https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/otevreny-dopis-dopravni-sekce-strany-zelenych-slovenskemu-premierovi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Alois Mach: Otevřený dopis Dopravní sekce Strany zelených slovenskému premiérovi

6.2.2003
Reakce Aloise Macha z Dopravní sekce Strany zelených na situaci ohledně rušení slovenských železničních regionálních tratí.
 
Vážený pane premiére, Osobní železniční doprava je pouze dočasně oproti např. automobilové dopravě nerentabilní. Je to proto, že stále ještě nejsou do ceny automobilové dopravy zahrnuty tzv. externí náklady, tedy náklady na poškozování životního prostředí, životů a zdraví přírody i člověka. Také v České republice se snažily vlády Občanské demokratické strany zrušit velké procento regionální železniční osobní dopravy. Následně byly ale připraveny další kroky. Po snížení objemu železničních spojů a přenesení části nákladní dopravy na silnice mělo následovat rušení celých tratí a rozprodej zajímavých nemovitostí a zařízení. A to byla také jedna z nejdůležitějších příčin velkého tlaku na rušení železničních spojů ze strany ODS.

Rušení železničních spojů znamená nejen vyšší zatížení životního prostředí, které je, bohudíky, na Slovensku značně kvalitativně lepší, ale znamená rovněž diskriminaci těch, kteří na automobil nemají finanční prostředky anebo jej z různých důvodů nemohou, či nechtějí používat. Nápravou deformovaného trhu a cen na úseku energií a dopravy, je možné zlepšit ekonomiku železniční dopravy, stejně jako najít např. na úseku přebujelé byrokracie a vysoké energetické náročnosti na železnici i v celém národním hospodářství chybějící finanční prostředky. Automobily jsou zvýhodněny i tím, že nesou jen z malé části náklady na stavbu a údržbu dopravní cesty. Jen deformovaný trh a odkládání nákladů z poškozeného životního jsou důvodem, proč je automobil zvýhodněn. Vývoj v Iráku i ve světě však naznačuje, že tato situace se již brzy změní. A protože nákladní doprava na železnici byla vždy základním pilířem hospodaření železnice, je současné přesouvání nákladní přepravy zboží na kamiony hlavní příčinou ekonomických potíží železnice.

Nedopusťte, aby se Vaše vláda stala vládou pro několik desítek nebo stovek tisíců lidí, kteří nikdy železnici využívat nebudou. Takovým způsobem řídila dopravu u nás Občanská demokratická strana. A ten byl důvodem neslavných konců ODS u nás, kde se 90% lidí těšilo po čtyřiceti letech komunistického panství na pravicově zaměřenou demokracii.


reklama

 
Alois Mach
Předseda Dopravní sekce Strany zelených
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist