https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/problematicke-sviceni-motorovych-vozidel-ve-dne-a-ochrana-atmosfery?ids%5Bx7302c2fa496a578a53c28bf1a2ba818c%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

RNDr. Jiří Hanzlíček: Problematické svícení motorových vozidel ve dne a ochrana atmosféry

10.4.2008
Povinné svícení aut ve dne je dnes zavedeno ve 14 zemích Evropské unie. Po nezbytném lobingu poslanců bylo schváleno i u nás. Našimi medii bylo zcela přehlédnuto, že v Rakousku především z bezpečnostních důvodů je uvedené nařízení již zrušené.
 
Již z toho je zřejmé, že jde o diskutabilní záležitost, na kterou lze pohlížet z mnoha stran. Zatím nebyly exaktně prokázány jednoznačně kladné dopady na zvýšení bezpečnosti na komunikacích. Podle zveřejněných statistik se nehodovost u nás zhoršuje, jindy zase zlepšuje bez udávání bližších důvodů. Po ekonomické stránce je však dokladována mnoha odborníky při rozsvícených reflektorech vyšší spotřeba pohonných hmot o dvě až čtyři procenta.

V oficiálním Národním inventarizačním systému skleníkových plynů jsou uvedeny naše roční emise z motorových vozidel, přepočtené na ekvivalent oxidu uhličitého. Při výpočtu pouhého tří procentního navýšení spotřeby pohonných hmot to představuje zvýšení emisí kolem 263 tisíc tun skleníkových plynů za rok. Rozhodně to nelze považovat za náš zanedbatelný „přínos“ k tolik dnes proklamované ochraně atmosféry, které by mělo zabránit globálnímu oteplování. V žádném případě již pak nelze hovořit o potřebném snižování dovozu ropy.

Problematické je rovněž směrnicemi Evropské unie vynucené přidávání biopaliv do pohonných hmot, výrobně dražších, než stoupající ceny ropy. Konkrétní dopad na snížení exhalací motorových vozidel je zde kromě zvyšování nákladů v rafineriích málo významný.

Zvýšení spotřeby pohonných hmot představuje vítaný příspěvek do státního rozpočtu. Na druhé straně je nutné si položit otázku, zda je úměrný zvýšenému podílu vypouštěných exhalaci motorových vozidel, dopadům a rizikům na zdraví občanů a zatím otazníkovému zlepšení bezpečnosti provozu.

V případě ČR se mohou zdát zvýšené emise oxidu uhličitého vyvolané denním svícením motorových vozidel málo významné. V měřítku Evropské unie, která vydává jednu směrnici za druhou, nelze na již nad vyvolanými exhalacemi mávnou rukou. Jednoznačně nelze z mnoha pohledů bez bližší expertizy rozhodnout o účelnosti denního svícení motorových vozidel. Pro ochránce klimatu může však být novým námětem do řetězce prosazovaných a nařizovaných úsporných opatření.


reklama

 
RNDr. Jiří Hanzlíček
ekologický poradce
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Trocha kupeckých počtů pro ekofašisty - 11. 4. 2008 - Bedřich

Příkon žárovek osobního auta:
2x vpředu 2x65W = 130W
2x vzadu 2x15W = 30W
2x parkovací vpředu 2x5W=10W
2x osvětlení SPZ 2x10W=20W
něco v palubní desce, cca 10W
CELKEM asi 200W (-/+)
Alternátor má účinnost cca 0,4, z motoru mu musíme dodat

0,2/0,4=0,5kW
Spalovací motor má účinnost když moc, tak 0,35.
Pro alternátor potřebujeme motoru dodat 0,5/0,35=1,42 kW výkonu
Předpokládáme, že z benzínu lze získat 11kWh/litr.
Jeden l benzínu je asi pro 7,7 hodin svícení.
Za hodinu spotřebujeme na svícení 0,13l benzínu (1/7,7).
Kdyby auto jezdilo 3 hodiny denně, máme 3x0,13=asi 0,4l spotřebu
Pro například 3 miliony aut máme za tři hodiny cca 1.200.000 litrů

spáleného benzínu DENNĚ (ano, milion dvě stě tisíc!).
To je jen benzín. Máme i nákladní auta a tam to bude podobné, ale bude

jich podstatně víc a víc provozních hodin.
Ptám se ekologistů: umíte počítat? A myslet? Čím?
Odpovím si sám. NE.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist