Petr Šimek: 2000 km na CNG - při troše plánováná a pozornosti bez problémů
Vozidlo, které jsme dostali zapůjčeno na testování, byla Škoda Octavia Combi Style G-TEC s motorem 1.4 TSI/81 kW, který je schopen spalovat zemní plyn (CNG) i benzín. Pokyny pro testování byly jednoduché: Jeďte dle svých zvyklostí a pokud možno na CNG. Výsledek našeho testu je, že při trošce pozornosti a plánování lze i takto dlouhou cestu bez problémů realizovat celou na CNG, bez znatelného rozdílu v jízdních vlastnostech co se druhu paliva týče.
Trasa naší cesty byla naplánována následovně: Olomouc – Mohelnice – Holice – Sezemice – Ráby – Kunětice – Hradiště na Písku – Hrobice – Mimoúrovňové křížení Opatovice nad Labem – R35 směr D11 – D11 směr Praha – Praha směr D8 - A17 Drážďany – A14 směr Lipsko – Halle – Magdeburg – A2 Hannover – Gütersloh.
Zpáteční trasa byla rozdílná jak v trase, tak i způsobu jízdy: rozhodli jsme se využít po maximální dobu tempomat: Gütersloh – A2 Hannover – A33 směr Paderborn – A44 směr Kassel – A7 směr Göttingen – A38 směr Lipsko – A14 směr Drážďany – A17 směr Ústí nad Labem – D8 směr Praha – D11 směr Hradec Králové – Silnice 36 směr Pardubice – Pardubice – Holice – Mohelnice – Olomouc.
Naše cesta začínala v Olomouci, pro test výhodně, protože v Olomouci je kromě jiných k dispozici plnicí stanice na běžné pumpě firmy Lukoil na Lipenské ulici. Vyrazili jsme, vozidlem obsazeným dvěma dospělými osobami, z Olomouce ve středu 22.4.2015 v 8:30 nejprve k pumpě na dotankování. Plná nádrž benzínu Natural 95 a plná nádrž CNG, což bylo 16,2 kg plynu. Palubní počítač stanovil dojezd na 320 km. Kvalitu CNG ocenil na 100 %. Cesta probíhala bez komplikací s přestávkou na pumpě na cca 80 km dálnice D11 ve směru na Prahu.
Další zastávkou bylo v Praze nákupní centrum Černý most. Toto místo bylo zvolenou ze dvou důvodů. Je v blízkosti dálnice a jsou zde k dispozici nadzemní garáže. Zajímalo nás, zda je vjezd vozidlům s pohonem na CNG povolen. Dle očekávání jsme narazili na první rozdíl oproti sousedním státům. Do podzemních i nadzemních garáží je vjezd vozidlům na LPG i CNG zakázán. Proč platí toto omezení pouze u nás, a proč je omezen vjezd i do nadzemních garáží, je otázkou. U podzemních garáží je důvod v případě LPG jasný. Je těžší než vzduch a v případě úniku by se hromadil v podzemních prostorách garáží. U CNG je tento důvod zřejmý už méně. Jedná se o rozdílné plyny a technologie ve vozidlech, CNG (stlačený zemní plyn) je lehčí než vzduch a platná legislativa určuje, že CNG vozidla mohou parkovat ve všech případech v nadzemních garážích nebo v soukromých garážích (omezení vjezdu veřejnosti).
Pokračujeme v naší cestě dále a kousek za Prahou na dálnici D8 se začínáme rozhlížet po další plnicí stanici. Máme sice vytisknutý seznam stanic, ale víceméně náhodou jsme v navigaci v bodech zájmu objevili záložku PLNICÍ STANICE NA CNG. Navigace dle aktuální polohy určí nejbližší stanici a dovede k ní. Volba padla na stanici CNG expert Terezín. Po sjezdu z dálnice D8 a nalezení místa se pokoušíme natankovat, bohužel po prostudování návodu zjišťujeme, že je třeba tankovací kartu, kterou nevlastníme. Probíhá vyhledání obsluhy stanice a doplnění je možné až po její asistenci. Doplňujeme 14,5 kg plynu s cenou 24,80 Kč za kg a pokračujeme po návratu na dálnici ve směru do Německa.
