Václav Procházka: Pražská SOS podává oznámení o možné korupci radnice
Oznámení o podezření z korupce blíže neurčených osob na Magistrátu a v zastupitelstvu Hlavního města Prahy
Magistrát Hlavního města Prahy podle informací ze sdělovacích prostředků v září roku 2007 rozhodl o tom, že bude podporovat prodloužení trasy metra A až na letiště, a nikoliv výrazně levnější – a podle názoru většiny dopravních odborníků i efektivnější - železniční spojení, které by zároveň výrazně zlepšilo i dopravu do Kladna. Již během několika předcházejících měsíců představitelé města tvrdili, že se rozhodují mezi těmito dvěma variantami. Nicméně přesto, že se jedná o investici přesahující 20 miliard Kč (méně než 10 miliard v případě železničního spojení), rozhodnutí Magistrátu není podpořeno žádnými odbornými podklady, které by srovnávaly obě varianty a poukazovaly na výhodnost zvoleného řešení. Na veřejnosti se objevily spíše jen populistické argumenty některých představitelů Rady Hlavního města Prahy (zvláště primátora Béma), případně představitelů MČ Praha 6.
Argumentace zastánců metra je skutečně pozoruhodná. Především radní za ODS ve spolupráci s MČ Praha 6 se snaží železniční spojení zdržovat různými obstrukcemi, například požadavky na co nejmenší využívání zmodernizované tratě přes Dejvice (omezením rychlosti aj.), značně přehnanými nároky na protihlukovou ochranu a neúměrným odporem proti sebemenším zásahům do území. Kdyby stejným metrem měřili i silničním stavbám, musely by se nejen zrušit veškeré plány na výstavbu okruhů a radiál, ale také už dávno zastavit provoz na Evropské třídě a mnoha dalších. Argumentace v podání primátora Béma pak spíše připomíná taktiku „Stokrát opakovaná lež se stane pravdou“, protože když údajně nejpopulárnější politik v Česku řekne, že metro je výhodnější než „rychlodráha“, tak to přece musí být pravda, i když k tomu nemá žádné argumenty.
Nicméně po patnácti letech byl již Magistrát donucen uznat, že zřízení kvalitního železničního spojení Praha-letiště-Kladno je potřebné. Město Praha ovšem určilo prodloužení metra jako prioritu, přestože situace v dopravě na letiště je již dlouhodobě kritická a stavba metra přes Motol z Dejvic je záležitostí na mnoho let. Opět neexistují žádné odborné podklady, z nichž by vyplývalo, že na letišti je potřebná obsluha oběma druhy kolejové dopravy (a to i v případě, že na veřejnou dopravu přesedne většina těch, co dnes jezdí automobily). To ostatně Magistrát přiznává a na svých internetových stránkách uvádí: "Systémově je souběh obou systémů v koncovém úseku trasy vzhledem k poptávce málo efektivní." Železniční spojení ovšem může být vybudováno mnohem rychleji než metro, a dvojnásob to platí pro novou trať z Hostivic, která je velmi důležitá pro napojení letiště na meziměstskou dopravu.
Existuje proto důvodné podezření, že záměrem těch, kdo prosadili rozhodnutí o prodloužení metra na letiště, je postavit - nebo aspoň rozestavět - metro až na Ruzyni dříve, než bude všem jasné, že není potřebné. To znamená dříve, než bude zprovozněno železniční spojení. Pokud by se tento záměr podařil, může to prospět jen úzkým zájmovým skupinám, z nichž některé ovšem mohou mít značný finanční vliv. Proto je podezření z korupce zcela na místě.
V zásadě nejsme proti prodloužení trasy A do Motola, ale pokud by to mělo vést ke zdražení jízdného až o 50 %, o němž se již začíná mluvit jako o reálné možnosti, bylo by to spíše kontraproduktivní.
