Ing. Miroslav Šefara: Podrobněji o kostlivcích na MŽP
Kamiony do této hry vstupují tím způsobem, že v době,kdy plavba nejede, vozí např. hnojiva z Lovochemie Lovosice přes Cínovec do Německa, v době splavnosti Labe to odvozí lodě, ročně se jedná o cca 200 tis tun, jen z této jediné fabriky.
Pokud opustím zahraniční přepravy, dovolím si ještě několik názoru k trhu v ČR:
1. Převedení energetického uhlí z vodní dopravy na železnici (roční objem byl cca 3,5 mil tun mimořádně drobné a prašné komodity) zcela určitě zhoršil dopady na životní prostředí a to je myslím správné téma pro ekology, bohužel to asi nezapadá do jejich doktríny o čisté a bezchybné železnici. Jistě stát tímto částečně snížil ekonomické ztráty na ČD, nově vybudovaná vodní cesta do Chvaletic ale zůstává nevyužita a vlaky dál vesele cukrují zlatý pruh země české uhelným prachem. Nehledě na to, že lodě byly pro přepravce levnější.
2. Podobný osud potkal dopravu stavebních hmot do Prahy a vývoz sutě z Prahy. Místo toho, aby tyto hromadné substráty vozily za pár korun lodě (přímo v centru Prahy jsou přístavy a překladiště), statisíce tun hromadných substrátů vozí do a z Prahy za podstatně vyšší ceny náklaďáky. Na frak dostává ekologie, doprava v Praze a oškubáni jsou zákazníci, většinou stát.
To je realita a možná zajímavá témata pro ochránce životního prostředí. Pokud opravdu chtějí chránit životní prostředí.
reklama
Autor je členem představenstva ČSPL a.s. Děčín a zastupitel Děčína