Jedeme po naší zvolené trase a další dotankování je na čerpací stanici Aral na dálnici A14 u města Halle. Zde jsme zjistili další rozdíl. Vozidlo zobrazilo kvalitu CNG pouze 90 %. Nicméně tankujeme u běžné pumpy, není třeba volat obsluhu i platba je bez problémů. Cena je 1,12 Euro za kg. U Braunschweigu se dostáváme do dopravní zácpy a sjíždíme z dálnice a přes Salzgitter a Hildesheim po silnici 39 a 37 ve směru na Hannover se dostáváme zpět na dálnici A7 a poté u Hannoveru na A2. Bohužel i díky hledání trasy jsme přestali brát na zřetel spotřebu CNG a vozidlo proto přepíná na benzín a my dotankujeme CNG až na Total Autohof na dálnici A2 v blízkosti Bad Nenndorf. Opět není třeba volat obsluhu a i platba je bez problémů. Cena je 99 centů za kg. V tuto chvíli nám zbývá necelých 100 km do cíle, a proto již tankování neřešíme.
Další den využíváme vozidlo pro cestu do firmy i zpět pouze na plyn a v pátek 24.4.2015 zahajujeme návrat rovněž dotankováním a to přímo v Gütersloh. Tankujeme opět na běžné pumpě Aral a vyrážíme s plnou nádrží zpět, tentokrát po směru A44 na Kassel. Dotankování probíhá na pumpě Shell u města Bleicherode, zhruba 3 km od dálnice A38. Pokračujeme dále na A14 a poslední tankování v Německu je na Total Autohof u města Döbeln. Poté naše cesta pokračuje bez přestávky až za Prahu, kde se rozhodujeme, kde doplnit plyn. Zda v Hradci, nebo Pardubicích. Volba padla na Pardubice. Podle navigace jsme vyhledali plnicí stanici, bohužel tato je určena pouze pro dopravní podnik, nebo držitele karet, takže máme smůlu a pokračujeme dále dle navigace k následující stanici, která má být u firmy Nopek v obci Hrušová. Bohužel i zde se jedná o stanici, která je pouze pro firmu, nebo držitele karet. Vozidlo opět po zhruba 3 km přepíná na benzín a my pokračujeme v jízdě směr Olomouc. K našemu překvapení objevujeme plnicí stanici u pumpy Benzina na silnici 35 u obce Gajer za Litomyšlí, o které nevěděla navigace ve voze. Doplňujeme proto plyn a cestu dokončujeme s palivem CNG. Celkově jsme urazili 1960 km, z toho 100 km na benzín. Palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu 5,2 kg plynu na 100 km a spotřebovali jsme 97 kg plynu.
Náš závěr z testu je, že z CNG se již stalo plnohodnotné palivo, u kterého nelze rozeznat rozdíly v kvalitě jízdy, naopak značným plusem je absence velkého podílu znečišťujících látek ve výfukových plynech. Pro doporučení vozidla na CNG co by vozidla služebního i soukromého jasně hovoří ekonomika provozu, která, jak lze dopočítat i z uvedených spotřeb, činí zhruba 1 Kč na kilometr v nákladech na palivo. Návratnost investice do vozidla na CNG bude u každého provozovatele jiná, nicméně dle aktuálního ceníku Škoda Auto je rozdíl v základní konfiguraci 100 000 Kč, což při nájezdu 30 000 km ročně znamená návratnost 3 roky a 4 měsíce.
K rozdílům mezi Německem a Českou republikou patří rozhodně hustější síť plnicích stanic a bezproblémové placení v Německu. Nezanedbatelným kladem je rovněž absence legislativních omezení v garážování vozidel. Po naší zkušenosti lze prakticky jakékoliv firmě, která má služební vozidla, pořízení auta na CNG doporučit, včetně vlastní plnicí stanice.
Další setkání s tímto palivem přišlo až při studiu na vysoké škole, dnešní Mendelově univerzitě v Brně, při studiu předmětu alternativní zdroje energie. Psal se rok 2006 a situace byla taková, že v té době byly v mém okolí 2 stanice na plnění vozidel zemním plynem a to 1 ve zmíněném Prostějově a druhá v Brně, která byla zanedlouho uzavřena pro nezájem. Situace dnes je zcela jiná.
reklama