Ondřej Neuman: Jak jsme dva roky sháněli český recyklovaný papír
No, mezi tyto věci patří i zdánlivé maličkosti, jako třeba minimalizace ježdění auty. Například já jsem obchodní ředitel firmy a žádné auto vůbec nevlastním. Vždy preferuji dopravu autobusem, vlakem. Vyřizování po městě a dojíždění do práce výhradně na kole, v létě i v zimě. Pokud je to nutné, máme tady jeden společný vůz, o který se dělíme. Někomu by se to mohlo zdát trochu až ujeté, ale já cítím, že tak je to prostě správné. Ve firmě se používají eko prací prostředky, omezujeme ježdění auty, tiskneme vždy oboustraně, využíváme beze zbytku použité papíry. Občerstvení pro zákazníky je vždy z lokálních zdrojů - místní sýrárna, místní řezník, místní minipivovar. Katalogy tiskneme na český recyklovaný papír. Kvůli našemu katalogu se nemusí porazit jediný strom a ten papír sem nejede přes půl světa v kontejneru. Řeklo by se zanedbatelné blbosti, ale napomáhá to celkové naší filosofii. Každá taková věc ji vnitřně posiluje nejen u zaměstnanců ale i u partnerů. A huž i dost zákazníků se s tím ztotožňuje a "hraje" tuto hru s námi. Vylepšujeme svět, aspoň takto v mikro-pojetí.
Ale není to úplně snadné. Zde je jednoduchý příběh "našeho" recyklovaného papíru. Dva roky jsem ho sháněl. Papír, který by byl recyklovaný a zároveň vyrobený v ČR. Sehnat ho je nemožné. Takže jsem si jaksi základně zmapoval trh a zjistil, že u nás je údajně už poslední papírna, Aloisov. Tu jsem oslovil. I když to pro ně byla mikro zakázka, byli velmi ochotní a po delším jednání jsme dohodli minimum - paletu recyklovaného papíru, prostě papír na zakázku. Akceptovali jsme i relativně vysokou cenu, absolutně ovšem stále přijatelnou, ten lán lesa, který zůstane stát, za pár korun navíc prostě stojí. Dokonce jsme výrobu zaplatili dopředu, prostě jsme pro ten papír udělali maximum. A je hotový, papír je tady. A je ho hodně. A co teď s ním? Ta paleta je pro nás spotřeba tak na 4-5 let, proto se chceme o tuto možnost podělit s našimi zákazníky, případně kýmkoli podobně smýšlejícím.
Asi to bude znít jako klišé, ale prostě chceme podporovat českou ekonomiku, české firmy, české občany. To je jasná cesta pro budoucnost. Společné myšlení, korektní jednání, čistý přístup k výrobě i prodeji. Minimalizujeme vliv naší výroby na životní prostředí, naše ekologická stopa musí být co nejmenší, abychom zanechali naši zemi v lepším stavu pro nás i další generace. Jsme tady ve firmě vesměs samí horolezci, nebo celkově lidé osobně velmi spjatí s přírodou - milujeme dobrodružství v její divočině, v horách a lesích, a proto se k ní chceme chovat ohleduplně. Nejsme ti, kterým se říká "excelovští" manažeři, nejde jen o čísla, obraty a zisky. Někdy děláme prostě věci jinak a myslíme si, že to má smysl, i když to zrovna nevynáší na nejnovější auta a soukromé tryskáče, ale zato chodíváme spát s čistou hlavou. Tak takhle to máme u nás v Directalpine :)
reklama