Martin Mach Ondřej: O Fóru Ekolistu, jeho laťce a o výpočtu spalin
Ve Fóru se pak objevují i příspěvky slabší. Redakce se proto snaží kvalitu textů zvedat vyžádanými komentáři od zajímavých osobností či odborníků ke konkrétním tématům. Stručné výtahy z těchto diskuzí naleznete zde: Fórum Ekolistu: Co znamená znovuzvolení Václava Klause pro politiku v oblasti životního prostředí?, Fórum Ekolistu: Měl by stát podporovat výstavbu spaloven komunálního odpadu?, Fórum Ekolistu: Co přinese zálohování PET lahví životnímu prostředí? nebo aktuálně poslední Fórum Ekolistu: Jsou povodně, které Česká republika zažívá v posledních desetiletích, projevem měnícího se klimatu?.
A teď k výtce rozhořčeného muže, který zpochybňoval údaj o množství emisí CO2 spalin vzniklých při spálení litru benzínu/nafty, uvedený panem Kunzmannem. Tento údaj je v textu opatřený zdrojem na publikaci "J. Kohoutek, I. Holoubek: Vývoj a složení emisí automobilové dopravy v závislosti na technickém pokroku v konstrukci vozidel. TOCOEN Report No 116, TOCOEN s.r.o., 7/1996, 21 s." Publikaci lze dohledat na internetu. Údaj je ocitován správně. Neumíme posoudit, zda zde uvedené výpočty jsou správné či nikoliv. Požádali jsme proto Jana Boučka z České zemědělské univerzity, který dříve působil na katedře automobilů a traktorů, o kontrolu údajů. Podle jeho výpočtů by z 1 litru benzínu mělo vzniknout 11,7 kg výfukových plynů, z 1 litru nafty pak 17,6 kg výfukových plynů. "Z výpočtů plyne, že v motorech vzniká vyšší množství výfukových plynů z 1 litru nafty než z 1 litru benzínu, ve zvoleném příkladu je to asi o polovinu více. Za jiných okolností (při menším zatížení motoru) to může být např. i dvakrát více. Je tomu tak i přesto, že jak množství samotných spalin tak i potřeba vzdušného kyslíku ke spalování jsou u obou paliv dosti blízké," říká Jan Bouček. Hlavní rozdíl podle něho spočívá v práci naftového motoru s přebytkem vzduchu na rozdíl od motoru benzínového, podstatná je dále proměnlivost přebytku vzduchu v závislosti hlavně na zatížení motoru. Rozdíl je také v přepočtu výsledků z 1 kg na 1 litr paliva, protože hustoty obou paliv se liší. Litr benzínu váží zhruba o 10 % méně než litr nafty.
Výpočet Jana Boučka se u benzínu shoduje s údajem, který citoval Rudolf Kunzmann. U nafty se údaj rozchází o dvojnásobek, zatímco Jan Bouček vypočetl 17,6 kg, Kunzmann uvádí 36,6 kg. "U nafty jsem provedl základní výpočet pro plně zatížený motor, jak je zvykem. Hodnota 36,6 kg ale může nastat při málo zatíženém motoru," komentuje rozdíl Bouček. "Nevíme, o jaký jde motor a jak moc je zatížen. Ale vypadá to pravděpodobně – při zajíždění vozidla do parkovacího stání je motor jistě mnohem méně zatížen než v plné rychlosti na silnici a do kopce."
Čili co se týče Kunzmannem uvedených údajů, "zcela nesmyslné" nejsou.
reklama
Online diskuse
Logicke by bylo - 20. 8. 2009 - Jiri SvobodaUz jsem se proklikal.1) pan Kunzmann zadne emise CO2 nepocita. 2) uvadi relevantni udaj 0,3 l paliva a soucasne i irelevantni udaj o mnozstvi vyfukovych plynu (v tom je autor proste jen nesikovny). |