist.cz
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Logicke by bylo - 20. 8. 2009 - Jiri Svoboda

Uz jsem se proklikal.
1) pan Kunzmann zadne emise CO2 nepocita.
2) uvadi relevantni udaj 0,3 l paliva a soucasne i irelevantni udaj o mnozstvi vyfukovych plynu (v tom je autor proste jen nesikovny).

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist