Dr. Simon Cripps: Proč se tanker Prestige pohyboval v choulostivé mořské oblasti?
Tanker Prestige se nikdy neměl dostat tam, kam se dostal. Vezl náklad těžkého průmyslového paliva - jednoho z nejhorších v případě havárie - přes oblast s bohatým výskytem mořských a ptačích biologických druhů, kde obživa více než šedesáti procent místního obyvatelstva závisí na rybolovu. Navíc když začala z tankeru unikat ropa, byl odvlečen dále od pobřeží, kde se ponořil v oblasti Galicijské lavice - mořského pahorku či podmořské hory s vysokou biodiverzitou, kterou WWF navrhla jako chráněnou mořskou oblast.
Následky ropy uniklé do vody a postupně pokrývající pobřeží jsou již nyní závažné. Podle posledních odhadů budou 4000 galicijských rybářů a až 28 000 zaměstnanců v návazných průmyslových odvětvích bez práce. S následky havárie se oblast pravděpodobně bude vyrovnávat po následujících deset let a dopad na životní prostředí bude zřejmý během následujících 20-30 let. To jsou bezpochyby chmurné vyhlídky, ovšem dojde-li k úniku 60 000 tun ropy, která se stále nachází v tankeru, důsledky budou katastrofální.
Sdělovací prostředky nejprve soustředily svoji pozornost na nebezpečí jednoplášťových tankerů a potřebu přísnějších předpisů týkajících se údržby a nyní hledají, komu přičíst vinu za havárii. Je však třeba mít na paměti, že i v případě přísných zákonů upravujících technické parametry a údržbu lodí a dokonce i za předpokladu, že odpovědnost za ropné havárie ponesou těžařské a přepravní společnosti, bude k haváriím docházet dál.
Osmdesát procent zboží v mezinárodním obchodu přepravují lodě. I v budoucnu bude docházet ke srážkám a dalším nehodám, kterým nezabrání ani sebelepší pravidla. Nestačí se zaměřit na snížení pravděpodobnosti ropných havárií. Vlády musí také zajistit, aby k nim nedocházelo ve zranitelných mořských oblastech.
Mezinárodní námořní organizace (International Maritime Organization - IMO) má tuto moc již dnes. V roce 1991 přijala IMO koncepci Zvláště zranitelných mořských oblastí - oblastí citlivých na narušení v důsledku mezinárodní lodní přepravy, které vyžadují zvláštní ochranu vzhledem ke svému ekologickému, hospodářskému, kulturnímu či vědeckému významu.
Zvláště zranitelné oblasti jsou vyznačeny na mezinárodních námořních mapách a námořníci jsou povinni manévrovat v těchto vodách se zvýšenou opatrností. Pobřežní státy mohou také schválit dodatečná ochranná opatření, jejichž účelem bude zamezit specifickým rizikům spojeným s mezinárodní lodní přepravou. Mezi ně se řadí například zákaz jednoplášťových plavidel, vymezení oblastí, kterým je třeba se vyhnout, doporučené trasy, požadavek zkušených lodivodů na palubě při navigaci v těchto oblastech a povinnost upozornit na průjezd lodi citlivou oblastí.
Síť zvláště zranitelných oblastí společně s přísnými předpisy přizpůsobenými požadavkům každé oblasti by pomohly výrazně snížit dopad ropných havárií i úniků dalších látek.
Tragédií zůstává, že za jedenáct let od předložení koncepce zvláště zranitelných oblastí jich bylo celosvětově vyhlášeno pouhých pět. Galicijské pobřeží mezi ně nepatřilo.
U pobřeží Galicie se za posledních sto let potopilo přes 300 lodí. Vyhlášení této oblasti coby zvláště zranitelné by sice nezabránilo havárii tankeru Prestige, ale mohlo přispět k minimalizaci rizik pro lidi i životní prostředí jak v této, tak v ostatních citlivých pobřežních oblastech.
Předchozí ropné havárie vedly ke zlepšení přepravních postupů a předpisů. Po havárii tankeru Exxon Valdez v roce 1989 Spojené státy přijaly rozhodnutí vyřadit jednoplášťové tankery postupně z provozu do roku 2015. Havárie tankeru Erika v roce 1999 u pobřeží Francie přiměla IMO k uspíšení termínu postupného vyřazování tankerů s cílem ukončení jejich provozu v stejné době jako Spojené státy a vedla také k posílení námořní legislativy Evropské Unie. Přestože účinek těchto zákonů je pozvolný a bylo by možné je dále zpřísnit, představují zásadní krok směrem k omezování pravděpodobnosti ropných havárií
Nezbývá než doufat, že havárie tankeru Prestige bude katalyzátorem další fáze procesu - zajištění, aby budoucí havárie neohrožovaly citlivé mořské oblasti. Bude to příspěvek k větší ochraně jak lidí, tak přírody před budoucími námořními katastrofami.
reklama