Otakar Beck: Otevřený dopis ministrovi životního prostředí ČR
1. Varianta Promika je z hledika trasy E55 o 12 až 15 km kratší, než ostatní. Nezatěžuje přetížený vstup do Prahy u Jesenice, ale kříží D1 a napojuje se na jihovýchodní obchvat Prahy (JVD). Ostatní varianty se Vesteckým přivaděčem napojí novou křižovatkou u Šeberova na dálnici D1 v místě jejího největšího zatížení.
2. Ostatní varianty, kromě Promiky, procházejí u Dolních Jirčan středem největšího ložiska nejhodnotnější cihlářské suroviny v ČR, a od Libře kolem Jílového v délce 16 km až za Netvořice, a dále mezi Chrášťany a Neštětickou horou procházejí, podle mapy pořízené Středočeským krajem, přírodně zvláště hodnotným prostředím. Varianta Promika se zde podobnému prostředí zcela vyhýbá. Je třeba dodat, že mezi Voticemi a Miličínem jsou na tom všechny varianty přibližně stejně, a je zde tedy možnost volby mezi Promikou a variantou Zenkl - Vyhnálek.
3. Ostatní varianty, kromě Promiky, na Jílovsku potřebují dva kilometrové mosty, oba do svahu a do zatáčky, a 5 tunelů. To trasu zdražuje asi o třetinu, a představuje rizika povětrnostní a bezpečnostní.
4. Celá trasa Stabilizovaná a tři čtvrtiny trasy Zenkl - Vyhnálek jsou tak vzdáleny od silnice E55, že úsek Praha - Neveklov by musel být do provozu uveden najednou. Variantu Promika je možno budovat postupně podle potřeby a úseky ihned uvádět do provozu.
5. Cesta do Čerčan a Benešova od Prahy a ze severu země, po ostatních variantách, kromě Promiky, je takovou zajížďkou, že většina řidičů (včetně kamionů) by volila raději přípojku z Mirošovic, kterou ŘSD nyní upravuje záměrně tak, aby ji již nebylo možno rozšířit na čtyřpruh.
6. Součástí varianty Promika je vybudování obchvatu všech sídel na trase E55. Pokud by byla zvolena jiná varianta, bylo by nutno tyto obchvaty zainvestovat z jiných zdrojů, neboť provoz na této kratší trase nezatížené mýtem by si to vynutil.
7. Pokud bude varianta Promika realizována v kategorii R3 (jako je tomu u úseku České Budějovice - Dolní Dvořiště i dále v Rakousku), vyhne se v podstatě kolizím s lidskými sídly. Ostatně silnicí kategorie R jsou s Prahou propojena města, jako je Mladá Boleslav a Liberec, v mnohem hustěji obydlených Severních Čechách (R10, E65). S rezervou bude R3 stačit i zde, zvláště při souběžné trase na České Budějovice R4 kolem Příbrami, které již dnes dává řada řidičů přednost.
Věříme, vážený pane ministře, že uvedená fakta spolu s dalšími argumenty, uvedenými ve stanovisku OSEA Vašeho ministerstva z 5. 12. 2003 zabrání nenávratnému zničení přírody Posázaví. Ve všech ostatních dálničních kauzách, jako obchvat Plzně, České Středohoří a Libický luh se PR agenturám podařilo úspěšně vykreslit enviromentální aktivisty jako obtížný hmyz. S Vaší pomocí by kauza D3/R3 mohla být blýskáním na lepší časy.
reklama