Radek Novák: Ohlas na článek "ČD uvažují o zavedení autobusů v regionech"
Toto praktické řešení, resp. umístění železničních zastávek vzniklo v době v době, kdy železnici nekonkurovala osobní automobilová ani autobusová hromadná doprava. Čas se posunul a roli hlavních přepravní tepen neplní koleje (škoda) ale silnice. Možná je to i proto, že se nikdo nenamáhal zamyslet se nad změnou železničních zastávek, nad jejich umístěním a přiblížením k obcím. Jistěže v době poklesu zájmu o cestování vlakem a upřednostňování osobní automobilové dopravy nenavrhuji překládat kolejnice. Myslím, že na českých tratích lze najít dostatek lokalit, kde koleje vedou kolem malých vesniček, ale vlak nestaví. Zastaví až na "poslední výspě mezi poli" právě tak jak to kdysi naplánovali stavitelé za dob c.k.mocnářství!!!
Na tratích, které mám na mysli, obvykle jezdí motoráčky, což není nic jiného než "autobus" na kolejích. Někdy jeden, někdy dva až tři spojené vagony. Na to, aby stavěly blíž k lidem není zapotřebí budovat nová nádraží ani nástupní perony (na polovině vesnických "nádraží" nic takového není a leckde není ani ta bouda s výpravčím). Prostě a zkrátka - lze najít dost příkladů, kdy by se železnice mohla bez problémů stát dopravním prostředkem pro celou vesnici - stačilo by přidat zastávku blíž k místům, kde bydlí lidé. Pokud máte zájem, projeďte se nad mapou po železnici Česká Lípa - Litoměřice . Příkladů, kdy jsou nádraží zcela zbytečně stále v polích, daleko od vesnic je dost, stejně jako případů kdy tatáž železnice vede těsně po okraji obce, ale vlaky tam nestaví.
Dovolil bych si vyslovit názor, že rozhodnutí o zavedení dalších autobusových spojů by měla doprovázet analýza rozmístění železničních zastávek. Odpovědní úředníci Českých drah by měli zvážit, zda je výhodné zachovat rozmístění vlakových zastávek v podobě staré několik desetiletí a zachovat tak stávající vzdálenost zastávek od vesnic, která vede k preferenci silniční dopravy, nebo zda na vhodných místech vytvoří zastávky nové, ke kterým budou mít obyvatelé vesnice mnohem blíž. Je docela možné, že vytvoření nových zastávek a úprava jízdních řádů by Českým dráhám vyšlo levněji než zavádění vlastní autobusové dopravy a zároveň přivedlo k železnici více cestujících.
reklama