https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/posledni-ostrovy-romantiky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Němec: Poslední ostrovy romantiky

24.2.2000
Ahoj kamarádi, rád bych se s vámi podělil a trochu vás vyburcoval. Územní plán, pojem, který mnohému nic neříká, ale pro mnohé z nás představuje skryté nebezpečí. Dovede zranit hlavně nás romantiky. Jako dítě jsem jezdíval s oddílem za město na výlety. Krajina za Prahou byla pestrá. Jako kluci jsme obdivovali chatové osady, což tehdy znamenalo skupiny volně rozptýlených srubů. Po dvaceti letech jsem se ve stejných místech brodil bahnem dobíhající stavby ke svému paneláku.
 
Pocit to byl rozporuplný. Byl jsem rád, že mám možnost bydlet ve svém, ale nezapomněl jsem, co jsem tu prožíval před dvěma desetiletími. Sruby a malé chaty zůstaly, jen byly obehnány ploty jako obrana před vetřelci. Mezi ty jsem se tenkrát zařadil i já.

Po dalších deseti letech bylo již vše vybetonováno či vyasfaltováno. Výstavba postoupila o deset kilometrů dál, většinu chat nahradily vilky. Cesta MHD do centra trvá půl hodiny, zatímco dříve šlo o celodenní výlet. Stavbu první dálnice jsem vnímal obdobně. Gigantické konstrukce mostů, velký zábor a poškození krajiny v okolí stavby ve mně vyvolávalo otázku, zda to stojí za to. Hodně lidí bylo na tuto stavbu hrdých, brali ji za svoji. Vzdálenosti i doba cestování se zkrátily. Dálnice stáhla většinu dopravy z okolí. Zvýšil se ale také hluk, který je teď slyšitelný z několikakilometrové vzdálenosti.. Problém s odpadky donutil časem správu dálnic uzavřít většinu odpočívadel. Zátěž znečištění půd a vody v okolí dálnice těžkými kovy se radikálně zvýšila. Stoupla i cena pozemků a tak na sebe ani další stavební ruch nenechal dlouho čekat.

Přesto si velmi dobře pamatuji, jak bylo veřejně, včetně sdělovacích prostředků, slibováno, že v okolí dálnic se nic stavět nebude. Tlak dopravy si vyžádal i rozšíření samotné dálnice, protože její původní kapacita se brzy naplnila. Zvýšila se tak i hluková zátěž, která se obvykle v hustě obydlených oblastech řeší instalací protihlukových bariér. Ale co tam, kde takové bariéry nejsou?

Dálnic přibývá, přibývá i vyasfaltovaných lesních cest a pohodlní lidé se dostávají i do míst pro ně dříve nedostupných. Terénní auta a motorky dnes jezdí po našich dřívějších pěšinkách. Úředníci kdesi v kancelářích sestavují územní plán a nám romantikům zbývají již jen poslední ostrůvky. Všichni do jisté míry pokrok a pohodlí civilizace přebíráme. Přeji všem, aby našli pro sebe ten nejlepší způsob, jak o tyto zbývající ostrůvky bojovat.


reklama

 
Pavel Němec
Autor je čtenář EkoListu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist