Adéla Purschová: Od demokracie k ekologii či od ekologie k demokracii?
Možná mohou naše zkušenosti s dětmi posloužit jako dobrý sociologický a psychologický průzkum, ke kterému bychom se jinak nedostali. Začněme například třídou, kde devadesát procent žactva tvoří chlapci, často velmi rozpustilí, s poruchami soustředění a řadou osobních starostí odpovídajících jejich věku. Když jsme před tuto třídu předstoupili, opravdu jsme nevěděli, jak v dětech probudit nějaký konstruktivní zájem. Hlavní problém jsme spatřovali v kázni, soustředění a vzájemném respektování. Stačí se však podívat kolem sebe a uvědomíte si, že s podobnými problémy se potýká celý dnešní hlučný a uspěchaný svět, plný automobilů, mobilních telefonů, reklam a dravé aktivity navenek, bez jakékoliv zpětné vazby.
Proto jsme na další hodinu připravili cvičení použitelné pro všechny věkové kategorie, které trénuje soustředění, naslouchání a respekt k druhým. Je to cvičení, které nehodnotí jedince podle výkonů, pouze spravedlivě odměřuje jejich čas a prostor, do něhož by jim nikdo jiný neměl vstupovat. Často je tato hra tvrdým oříškem i pro jinak klidnou a důstojnou střední a starší generaci. V naší třídě jsme se s daleko větším pochopením pro hru setkali u dětí méně nápadných a méně sebevědomých. Ty si poměrně rychle uvědomily, že o sobě mohou dát vědět, aniž by byly zatlačovány do pozadí dětmi výřečnějšími a dravějšími. Naopak žáci s těmito vlastnostmi měli tendenci hru narušovat, nedodržovat pravidla a odrazovat ostatní od aktivity. Jakmile se jinak zakřiknutý žáček začal projevovat, narazil na výbuchy smíchu a uštěpačné poznámky svých spolužáků a brzy se zase stáhl do své ulity. Byl to opravdu krásný pocit, když se ke konci hry některé tišší děti nenechaly odradit reakcemi třídy, zvýšily hlas, přestaly se červenat a dokázaly si uhájit svůj čas a prostor. Přestože cvičení bylo vymyšleno zejména pro ženy, které jsou méně výbojné pohlaví, dívčí menšina zde měla opravdu problémy. Jakoby pár dívek po čase stráveném v dravém a hlučném kolektivu chlapců už zcela rezignovalo na jakoukoliv aktivitu.
Bohužel na stejný útes jsme narazili i ve třídě, kde převážnou většinu tvořily právě dívky. V tomto případě chlapecká menšina určila všeobecný trend, který všechny dívky pasivně přijaly bez jakékoliv činorodosti či vnesení vlastních prvků. Jak neuvěřitelný obrat nastal ve stoprocentně dívčí třídě! Zdejší žákyně se chovaly zcela uvolněně, sebevědomě a vstřícně. Do hry přicházely s řadou vlastních nápadů, nestyděly se otevřeně hovořit a vyjadřovat své pocity a názory. Nabízí se nám otázka: "Sešlo se tu náhodně tolik aktivních dívek najednou nebo se zkrátka jen nestyděly před opačným pohlavím?"
Všechny tyto poznatky a postřehy nám krásně zapadají do souvislosti s celkovým stavem společnosti. Všimli jste si, stejně jako my, že lidé často zůstávají němí ke všemu, protože se bojí reakce svého okolí? Že dobrovolně odevzdávají svůj čas, prostor a rozhodování do rukou výřečných politiků, médií a reklam? Že ženy se vzdávají svého vlivu a životních cílů ve prospěch mužů? Pokud jste stejného názoru, pak je možná nejvyšší čas "něco s tím udělat". Začít se dá přímo v rodině a ve škole, kteréžto ovlivňují celý náš budoucí život.
reklama