Jan Klika, Petr Kužvart: Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy!
Je dobře známo, že oblast dolního Smíchova, obzvláště v okolí ústí radlického a košířského údolí má mimořádně špatné rozptylové podmínky a trpí nadlimitním znečištěním ovzduší. Proto je nezbytné co nejdříve odtud odvést veškerou dnešní průjezdnou dopravu západovýchodního směru, tj. mezi Barrandovským mostem a velkými sídlišti na západě (Jihozápadní Město, Řepy). K tomu je v územním plánu obsažena nová radlická komunikace, která propojí směr od Barrandovského mostu se stávající Rozvadovskou spojkou. Její přípravu a výstavbu je třeba co nejvíce urychlit.
Logicky je rovněž zcela nežádoucí, aby jmenované části Smíchova byly zatíženy další průjezdnou dopravou, tentokrát severojižního směru, tedy mezi Barrandovským mostem a Strahovským tunelem. Ta by zdejší stav životního prostředí ještě dále zhoršila a došlo by tak k poškozování životního prostředí (a veřejného zdraví), které je zakázáno zákonem. Zprůjezdněním této "strahovské radiály" totiž vzniká nežádoucí zkratka pro novou tranzitní dopravu: Barrandovský most - letiště Ruzyně - Kladno - Karlovy Vary a Chomutov, která by kromě Smíchova nevhodně zatížila i obytná území v Břevnově, na Ořechovce a Červeném Vrchu.
Dostavbu tzv. jihozápadní části MO s druhým mostem přes Plzeňskou je proto třeba odložit, až bude v provozu nová radlická komunikace Zlíchov - Rozvadovská spojka. Východní trouba tunelu Mrázovka může do té doby sloužit jen pro nouzový provoz při případné havárii v západní troubě tunelu. Zároveň se tím ušetří na provozních nákladech tunelu a peníze na dostavbu křižovatky u Anděla se mohou využít pro jiné, aktuálněji potřebné stavby.
Nade vším tímto děním jako by se vznášela stále aktuálně přítomná otřesná zkušenost se "severojižní magistrálou". Jedni se snaží toto zjevně hluboce chybné řešení na pravém břehu Vltavy bezohledně uskutečnit i na jejím levém břehu. Druzí se tomu snaží zabránit. Dobře si jsou vědomi zhoubných a těžko napravitelných následků takových zastaralých betonářských experimentů.
reklama
Jan Klika je dopravní odborník a Petr Kužvart environmentální právník.