https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/proc-vbrne-chybi-system-vrizeni-pohybu-vozidel-a-vparkingu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rudolf Kunzmann: Proč v Brně chybí systém v řízení pohybu vozidel a v parkingu?

19.1.2009
Je právě polovina volebního období za námi a tedy čas na zodpovězení této otázky. Jaké tedy jsou rozdíly v řešení parkingu v Brně mezi předchozí vládnoucí koalicí vedené ODS a nynější vládnoucí koalicí vedenou ČSSD?
 
Předchozí vládnoucí koalice v Brně s ODS v čele tehdy rychle pochopila, že parking vozidel, zejména v centru města, je vhodným předmětem zisku. Ale bohužel jen v centru města a jak je u ODS obvyklé jen do soukromých kapes, nikoli do pokladnice města. S vědomím této skutečnosti požehnala tehdy radnice svým kolegům z ODS  založení společnosti Brno Parking,a.s. Tato společnost si vytipovala vhodná místa v okolí centra Brna pro své záměry výstavby, bohužel běžných vjezdových parkovacích domů( kde se krade, jsou neekologické a zabírají velký prostor), a nechala si schválit od svých kolegů z vedení města, že do této zóny pro jejich podnikání jsou zahrnuty přesně vyjmenované ulice a lokality do vzdálenosti cca 300m, kam nikdo jiný neměl přístup. Jedinou výjimkou byl návrh automatizovaného parkovacího domu na ul.Kopečná, kde je příliš malý prostor pro realizaci běžného parkovacího domu.Tam to totiž jinak nejde.
Nynější vládnoucí koalice v Brně v čele s ČSSD zavedla pouhé „poskytování licence zájemcům“ pro výstavbu parkovacích domů. K překvapení veřejnosti, ponechává naprosto volný nekoncepční a neřízený průběh výstavbě běžných vjezdových parkovacích domů. To se samozřejmě nejen hodí dále pokračující společnosti Brno Parking,a.s. v postupném realizování jejich předchozích výše uvedených záměrů. Hodí se to ale především “stavební loby“, která má zájem z důvodů zisků stavět pouze běžné vjezdové parkovací domy bez ohledu na jejich negativní vlastnosti pro město a lidi.
Jaký je rozdíl v přístupu obou vládnoucích garnitur v Brně? Obojí byl a je špatný! Obojí vytvářejí pouze prostor pro naplňování „kapes“ individualitám a nikoli pokladny města Brna. Proč se tak děje i dnes? Protože nové vedení magistrátu zřejmě dosud nepostřehlo, že v důsledku opomenutí výměny některých vedoucích úředníků aparátu magistrátu po volbách, zejména z této technicko-koncepční oblasti, bylo do výše citované situace cílevědomě jimi vmanévrováno, což otevřelo ještě lépe prostor pro „stavební loby“ k naplňování jejich zájmů. Asi také proto, že především příslušný náměstek primátora za tuto oblast postrádá znalost a schopnost potřeby pochopení koncepčního přístupu k řešení problému. Metoda „poskytování licence zájemcům“ bez toho, aby zájemcům byly stanoveny novodobé podmínky města Brna na základě zpracovaného komplexního záměru pro Brno, to nejen není, ale je i evidentním projevem té odborné neznalosti progresivních trendů řešení a projevem chaotického vnášení ekologických dopadů pro město a život lidí v něm. Nejen to. Opomíjí i takovou skutečnost, že řízení dopravy a realizace novodobého moderního parkingu ve městě jako celku je i možným významným finančním přínosem pro město. Zejména za řízení a provoz parkingu. Přičemž město má vlastní organizaci, která může výběr poplatků pro město provádět a řídí městskou policii na kontrolu. Kdo nese před voliči odpovědnost?
No není bez zajímavosti, že pro obě koalice,jak minulém období tak i nyní, trvale pracuje ve stejné funkci předsedy Dopravní komise MB Ing.Veselý (KDU-ČSL), který je členem jak představenstva společnosti Brno Parking,a.s., s  jejími výše uvedenými vyhraněnými zájmy, tak je také jednatelem fy.Kordis, která realizuje zařízení pro MHD Brna na zastávkách MHD a realizuje řešení integrované dopravy. Tato skutečnost pro vnímavé čtenáře nepochybně signalizuje střet zájmů. Jak z Dopravní komise MMB, tak bohužel ani z  technického odboru MB podřízeného náměstku primátora MB Ladislavu Mackovi (ČSSD) až dosud nebyl bohužel zpracován a předložen základní dokument pro město Brno jako celek s možným názvem „Projekt koncepce řízeného pohybu vozidel v Brně a parkingu“, který by měl obsahovat analýzu, závěry a návrhy řešení pro celé město Brno, nikoli jen pro centrum Brna, včetně neodmyslitelné koncepce návazného informačního systému. Takový projekt také požadovali na počátku r.2008 na svém setkání starostové městských částí města Brna bez rozdílu jejich stranické příslušnosti. Jen na základě takového promyšleného a schváleného projektu je možné příslušnými odbory MMB vůči zájemcům prosazovat potřebné nové trendy např. moderního automatizovaného parkingu vozidel ( zastavení kriminality v parkingu, ekologičnost, snížení záboru prostorů, atd.) s cílevědomým řízením pohybu vozidel v lokalitách města Brna, čímž se také sníží hluk a exhalace v Brně. Osnova a these takového projektu byly již dávno vypracovány a byly také dávno s návrhy předloženy výše jmenovaným.
Z uvedeného v tomto článku je ovšem zřejmé proč se v Brně cílevědomé komplexní řešení řízeného pohybu vozidel po městě jako celku a parkingu nerealizuje. Brňané budou asi muset v příštích volbách více využít možnosti personifikace preferencí v kandidátkách stran. Jenže do té doby nesprávně realizované stavby se škodlivými vlivy se pak již předělat nedají! A to je zkušenost k pozornosti i pro jiná města v ČR!
reklama

 
Rudolf Kunzmann
Autor je čtenářem Ekolistu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist