https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/parkovaci-kriminalitu-lze-zastavit
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Parkovací kriminalitu lze zastavit!

24.7.2007
V současné době dosahuje parkovací kriminalita (vykrádání vozidel a zcizování vozidel) jak ve vjezdových parkovacích domech, tak na veřejných parkovištích obecně takového rozsahu, že se stává přímo i mezinárodní ostudou měst v ČR. Zejména poblíž hotelů kde jsou ubytováni cizinci. Zamezit a likvidovat především tuto parkovací kriminalitu lze razantně a jednoznačně. Nikoli však opětovnou stavbou Vjezdových parkovacích domů (VPD), kam má běžně přístup kdokoli, tedy kromě řidičů i zloději.VPD zlodějnu totiž přímo umožňují. Mimo to tyto VPD jsou drahé, s dlouhou dobou výstavby, zabírají zbytečně velkou plochu, jsou nehlídané a neuhlídatelné, a navíc při ukládání a vyjímání vozidel jsou v činnosti motory, které produkují zbytečné exhalace (Při parkování a výjezdu vozidla se spotřebuje na vozidlo 0,3 l benzinu. To např. pro obrat 1500 vozidel za den představuje 450 l benzinu. Z 1 l benzinu vzniká 11,7kg exhalací, což v našem případě představuje 5.265kg exhalací za den, z nichž velká část je karcinogenních! Z 1litru nafty vzniká 36,6kg exhalací. Při mocném bodovém soustředění emisí u VPD a velkých parkovišť zapříčiňují kontaminované emise 6x vyšší výskyt rakoviny.).
 

Jednoznačné řešení zastavení parkovací kriminality existuje a je možné! Požaduje to však radikální změnu myšlení u lidí odpovědných za dopravní situaci ve městech. Musí se již v projektech razantně a jednoznačně zařídit a zajistit, aby nikdo, tedy řidiči, jejich doprovod a vůbec kdokoli jiný, neměl přístup do parkovacího domu. A to je jedině možné zajistit v Automatizovaných parkovacích domech (APD)! Tam přístup nikdo nemá! Příjem a výdej vozidel se koná v chráněné části pro řidiče před APD a bez spuštěných motorů (Nevytváří se exhalace při parkingu,což je přínos i pro ekologii).Vozidla jsou automaticky ukládána a vyjímána ze stání bez přítomnosti osob. APD zaujímají velmi malý prostor, jejich montáž umožňuje rychlou výstavbu. APD mohou být realizovány jako nadzemní, nebo podzemní. Je řada typů APD, které umožňují parking i při nárazových akcích (divadla, sportovní utkání,atd) a realizují je i české firmy. To se řeší bezproblémově buď APD s více vjezdy, nebo realizací potřebného počtu samostatných APD kryjících předpokládaný počet parkujících vozidel při nárazové akci. Není znám jiný systém řešení bezpečného parkingu, který umožňuje policii okamžitou lustraci uložených vozidel dle SPZ. SPZ jsou ukládána při příjmu vozidla automaticky do databáze a umožní tím zjištění zda není právě uloženo ukradené(hledané) vozidlo. Kdyby byl znám jiný systém zamezující zlodějnu, byl by nepochybně prosazován. Proto již nelze mluvit o alternativním řešení, někdy VPD a někdy APD. Nikoli! V zájmu razantního boje proti zlodějně, a i z ekologických důvodů, lze dnes již jednoznačně podporovat a realizovat z uvedených důvodů výhradně jen APD!

Realizace APD však naráží na zájmy stavebních firem a na ně provázané podporovatele (z provizních důvodů) na odpovědných místech rozhodování, včetně navrhujících architektů. Takové uskupení se nazývá „betonové loby“, které ovšem nezáleží na likvidaci zlodějny a ekologii, ale jen na jejich zisku a provizích, které plynou ze získané zakázky stavby VPD.

I tomu se dá zabránit, jestliže Rady měst přijmou zásadní rozhodnutí, kterým uloží jednoznačně realizaci APD při řešení parkingu svého města. Měla by to být dopravní komise města, která by měla být z hlediska odborného pro Radu města a Zastupitele prosazovatelem staveb APD, tedy jednoznačně progresivního, rychlého řešení parkingu ve městě zamezující parkovací kriminalitu. Právě k realizaci progresivních APD je vhodné využít dotací z EU z ROP NUTS 2 příslušných regionů.


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc
Autor je čtenář EkoListu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist