Daniel Vondrouš: Příliš zdaněný kostlivec
Ne tak Česká republika. Vyjednávání s Evropskou unií o přeřazení ekologických (a dalších) výrobků (a služeb) do základní sazby DPH ukončila Zemanova vláda oficiálním uzavřením příslušné kapitoly v listopadu 2001. Předtím si nechala ujít příležitost navrhnout výjimku či přechodné období alespoň pro některé ekologicky šetrné technologie a výrobky. Přes malou naději na úspěch by to bývalo stálo alespoň za pokus. Hlavní chyba ale nastala poté – o tomto zásadním kroku se až na několik vybraných expertů a politiků nikdo nedozvěděl. S takovou prohrou se nikdo příliš chlubit nechtěl a navíc se fakticky měla projevit až těsně před vstupem do EU v podobě zakotvení zmíněné smlouvy do české legislativy. Problém se ukryl do skříně a vynořil se až v podobě kostlivce - ztratili jsme nejméně rok.
Řešení přitom je možné. Státy EU ještě před sjednocením svých sazeb DPH hledaly a našly různé formy kompenzací negativního dopadu na ekologicky šetrné výrobky. Šlo o kombinaci mnoha nástrojů - nárůst některých spotřebních daní a poplatků, fiskálně neutrální ekologická daňová reforma (EDR), zákon na podporu obnovitelných zdrojů energie, dotace do rozvoje ekologického zemědělství a šetrného turistického ruchu, daňové úlevy, dotace a půjčky pro ekologické investice, přehledné značení výrobků podle jejich dopadů na životní prostředí atd. Většinu těchto nástrojů Česká republika buď již má k dispozici, nebo je právě připravuje.
Nová vláda schválila důležité programy – jeden na podporu využití bioplynu a výstavby bioplynových stanic, druhý pro přidávání biopaliv do pohonných hmot. Státní fond životního prostředí úpravou systému poskytování dotací a půjček zrychlil a zjednodušil vyřizování žádostí, nelze ovšem očekávat, že by jeho příjmy (a tím i výdaje) nějak závratně stoupaly. Zákon o obnovitelných zdrojích je hotov - čeká jej projednání ve vládě. Rychle probíhá i příprava ekologické daňové reformy. S podporou MŽP se zlepšila také propagace značky „Ekologicky šetrný výrobek“ – zájem jejích nositelů na marketingovém využití se však stále ani zdaleka neblíží tomu, který projevují firmy z EU. Řada opatření je na dobré cestě, díky zpoždění - během něhož uzrál onen dobře utajený kostlivec – se ale všem negativním dopadům nejspíš zabránit nepodaří.
Kostlivci jsou nevypočitatelní. Jeden přiběhne ze Šumavy, druhý se připlazí po dálnici, další třeba číhá někde v šanonu. Jejich nezbytná likvidace navíc vždy odsouvá ostatní důležitou práci. Přeji všem kostlivcům pokojnou a rychlou smrt.
reklama