Strana pro otevřenou společnost již na jaře 2007 zaslala pražským radním dopis (podepsaný i několika dalšími politiky, rovněž občany Prahy), v němž je vyzývá, aby se zasadili o zřízení efektivního železničního spojení bez zbytečných odkladů. Přestože dopis dostali všichni radní a zákonná lhůta pro odpověď uplynula již v květnu, dosud odpověděl (pouze za sebe) jen radní pro ŽP Petr Štěpánek (SZ), do jehož kompetencí tyto záležitosti spadají jen okrajově; po uplynutí lhůty též osobně náměstkyně primátora Reedová, která však také vyjádřila spíše jen vlastní osobní názor.
Radní Štěpánek ve své odpovědi napsal, že pro vznik obou potřebných železničních spojení z Prahy na letiště udělá maximum. Petr Štěpánek je ovšem známý nejen jako politický turista, ale také tím, že hodně slibuje. Proč se k záležitosti nevyjádřil aspoň radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS)? Možná si pamatuje, že toho o rozvoji železnice v rámci pražské městské dopravy mnoho nasliboval už před čtyřmi roky, a tak by jeho případné další sliby nemusely působit moc věrohodně. Nebo že by byl radní Šteiner natolik nekompetentní, že není schopen se k dopravnímu spojení na letiště vyjádřit samostatně? Vyloučeno to není, protože nemá vůbec vysokoškolské vzdělání, a o jeho odborných předpokladech vůbec lze pochybovat. Přitom Praha není až tak malým městem, aby na takovém postu nemohla mít někoho odborně zdatnějšího.
Je třeba upozornit, že prodloužení metra až na letiště znamená nejen velkou investici, ale i značné provozní náklady. Již delší dobu jezdí metro na trase B v centru značně přeplněné, a to nejen ve špičce, ale často i pozdě večer. Dopravní podnik tedy šetří nejen na nákupu nových souprav, ale i na provozu. Prodloužení metra - jehož provoz je samozřejmě dražší než provoz vlaků - tuto situaci pochopitelně nezlepší. Další zdražení MHD, o kterém se již začíná mluvit jako o možnosti pro příští rok, sice může krátkodobě zvýšit tržby, ale také část cestujících odradit.
Kdo metrem (na rozdíl od většiny radních) často jezdí, může si například všimnout, že na konečnou "Depo Hostivař" jezdí metro velmi často prázdné, přestože sem v některých časech zajíždí jen každá druhá souprava. Využití této nové stanice se snad v budoucnu zlepší, k čemuž by mohlo přispět i zřízení zastávky na dlouho slibované nové městské vlakové lince. Ale radnici se zřejmě nevyužívané trasy metra líbí, a proto je už delší dobu v územním plánu nesmyslné prodloužení metra A až do polí u Dolních Měcholup.
Jako občan Prahy tedy žádám o vysvětlení, proč Hlavní město Praha rozhodlo bez dostatečných podkladů o investici přesahující 20 miliard Kč, a pokud snad nějaké takové podklady má, proč je dosud nezveřejnilo a vyhýbá se otevřené diskusi k tomuto tématu. Žádám také o vysvětlení, proč většina radních, včetně primátora a jeho tří náměstků a radního pro dopravu, neodpověděla v zákonné lhůtě na dopis, který jsem 12.4. 2007 odevzdal v jedenácti vyhotoveních v podatelně Magistrátu Hl.m. Prahy.
V Praze, dne 15.10.2007
Kurzívou jsou vyznačeny komentáře autora, které nebyly vloženy do formuláře na protikorupčním portálu.
reklama
Autor pracuje na VŠCHT na oddělení technické mineralogie. Člen Strany pro otevřenou společnost od r. 2003.
Online diskuse
Doplněna kurzíva - 23. 10. 2007 - Hugo Charvát(EkoList)V textu jsou kurzívou oddělelny komentářa autora od textu odeslaného na protikorupční portál. |