https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/otevreny-dopis-quotdetem-zemequot-lidi-prestante-blbnout?ids%5Bx8df8a664223bbf026bd36f45ed4cdaa3%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Karel Novák: Otevřený dopis "Dětem Země" - lidi přestaňte blbnout!!!

7.3.2005
Jsem přesvědčen o tom, že hrozí reálné nebezpečí definitivního spojení termínu ekologický aktivista s termínem ekoterorista a následně - zjednodušená - averse proti všem ochráncům přírody.
 
Příčinu vidím v neustávajících akcích ekologických aktivistů proti stavbě a dostavbám dálnic. Je nutno si uvědomit, že urychlení výstavby dálnic na území ČR se týká značného množství občanů, kterým současný ( a perspektivně se zvyšující ) objem dopravy přes jejich obce nebo města vadí čím dál víc. Na tento tlak musí státní správa reagovat - jedná se o voliče. Dále je nutno si uvědomit, že stále větší množství občanů vlastní motorová vozidla a jízdu po dálnici považují za rychlejší, pohodlnější a především za mnohem bezpečnější. Z uvedeného vyplývá, že množina lidí zainteresovaných na urychleném vybudování dálniční sítě, srovnatelné s ostatními zeměmi EU ( kde se však tyto stavby realizovaly v jiných podmínkách), roste ( možná i geometrickou řadou). Je mi líto, ale mám dojem, že stále větší množství lidí si klade otázku, zda bezprostřední ohrožení života jejich a jejich dětí je ekvivalentní snahám ekologů, kteří mnohdy ani nemají bydliště v jejich regionu - a jejich problémy tudíž neprožívají.

Pro ilustraci svého názoru uvádím příklad s dostavbou dálnice D8, kde se již začíná rýsovat ostrý střet mezi občany dotčeného regionu s ochránci přírody. Doporučuji okamžitě ukončit všechny obstrukce, které se týkají dostavby dálnice D8. Jsem přesvědčen o tom, že výstavba "tunelu Kubačka " je z různých důvodů nerealizovatelná a její další prosazování vyvolá soustředěný odpor obyvatel regionu, kterého se týká. Jsem přesvědčen o tom, že tento mediálně zajímavý střet - ve kterém vyhrají obyvatelé (voliči) regionu - by způsobil ekologickým hnutím nenapravitelnou škodu na pověsti.

Vrcholem nevkusu a pohrdání občany dotčeného regionu panem Patrikem je prohlášení, že pokud "projde" časově kratší varianta - bez tunelu kubačka - tak dobu výstavby prodlouží podáváním soudníh žalob.


reklama

 
Karel Novák
Autor je pedagog
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reakce na oba příspěvky pana Nováka - 10. 3. 2005 - Jiří Řehounek

Vážený pane Nováku,
chtěl bych jako Váš profesní kolega a zároveň jako člen Dětí Země a signatář petice za tunel Kubačka reagovat na Vaše příspěvky.
Je mi velmi líto, že se v poslední době podařilo některým politikům navodit dojem, že zlí ochránci přírody brzdí pokrok a chtějí zabránit výstavbě dálnic. Pravdou je totiž opak. Děti Země a další občanská sdružení (včetně severočeských, nejen z "Prahy, Brna či Plzně") od počátku trpělivě opakují, že nejsou proti výstavbě dálnic. Naším cílem je, aby dálnice nelikvidovaly cenné přírodní lokality a krajinný ráz. V řadě případů také prosazujeme taková řešení silniční dopravy, která by měla snížit vliv staveb na životní prostředí a zdraví lidí.
Ředitelství silnic a dálnic ovšem nechce o trasování dálnic jednat. Podle hesla: My vám řekneme, kudy to povede, a vy nám řekněte, jak to udělat, aby to neškodilo. Že se při tom ohýbají a překrucují zákony této země, jak konstatovala mimo jiné i zpráva ombudsmana Otakara Motejla, je zřejmě vedlejší.
První, kdo vyvolal o dálnici D8 skutečné jednání všech stran sporu, byl hejtman Jiří Šulc, kterému za to patří dík. Bohužel se tak stalo až koncem loňského roku. Kdyby se o dálnici vyjednávalo už od počátku, mohlo se po ní dávno jezdit. A stejný model se bohužel uplatňuje i u jiných (nejen)dálničních staveb po celé ČR.
Pokud byste měl zájem o další diskusi na toto téma, jsem Vám na svém e-mailu kdykoli k dispozici. Nevím, zda se mi podaří Vám vyvrátit názor o fundamentalismu a ekoterorismu mém a mých kolegů ochranářů. Ale rozhodně bych se o to rád pokusil. Přeji Vám pěkný den.
Jiří Řehounek

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist