https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pryc-s-dalsimi-radialami-do-centra-prahy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Klika, Petr Kužvart: Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy!

11.11.2002
Současné politické změny ve vedení města jsou příležitostí pro odstranění řady praktik uplatňovaných v rozporu s veřejným zájmem a zdravým rozumem i záměrných nepravd šířených v uplynulém desetiletí.
 
Pod matoucím názvem "městský okruh" (MO), který by měl chránit vnitřní město před další automobilovou dopravou, byla koncem října ve skutečnosti zprovozněna část radiály, nazvěme si ji "strahovskou radiálou" a nebudeme rozhodně nijak daleko od její reálné funkce: přivádět dopravu do centra města. Tato dostředná velkokapacitní komunikace směřuje podle územního plánu z vnějšího okraje vnitřního města, tj. od Barrandovského mostu přímo do západního předpolí Pražského hradu. Nejedná se ani o sběrnou komunikaci (ulici), která umožňuje dopravní obsluhu okolní zástavby (a má městotvornou funkci), jak je uvedeno v územním plánu (tj. třídu B), ale jde o velkokapacitní komunikaci třídy A (městskou dálnici) bez přímé obsluhy okolního území a bez úrovňových křižovatek.

Je dobře známo, že oblast dolního Smíchova, obzvláště v okolí ústí radlického a košířského údolí má mimořádně špatné rozptylové podmínky a trpí nadlimitním znečištěním ovzduší. Proto je nezbytné co nejdříve odtud odvést veškerou dnešní průjezdnou dopravu západovýchodního směru, tj. mezi Barrandovským mostem a velkými sídlišti na západě (Jihozápadní Město, Řepy). K tomu je v územním plánu obsažena nová radlická komunikace, která propojí směr od Barrandovského mostu se stávající Rozvadovskou spojkou. Její přípravu a výstavbu je třeba co nejvíce urychlit.

Logicky je rovněž zcela nežádoucí, aby jmenované části Smíchova byly zatíženy další průjezdnou dopravou, tentokrát severojižního směru, tedy mezi Barrandovským mostem a Strahovským tunelem. Ta by zdejší stav životního prostředí ještě dále zhoršila a došlo by tak k poškozování životního prostředí (a veřejného zdraví), které je zakázáno zákonem. Zprůjezdněním této "strahovské radiály" totiž vzniká nežádoucí zkratka pro novou tranzitní dopravu: Barrandovský most - letiště Ruzyně - Kladno - Karlovy Vary a Chomutov, která by kromě Smíchova nevhodně zatížila i obytná území v Břevnově, na Ořechovce a Červeném Vrchu.

Dostavbu tzv. jihozápadní části MO s druhým mostem přes Plzeňskou je proto třeba odložit, až bude v provozu nová radlická komunikace Zlíchov - Rozvadovská spojka. Východní trouba tunelu Mrázovka může do té doby sloužit jen pro nouzový provoz při případné havárii v západní troubě tunelu. Zároveň se tím ušetří na provozních nákladech tunelu a peníze na dostavbu křižovatky u Anděla se mohou využít pro jiné, aktuálněji potřebné stavby.

Nade vším tímto děním jako by se vznášela stále aktuálně přítomná otřesná zkušenost se "severojižní magistrálou". Jedni se snaží toto zjevně hluboce chybné řešení na pravém břehu Vltavy bezohledně uskutečnit i na jejím levém břehu. Druzí se tomu snaží zabránit. Dobře si jsou vědomi zhoubných a těžko napravitelných následků takových zastaralých betonářských experimentů.


reklama

 
Jan Klika, Petr Kužvart
Jan Klika je dopravní odborník a Petr Kužvart environmentální právník.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist