https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/poslanci-tunelovali-silnicni-dan
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Jan Zeman, CSc.: Poslanci tunelovali silniční daň

18.2.2004
Ekologicky silně závadná a nebezpečná silniční doprava je proti ekologicky šetrné a bezpečné dopravě železniční nejen v ČR dlouhodobě zvýhodňovaná. Základní ekonomické parametry této nerovnosti ukazuje tabulka.
 
Tabulka - Základní parametry zpoplatnění silnic v ČR v l. 1993-2002 v mld. Kč

RokNáklady na silniceVýnos zpoplatnění silnicČisté nekalk. náklady silniční dopravyČisté nekalk. náklady železniční dopravySaldo
19939,2234,3416,8927,0469,846
199412,5344,1524,3019,05215,249
199515,8034,8334,5466,70227,844
199618,8335,2240,21310,15730,056
199721,9675,55745,90116,11829,783
199821,5976,01847,46118,90128,56
199920,0897,22639,05414,90524,149
200020,0956,46543,65718,92124,736
200119,5526,72540,08918,64021,449
200224,6027,41745,06419,40425,66

Hrubé nekalkulované náklady zahrnují veřejné náklady na dopravní infrastrukturu, veřejné dotace na obnovu vozidel veřejné dopravy, veřejné dotace na ztrátovost pravidelné osobní dopravy, odhadované náklady na dopravní policii, vyčíslitelné daňové úlevy z důvodů ochrany životního prostředí, ekonomickou část na zdraví lidí vlivem nehod, emisí a hluku, odhadované škody z rozvratu klimatu a veřejné náklady na autovraky. Čisté nekalkulované náklady jsou hrubé nekalkulované náklady minus výnos spotřební daně za pohonné hmoty minus zpoplatnění silnic. Saldo je rozdíl čisté nekalkulované náklady silniční minus železniční dopravy v ČR. Výše nákladů na silnice je z ročenek dopravy. Výnos zpoplatnění silnic je z údajů Ministerstva financí. Saldo čisté nekalkulované náklady silniční minus železniční dopravy včetně zohlednění hlavních externalit a spotřební daně na pohonné hmoty jsem spočítal já.

Tabulka ukazuje, jak málo se uživatelé silnic podílí na nákladech na silniční síť. Toto tvrzení je nutné zpřesnit v tom smyslu, že lehká auta do 3,5 tuny přibližně hradí svůj podíl na opotřebení silnic, resp. celý deficit připadá na těžší a těžká silniční vozidla, zvláště pak na těžké kamiony, které se o devastaci naší silniční sítě zasloužili nejvíce.

Dalo by se čekat, že se silniční daň bude pro auta nad 3,5 tuny zásadně zvyšovat. Ministerstvo financí ČR navrhlo malou harmonizační novelizaci zákona o silniční dani s EU, která měla zpoplatnění silnic lehce přeskupit, ale celkovou výši zpoplatnění silnic uživatelům zachovat. Jiného názoru byli poslanci Sněmovny. Návrh novely zákona o silniční dani upravili v tom smyslu, že nákladní auta splňující standardní emisní normu Euro 2 budou mít 60% úlevu a nákladní auta splňující přísnou emisní normu Euro 3 budou mít 65% slevu na silniční dani. Tyto změny se pokouší vydávat za stimul k ochraně životního prostředí. Reálně jde ale o změny k podpoře ekologicky vysoce závadné silniční dopravy. Bylo přijatelné uvažovat o úlevách na silniční dani pro auta splňující pouze přísnou emisní normu Euro 3 a jen v rozsahu 20-25%. Rozhodnutím Parlamentu ČR rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury má přijít podle prvních odhadů asi o 200-300 mil. Kč/rok.


reklama

 
Ing. Jan Zeman, CSc.
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist