https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/otevreny-dopis-josefu-janotovi-vedoucimu-ochrany-ovzdusi-hl-mesta-prahy?ids%5Bx57fa0766051fe3922b72b6347f6846ec%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Ptáček, Praha 6: Otevřený dopis Josefu Janotovi, vedoucímu ochrany ovzduší hl. města Prahy

13.2.2009
Vážený Pane Janoto,

obracím se na Vás s žádostí o posouzení níže uvedeného sdělení.

Žiji v Praze a mám malé děti. Hlavně kvůli dětem, jako budoucnosti společnosti jsem se rozhodl k širší aktivitě v oblasti ochrany ovzduší, zejména ve městech. V této souvislosti bylo rovněž založeno občanské sdružení Ptáček.

 

Veškeré naše úsilí bude směřovat k osvětě o škodlivosti provozu dieselových automobilů na lidské zdraví. Nechci Vás samozřejmě zatěžovat stovkami studií, které tuto škodlivost prokazují. O jejich existenci jistě víte i Vy. Míru znečištění ovzduší v Praze dieselovými vozy považuji za nepřijatelnou. Otázkou tak zůstává, zda jen konstatovat, že se nedá nic dělat, nebo prostě zasáhnout.Zajímalo by mě, zda se Praha nechystá ispirovat u německých sousedů, kde v mnoha městech došlo k uplatnění vyhlášky, která do širších center měst povoluje vjezd pouze dieselovým vozům vyrobeným po 1.1. 2006. Jako zajímavý námět vidím i provoz autobusů na plyn.

Je mi jasné, že při hodnocení kvality ovzduší hraje roli celá řada faktorů a že se na ní podílí spousta činitelů. Jenže odporný dusivý zápach ze starých i zánovních dieselových vozů, mnohdy doprovázený hustým černým dýmem, je něco, co prostě jako občan cítím jako mě nejvíce ohrožující na zdraví, a to zejména proto, že míra tohoto "svinstva" podle mě překračuje únosnou mez. Každý se sice může rozhodnout svobodně zda si koupí automobil na benzín nebo naftu, ale pokud jsou známé důsledky, někdo musí nést odpovědnost.

Velice by mě zajímal Váš názor jako člověka a také samozřejmě koncepce ochrany ovzduší Prahy na pozadí tohoto problému. Přesto, že dopravu asi budete posuzovat jako celek, jsem přesvědčen,že pokud by diesely "zmizely", každý to pocítí jako velikou úlevu a to doslova.

Děkuji za odpověď.

S přáním všeho dobrého
reklama

 
Pavel Ptáček, Praha 6
Autor je čtenářem Ekolistu.cz.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Diesel = hluk, smrad, - 13. 2. 2009 - Daniel Nový

Souhlasím naprosto, že spálená nafta patří max.do kamionu.V osobních autech nemá co dělat.A argumenty že má nižší emise CO2 je nesmysl, kromě CO2 má spálená nafta i přes moderní katalyzátory jeětě karcinogenní emise NOx, což je lahůdka pro náš krevní oběh-opravdu jak píše pan Ptáček "svinstvo".Benzinový motor žádné NOx nemá!!! Málo kdo to ví a bohužel ani úředníci z Bruselu (jsou totiž pod masáží automobilky VW a jejich tédéíček).Investice do dieslových motorů se výrobcům musí nějak vrátit a tak vám každý prodejce bude tvrdit jak moc ušetříte a jak budete ekologičtí když si koupíte auto na naftu.To je ale OMYL!!!
Emise CO2 jsou dnes považovány za úhlavního nepřítele lidstva. Jelikož vedle továren,
uhelných elektráren, lidí a většiny živočichů (organismy vydechují do ovzduší CO2) jsou
producenty CO2 mimo jiné také automobily, bylo pro bruselského úředníka velmi jednoduché
ukázat na „skutečného" viníka prstem. Pravděpodobnost, že dnes uvidím automobil, je pro
Evropana mnohonásobně větší než možnost zahlédnout uhelnou elektrárnu. A to už byl jenom
krůček k ukázání prstem na výkonné, luxusní a sportovní automobily, neboť pranýři s chutí
přihlíží intelektuálně i příjmově průměrný a zmanipulovaný dav s omezenou schopností
vytvořit si vlastní názor.
Novodobí plánovači trhu chystají automobilové emisní limity CO2 140 g/km. Běžící člověk
vyprodukuje emise CO2 v hodnotě 70g/km. Připravme se na to, že trojice rekreačních běžců v
parku bude s největší pravděpodobností zakázaná a „přesunuta" do automobilu, který papírově
vykazuje nižší emise. Absurdita normy spočívá v jejím absolutním vytržení z reality (stejně
jako její ideový tvůrci). Emisní limit je splněn pouze ve zkušebně. Aby tyto „ekologické"
automobily dosáhly vzhledem ke svému poddimenzování byť jen podprůměrné dynamiky, je
nutné jim neustále stát na plynu a tudíž reálné emise se budou blížit ekology jednou provždy
prokletému modelu Porsche Cayenne Turbo. Naopak vozy se silnými, moderními a účinnými
benzínovými motory produkují v reálném provozu díky dostatečné rezervě výkonu emise
výrazně nižší.
Bruselský úředník poučen mediálními experty nemohl označit hned několik viníků najednou.
Tříštil by tím pozornost davu. Už se nám asi nepodaří vypátrat, kdo na onen pranýř vytáhl
právě nejméně škodlivé CO2. Taktně se mlčí o mnohem více škodlivějším vlivu emisí NOx,
které jsou produkovány výhradně dieselovými motory. Navíc bylo dokázáno, že mají přímý
vliv na vznik mnoha závažných onemocnění včetně rakoviny. Evropa je tudíž vlivem
rozmachu „TDíček" podporovaných všeobecnou imaginární představou o jejich úspornosti a
nižších provozních nákladech v bezprostředním ohrožení zvýšené koncentrace těchto
jedovatých plynů. Přičteme-li k tomu nižší životnost turbodieselových motorů, jejich
přirozenou schopnost „kouřit" a emitovat stejně nebezpečné pevné částice, obludné množství
kouřících dieselových motorů v nákladních autech a autobusech, dojdeme k elementárnímu
poznatku o absolutní nekompetenci a nedůslednosti celé bruselské regulativy.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist