Ing. Jan Zeman, CSc.: Poslanci tunelovali silniční daň
Rok | Náklady na silnice | Výnos zpoplatnění silnic | Čisté nekalk. náklady silniční dopravy | Čisté nekalk. náklady železniční dopravy | Saldo |
1993 | 9,223 | 4,34 | 16,892 | 7,046 | 9,846 |
1994 | 12,534 | 4,15 | 24,301 | 9,052 | 15,249 |
1995 | 15,803 | 4,83 | 34,546 | 6,702 | 27,844 |
1996 | 18,833 | 5,22 | 40,213 | 10,157 | 30,056 |
1997 | 21,967 | 5,557 | 45,901 | 16,118 | 29,783 |
1998 | 21,597 | 6,018 | 47,461 | 18,901 | 28,56 |
1999 | 20,089 | 7,226 | 39,054 | 14,905 | 24,149 |
2000 | 20,095 | 6,465 | 43,657 | 18,921 | 24,736 |
2001 | 19,552 | 6,725 | 40,089 | 18,640 | 21,449 |
2002 | 24,602 | 7,417 | 45,064 | 19,404 | 25,66 |
Hrubé nekalkulované náklady zahrnují veřejné náklady na dopravní infrastrukturu, veřejné dotace na obnovu vozidel veřejné dopravy, veřejné dotace na ztrátovost pravidelné osobní dopravy, odhadované náklady na dopravní policii, vyčíslitelné daňové úlevy z důvodů ochrany životního prostředí, ekonomickou část na zdraví lidí vlivem nehod, emisí a hluku, odhadované škody z rozvratu klimatu a veřejné náklady na autovraky. Čisté nekalkulované náklady jsou hrubé nekalkulované náklady minus výnos spotřební daně za pohonné hmoty minus zpoplatnění silnic. Saldo je rozdíl čisté nekalkulované náklady silniční minus železniční dopravy v ČR. Výše nákladů na silnice je z ročenek dopravy. Výnos zpoplatnění silnic je z údajů Ministerstva financí. Saldo čisté nekalkulované náklady silniční minus železniční dopravy včetně zohlednění hlavních externalit a spotřební daně na pohonné hmoty jsem spočítal já.
Tabulka ukazuje, jak málo se uživatelé silnic podílí na nákladech na silniční síť. Toto tvrzení je nutné zpřesnit v tom smyslu, že lehká auta do 3,5 tuny přibližně hradí svůj podíl na opotřebení silnic, resp. celý deficit připadá na těžší a těžká silniční vozidla, zvláště pak na těžké kamiony, které se o devastaci naší silniční sítě zasloužili nejvíce.
Dalo by se čekat, že se silniční daň bude pro auta nad 3,5 tuny zásadně zvyšovat. Ministerstvo financí ČR navrhlo malou harmonizační novelizaci zákona o silniční dani s EU, která měla zpoplatnění silnic lehce přeskupit, ale celkovou výši zpoplatnění silnic uživatelům zachovat. Jiného názoru byli poslanci Sněmovny. Návrh novely zákona o silniční dani upravili v tom smyslu, že nákladní auta splňující standardní emisní normu Euro 2 budou mít 60% úlevu a nákladní auta splňující přísnou emisní normu Euro 3 budou mít 65% slevu na silniční dani. Tyto změny se pokouší vydávat za stimul k ochraně životního prostředí. Reálně jde ale o změny k podpoře ekologicky vysoce závadné silniční dopravy. Bylo přijatelné uvažovat o úlevách na silniční dani pro auta splňující pouze přísnou emisní normu Euro 3 a jen v rozsahu 20-25%. Rozhodnutím Parlamentu ČR rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury má přijít podle prvních odhadů asi o 200-300 mil. Kč/rok.
reklama