Pavel Ptáček, Praha 6: Otevřený dopis Josefu Janotovi, vedoucímu ochrany ovzduší hl. města Prahy
obracím se na Vás s žádostí o posouzení níže uvedeného sdělení.
Žiji v Praze a mám malé děti. Hlavně kvůli dětem, jako budoucnosti společnosti jsem se rozhodl k širší aktivitě v oblasti ochrany ovzduší, zejména ve městech. V této souvislosti bylo rovněž založeno občanské sdružení Ptáček.
Veškeré naše úsilí bude směřovat k osvětě o škodlivosti provozu dieselových automobilů na lidské zdraví. Nechci Vás samozřejmě zatěžovat stovkami studií, které tuto škodlivost prokazují. O jejich existenci jistě víte i Vy. Míru znečištění ovzduší v Praze dieselovými vozy považuji za nepřijatelnou. Otázkou tak zůstává, zda jen konstatovat, že se nedá nic dělat, nebo prostě zasáhnout.Zajímalo by mě, zda se Praha nechystá ispirovat u německých sousedů, kde v mnoha městech došlo k uplatnění vyhlášky, která do širších center měst povoluje vjezd pouze dieselovým vozům vyrobeným po 1.1. 2006. Jako zajímavý námět vidím i provoz autobusů na plyn.
Je mi jasné, že při hodnocení kvality ovzduší hraje roli celá řada faktorů a že se na ní podílí spousta činitelů. Jenže odporný dusivý zápach ze starých i zánovních dieselových vozů, mnohdy doprovázený hustým černým dýmem, je něco, co prostě jako občan cítím jako mě nejvíce ohrožující na zdraví, a to zejména proto, že míra tohoto "svinstva" podle mě překračuje únosnou mez. Každý se sice může rozhodnout svobodně zda si koupí automobil na benzín nebo naftu, ale pokud jsou známé důsledky, někdo musí nést odpovědnost.
Velice by mě zajímal Váš názor jako člověka a také samozřejmě koncepce ochrany ovzduší Prahy na pozadí tohoto problému. Přesto, že dopravu asi budete posuzovat jako celek, jsem přesvědčen,že pokud by diesely "zmizely", každý to pocítí jako velikou úlevu a to doslova.
Děkuji za odpověď.
S přáním všeho dobréhoreklama
Online diskuse
Diesel = hluk, smrad, - 13. 2. 2009 - Daniel NovýSouhlasím naprosto, že spálená nafta patří max.do kamionu.V osobních autech nemá co dělat.A argumenty že má nižší emise CO2 je nesmysl, kromě CO2 má spálená nafta i přes moderní katalyzátory jeětě karcinogenní emise NOx, což je lahůdka pro náš krevní oběh-opravdu jak píše pan Ptáček "svinstvo".Benzinový motor žádné NOx nemá!!! Málo kdo to ví a bohužel ani úředníci z Bruselu (jsou totiž pod masáží automobilky VW a jejich tédéíček).Investice do dieslových motorů se výrobcům musí nějak vrátit a tak vám každý prodejce bude tvrdit jak moc ušetříte a jak budete ekologičtí když si koupíte auto na naftu.To je ale OMYL!!!Emise CO2 jsou dnes považovány za úhlavního nepřítele lidstva. Jelikož vedle továren, uhelných elektráren, lidí a většiny živočichů (organismy vydechují do ovzduší CO2) jsou producenty CO2 mimo jiné také automobily, bylo pro bruselského úředníka velmi jednoduché ukázat na „skutečného" viníka prstem. Pravděpodobnost, že dnes uvidím automobil, je pro Evropana mnohonásobně větší než možnost zahlédnout uhelnou elektrárnu. A to už byl jenom krůček k ukázání prstem na výkonné, luxusní a sportovní automobily, neboť pranýři s chutí přihlíží intelektuálně i příjmově průměrný a zmanipulovaný dav s omezenou schopností vytvořit si vlastní názor. Novodobí plánovači trhu chystají automobilové emisní limity CO2 140 g/km. Běžící člověk vyprodukuje emise CO2 v hodnotě 70g/km. Připravme se na to, že trojice rekreačních běžců v parku bude s největší pravděpodobností zakázaná a „přesunuta" do automobilu, který papírově vykazuje nižší emise. Absurdita normy spočívá v jejím absolutním vytržení z reality (stejně jako její ideový tvůrci). Emisní limit je splněn pouze ve zkušebně. Aby tyto „ekologické" automobily dosáhly vzhledem ke svému poddimenzování byť jen podprůměrné dynamiky, je nutné jim neustále stát na plynu a tudíž reálné emise se budou blížit ekology jednou provždy prokletému modelu Porsche Cayenne Turbo. Naopak vozy se silnými, moderními a účinnými benzínovými motory produkují v reálném provozu díky dostatečné rezervě výkonu emise výrazně nižší. Bruselský úředník poučen mediálními experty nemohl označit hned několik viníků najednou. Tříštil by tím pozornost davu. Už se nám asi nepodaří vypátrat, kdo na onen pranýř vytáhl právě nejméně škodlivé CO2. Taktně se mlčí o mnohem více škodlivějším vlivu emisí NOx, které jsou produkovány výhradně dieselovými motory. Navíc bylo dokázáno, že mají přímý vliv na vznik mnoha závažných onemocnění včetně rakoviny. Evropa je tudíž vlivem rozmachu „TDíček" podporovaných všeobecnou imaginární představou o jejich úspornosti a nižších provozních nákladech v bezprostředním ohrožení zvýšené koncentrace těchto jedovatých plynů. Přičteme-li k tomu nižší životnost turbodieselových motorů, jejich přirozenou schopnost „kouřit" a emitovat stejně nebezpečné pevné částice, obludné množství kouřících dieselových motorů v nákladních autech a autobusech, dojdeme k elementárnímu poznatku o absolutní nekompetenci a nedůslednosti celé bruselské regulativy. |