https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ohlas-na-clanek-quotcd-uvazuji-o-zavedeni-autobusu-v-regionechquot
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Radek Novák: Ohlas na článek "ČD uvažují o zavedení autobusů v regionech"

19.1.2004
Doufám, že využití autobusů skutečně zůstane v rovině doplňku železniční dopravy. Cestování vlakem je totiž mnohem pohodlnější a troufám si tvrdit, že při dostatečně obsazených vagonech je i ekologičtější oproti silniční a autobusové dopravě.
 
Problém, dle mého názoru, spočívá mimo jiné v tom, že stávají rozložení železničních zastávek odpovídá dobám boomu železnice. Tedy době velmi vzdálené, kdy jednak nebylo až tak běžné denní dojíždění, a vlaky byly poháněny parními lokomotivami. Nikdo asi příliš nestál o kouřící lokomotivu před okny a i z ekonomických důvodů bylo hledáno kompromisní řešení, které vedlo k umístění nádraží někam "za humna", kam to měli obyvatelé okolních vesnic přibližně stejně daleko.

Toto praktické řešení, resp. umístění železničních zastávek vzniklo v době v době, kdy železnici nekonkurovala osobní automobilová ani autobusová hromadná doprava. Čas se posunul a roli hlavních přepravní tepen neplní koleje (škoda) ale silnice. Možná je to i proto, že se nikdo nenamáhal zamyslet se nad změnou železničních zastávek, nad jejich umístěním a přiblížením k obcím. Jistěže v době poklesu zájmu o cestování vlakem a upřednostňování osobní automobilové dopravy nenavrhuji překládat kolejnice. Myslím, že na českých tratích lze najít dostatek lokalit, kde koleje vedou kolem malých vesniček, ale vlak nestaví. Zastaví až na "poslední výspě mezi poli" právě tak jak to kdysi naplánovali stavitelé za dob c.k.mocnářství!!!

Na tratích, které mám na mysli, obvykle jezdí motoráčky, což není nic jiného než "autobus" na kolejích. Někdy jeden, někdy dva až tři spojené vagony. Na to, aby stavěly blíž k lidem není zapotřebí budovat nová nádraží ani nástupní perony (na polovině vesnických "nádraží" nic takového není a leckde není ani ta bouda s výpravčím). Prostě a zkrátka - lze najít dost příkladů, kdy by se železnice mohla bez problémů stát dopravním prostředkem pro celou vesnici - stačilo by přidat zastávku blíž k místům, kde bydlí lidé. Pokud máte zájem, projeďte se nad mapou po železnici Česká Lípa - Litoměřice . Příkladů, kdy jsou nádraží zcela zbytečně stále v polích, daleko od vesnic je dost, stejně jako případů kdy tatáž železnice vede těsně po okraji obce, ale vlaky tam nestaví.

Dovolil bych si vyslovit názor, že rozhodnutí o zavedení dalších autobusových spojů by měla doprovázet analýza rozmístění železničních zastávek. Odpovědní úředníci Českých drah by měli zvážit, zda je výhodné zachovat rozmístění vlakových zastávek v podobě staré několik desetiletí a zachovat tak stávající vzdálenost zastávek od vesnic, která vede k preferenci silniční dopravy, nebo zda na vhodných místech vytvoří zastávky nové, ke kterým budou mít obyvatelé vesnice mnohem blíž. Je docela možné, že vytvoření nových zastávek a úprava jízdních řádů by Českým dráhám vyšlo levněji než zavádění vlastní autobusové dopravy a zároveň přivedlo k železnici více cestujících.


reklama

 
Radek Novák
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist