https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/podrobneji-o-kostlivcich-na-mzp
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Miroslav Šefara: Podrobněji o kostlivcích na MŽP

5.11.2003
Podle reakce pana Mgr.Pavla Činčery vnímám, že strohé tvrzení vyžaduje podrobnější vysvětlení.
 
Názor vychází z dlouhodobé zkušenosti z provozování mezinárodní přepravy zboží vnitrozemskou vodní dopravou. Česká plavba vozí ročně řádově milion tun v relacích ČR – severní a západní Evropa. V této oblasti je jediným relevantním konkurentem na trhu německá železnice. V případě, že česká plavba z důvodů sucha nefunguje, dochází na dopravním trhu k dvěma efektům, mimořádně nepříznivým pro české majitele zboží a Českou republiku. Jednak se zboží z vodní dopravy (v exportu i importu z námořních přístavů) přesune na německou železnici (německou proto, že naše končí na hranicích) a přepravci jsou nuceni zaplatit vyšší dovozné, navíc je to nákup služby od cizího dopravce, který vchází do obchodní bilance jako český dovoz. Za druhé, a to je ještě horší, se německá železnice stává monopolem na trhu a podle toho se také chová: přestává okamžitě poskytovat až 50-ti procentní slevy na další miliony tun českého exportu a importu, které vozí, s dalšími negativními dopady do obchodní bilance a v řadě případů do konkurenceschopnosti a vůbec prodejnosti českých produktů. Ročně se tak jedná o miliardy Kč.

Kamiony do této hry vstupují tím způsobem, že v době,kdy plavba nejede, vozí např. hnojiva z Lovochemie Lovosice přes Cínovec do Německa, v době splavnosti Labe to odvozí lodě, ročně se jedná o cca 200 tis tun, jen z této jediné fabriky.
Pokud opustím zahraniční přepravy, dovolím si ještě několik názoru k trhu v ČR:

1. Převedení energetického uhlí z vodní dopravy na železnici (roční objem byl cca 3,5 mil tun mimořádně drobné a prašné komodity) zcela určitě zhoršil dopady na životní prostředí a to je myslím správné téma pro ekology, bohužel to asi nezapadá do jejich doktríny o čisté a bezchybné železnici. Jistě stát tímto částečně snížil ekonomické ztráty na ČD, nově vybudovaná vodní cesta do Chvaletic ale zůstává nevyužita a vlaky dál vesele cukrují zlatý pruh země české uhelným prachem. Nehledě na to, že lodě byly pro přepravce levnější.

2. Podobný osud potkal dopravu stavebních hmot do Prahy a vývoz sutě z Prahy. Místo toho, aby tyto hromadné substráty vozily za pár korun lodě (přímo v centru Prahy jsou přístavy a překladiště), statisíce tun hromadných substrátů vozí do a z Prahy za podstatně vyšší ceny náklaďáky. Na frak dostává ekologie, doprava v Praze a oškubáni jsou zákazníci, většinou stát.
To je realita a možná zajímavá témata pro ochránce životního prostředí. Pokud opravdu chtějí chránit životní prostředí.


reklama

 
Ing. Miroslav Šefara
Autor je členem představenstva ČSPL a.s. Děčín a zastupitel Děčína
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist