https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/prodava-setuza-nelegalne-geneticky-manipulovany-olej-na-slovensku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

František Malý: Prodává Setuza (ne)legálně geneticky manipulovaný olej na Slovensku?

30.8.2004
Ústecká Setuza (http://www.setuza.cz), která dominuje českému trhu s jedlými oleji vsadila na riskantní kartu, když se rozhodla propašovat na pulty obchodů olej z geneticky manipulované (GM) sóji. V Evropě se zatím našlo jen minimum firem, které by se odhodlaly k podobně riskantnímu kroku. A jak se zdá, Setuze tohle rozhodnutí přináší samé trable.
 
Vedení Setuzy asi svou sázku na GM olej dobře nepromyslelo a nepřipravilo, o čemž mimo jiné svědčí i poměrně hysterická reakce firmy na aktivitu organizace Greenpeace (http://www.setuza.cz/cz/no-aktuality-det.php?ID=83), která GM oleje (mimo jiné i od Setuzy) objevila v obchodních řetězcích a jejich seznam zveřejnilo na svých internetových stránkách (http://www.greenpeace.cz/gmo/gmvyrobky.shtml). Ale také to, že téměř okamžitě na zjištění Greenpeace reagoval francouzský řetězec hypermarketů Carrefour (http://www.carrefour.cz), který ve sdělovacích prostředcích oznámil, že Setuzu vyzval k vyřazení GM olejů z dodávek. A jak jsem přesvědčil na vlastní oči, dnes už Carrefour opravdu žádné GM oleje neprodává, což svědčí o dvou věcech. Jednak Setuza asi zahájení výroby GM olejů seriózně neprojednala se svými odběrateli. Ale ani obchodníci asi nevěnují dostatečnou pozornost dodržování kontroly kvality dodávek potravin od svých smluvních partnerů. Carrefour totiž veřejně deklaroval jednoznačnou politiku neprodávat potraviny vyráběné z GMO nejen v ČR, ale globálně. Jak je tedy možné, že vedení Carrefouru se dozvědělo o GM oleji Setuzy na svých pultech až od aktivistů Greenpeace? Vždyť GM olej Setuzy je označen textem „vyrobeno z geneticky modifikované sóji MON-04032-6“ na každé lahvi (i když je nápis pro jistotu uveden sotva viditelnými písmeny na zadní straně lahve).

Ještě podivnější je obchodní politika britského řetězce Tesco (http://www.tesco.com), který si dokonce u Setuzy zadal výrobu GM oleje pod svou vlastní značkou „Tesco výhodný nákup“. Přitom před třemi lety přislíbilo Tesco, že u svých vlastních značkových výrobků bude uplatňovat tzv. GM-free politiku (http://www.greenpeace.cz/release/01/010614xx.htm). Tesco k tomuto závazku přistoupilo až poté, kdy právě Greenpeace žádalo od firmy garanci stejného standardu jaký poskytuje zákazníkům ve své mateřské zemi. Tesco tedy svůj veřejný závazek porušilo záměrně a jeho mluvčí Veselin Barliev to obhajoval tvrzením, že Tesco chce českým zákazníkům nabídnout možnost volby (http://www.ihned.cz/3-14593160-Setuza-000000_d-d6) . Barliev ale zapomněl vysvětlit, proč tedy vůbec Tesco dávalo veřejnosti svůj předchozí závazek „GM-free“ politiky a proč stejnou možnost volby odpírá svým britským zákazníkům. Těžko věřit, že by je považovalo za zákazníky méněcenné, kterým by stačil nižší standard než Čechům.

Barlievovo tvrzení ve mně vyvolalo nepříjemný pocit, že se jedná o pouhou mediální kouřovou clonu, kterou se překvapení bossové Teska pokoušeli zakrýt neserióznost svého chování vůči zákazníkům. Dojem se změnil v jistotu, když jsem Setuzou dodaný GM olej se značkou Tesco hledal před týdnem na pultech marně. Na stejném místě byl už jiný, slunečnicový olej opatřený z dálky viditelným nápisem, že je vyroben z geneticky nemodifikovaných surovin. Mám dojem, že se Tesco zaleklo negativní reakce zákazníků a GM olej buď stáhlo (nebo ho doprodalo) a dohodlo se se Setuzou na ukončení nepovedeného genetického experimentu. Podivné názorové kotrmelce britské firmy ukazují, že jeho vedení se zákazníky hraje nefér hru a docela by mě zajímalo, jakým slovním veletočem by pan Barliev obhajoval další obrat v politice firmy.

Ještě zajímavější pro mě byla zpráva, kterou slovenský deník SME (http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=1728460) přinesl minulý týden o GM oleji Setuza, který prodávala slovenská síť Tesco. Asi nepřekvapí skutečnost, že na olej upozornilo slovenské Greenpaece (http://www.greenpeace.sk/home/story/story_354.html). Pozoruhodný je fakt, že podle SME existuje podezření, že se výrobek na slovenském trhu ocitl nelegálně a že se Greenpeace v této věci obrátilo s podnětem na kompetentní státní orgány. Pokud se tohle vážné podezření potvrdí, bude mít Tesco a Setuza nejen postaráno o značnou publicitu, ale můžou taky vyfasovat mastnou pokutu. O důvěře zákazníků ani nemluvě.

Na závěr si dovolím trochu se nad zjištěnými skutečnostmi zamyslet a položit několik otázek: Proč se Setuza pustila na tenký led obchodu z GM oleji? Je to tak dobrý byznys, že bossům firmy riziko negativní reakce zákazníků vyvážila vidina zisků? Rozdíl v ceně mezi GM-free a GM sójou je ale prý tak zanedbatelné, že se do ceny konečného produktu může promítnout maximálně v řádu už zrušených desetníků. Setuza se navíc nedávno chlubila certifikátem „GM-free“ produkce, a to v době, kdy podle zákona ani neexistovala povinnost označovat GM oleje. Setuza tehdy kolem certifikátu rozvířila nemalou publicitu. Proč tedy teď´bossové firmy otočili kormidlem o 180 stupňů? Proč Setuza riskuje problémy s nedůvěrou spotřebitelů, s narušením vztahů s velkými odběrateli a na Slovensku dokonce podezření z nelegálního prodeje GM olejů? Napadá mě několik teoretických možností: Je na tom Setuza ekonomicky tak špatně, že hrála hop nebo trop (firma informuje na své internetové stránce o hrozbě propuštění 150-200 zaměstanců http://www.setuza.cz/cz/no-aktuality-det.php?ID=86)? Dohodla se Setuza tajně s Monsantem, že za roli trojského koně pro GM sóju na trhu střední a východní Evropy získala od Američanů nějaký bonus (třeba extrémně levnou GM sóju)? Vyráběla Setuza GM oleje už dávno aniž je označovala a neuvědomila si, že zavedení nových pravidel o označovaní olejů může vyvolat takovou pozornost médií a zákazníků? A nebo šlo je o obyčejný diletantismus? Na to by mohlo odpovědět jen samotné vedení Setuzy.


reklama

 
František Malý
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist